BMW lanserte Z4-modellen i 2002 og dagens utgave er tredje generasjon. Nå melder den tyske bilprodusenten at de kommer med en «Final edition», hvilket vil si at Z4 nærmer seg slutten av sin livssyklus. I mars 2026 ruller den siste av samlebåndet.
– Final edition representerer kronen på verket til denne ikoniske toseteren, skriver BMW i pressemeldingen.
Da den kom for 23 år siden erstattet den Z3 og var den tredje Z-modellen. Z8 ble laget mellom 2000 og 2003.
Toseter
Fra starten av var Z4 en roadster, altså en toseter med kabriolettak. En coupé-modell kom på markedet i 2006. Z4 var tilgjengelig med en rekke forskjellige motorer, med fire eller seks sylindre og effekt fra 150 til 343 hestekrefter. Alle med bakhjulsdrift.
Internkoden var E85 og E86.
1. GENERASJON: Første generasjon BMW Z4 ble laget mellom 2002 og 2008.ENES KUCEVIC
Det ble laget i underkant av 200.000 eksemplarer.
Den kraftigste utgaven hentet motoren fra den samtidige M3-modellen, og het M Roadster og M Coupé.
Andre generasjon, med internkode E89, kom mot slutten av 2008. Denne gangen med et todelt, og nedfellbart, tak som gjorde at det ikke lenger var nødvendig med en egen coupéutgave.
Også denne gangen med et utvalg motorer med fire eller seks sylindre. Fra 156 til 340 hestekrefter.
2. GENERASJON: Andre generasjon Z4 ble laget fra 2008 til 2016.Foto: BMW
Fram til 2016 ble det laget snaut 120.000 eksemplarer av E89.
Interessant nok er følger det ikke med noen bilder av E89 i pressemeldingen som følger Z4s svanesang-modell.
Annonse
Stofftak
To år senere kom tredje generasjon, G29, denne gangen med et stofftak, som gjorde bilen 50 kilo lettere enn forgjengeren. Bilen ble utviklet i samarbeid med Toyota, og deres Supra-modell.
G29 hadde færre motoralternativer, en to liters, firesylindret, turbomotor med 197 eller 258 hestekrefter. Eller en turbomatet treliter med seks sylindre og 340 hestekrefter.
Topputgaven, M40i, har siden 2024 vært tilgjengelig med en manuell girkasse.
SISTE: Siste generasjon Z4 kom i 2018 og utgaven på bildet er Final edition.Foto: BMW
Siste utgave av Z4 er en versjon som BMW tror kan bli et samleobjekt. Og den skal åpenbart ikke lages i så mange eksemplarer da det ikke vil være mulig å bestille utgaven før i januar, mens produksjonen av Z4 altså stopper to måneder etter.
Noen hundre
Final edition kan leveres med en spesiell lakk som BMW kaller «Frozen matt black», som kun er tilgjengelig med denne versjonen. Innvendig er det en miks av skinn, alkantara og røde sømmer.
Utstyret kan kombineres med alle motoralternativer, og koster 4200 euro ekstra med Z4 sDrive30i and Z4 M40i. Med det minste motoralternativet, Z4 sDrive20i, blir ekstrakostnaden 7400 euro.
Per i dag er det kun Z4 M40i som er i den norske importørens lister, og denne har en startpris på 1.178.409 kroner.
Siden 2002 er det registrert 355 nye Z4 i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.