– Stellantis skal ikke slutte å lage biler. Men produksjonen i Storbritannia kan opphøre, sier Davino ifølge Automotive News Europe.
På direkte spørsmål om hvor lenge Stellantis kan holde det gående med dagens regler, svarer hun «under et år».
Ifølge The Guardian er det litt vanskelig å skjønne logikken i utspillet. Reglene gjelder nemlig uavhengig av hvor bilene er laget, så hvorfor stenge fabrikkene i Storbritannia, som også eksporterer i stort antall?
Avisen antyder at det kan handle om et forsøk på å presse landets myndigheter til å inkludere varebiler i totalregnskapet, hvilket vil gjøre det enklere å innfri kravene.
Stellantis sto for rundt 11 prosent av bilsalget i Storbritannia i fjor, med 216.000 nybilregistreringer. Selskapet har fabrikker i Luton og Ellesmere, sør for Liverpool.
● Britene går til valg 4. juli. Ifølge meningsmålingene vil det bli et regjeringsskifte, uten at dette synes å endre bildet. Både Labour Party og Conservative Party har programfestet en oppgradering av lade-infrastrukturen, men ingen av dem nevner insentiver.