FIRE STJERNER: Suzuki e Vitara, og den nær identiske Toyota Urban Cruiser, imponerte ikke kollisjonstesterne i Euro NCAP.

Kollisjonstest:

Smell for e Vitara og Urban Cruiser

Nyeste runde med Euro NCAPs kollisjonstester viser at nye merker presterer vel så bra som de etablerte.

Publisert

I Euro NCAPs ferske kollisjonstester skuffer to bilmodeller som er ventet å få et høyt salg i Norge. Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser, som er så å si identiske og bygges i Suzukis indiske fabrikk.

e Vitara kommer på det norske markedet nå i høst, mens Urban Cruiser er forsinket, og er ventet til neste år.

Fire stjerner

Testen viste at kollisjonsbeskyttelsen ikke var tilfredsstillende når det gjelder førerens overkropp, også beskyttelsen av baksetepassasjerenes hode var for dårlig.

Dermed oppnådde modellene kun fire stjerner. Det var to modeller til av de 16 som ble testet som heller ikke klarte fem stjerner, BMW 1-serie og Citroën C5 Aircross. 

Av de tolv bilene som fikk toppscore, finner man blant annet Togg fra Tyrkia, og mer interessant for det norske markedet, Nios nye småbilmerke Firefly.

Bransjeledende

– Poengene er både sektor- og bransjeledende og viser hva som er mulig når man designer og konstruerer en rimelig familiebil. Hvis andre bilprodusenter reagerer positivt på denne utfordringen, vil forbrukerne fortsette å dra nytte av tryggere biler, sier Aled Williams, programdirektør Euro NCAP, i pressemeldingen.

IMPONERTE: Euro NCAP mener Firefly er svært sikker, ikke bare som småbil, men som en bil generelt.

Andre modeller som også er aktuelle i det norske bilmarkedet som fikk full pott var Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, Mini Aceman og Smart#5.

I tillegg leverte flere kinesiske produsenter gode resultater. Av dem var Exlantix ES, som lanseres her til lands i disse dager, og MG IM6 som snart er klar for norsk lansering.

Mens Volkswagen ID. Buzz var nær ved falle ned på fire stjerner på grunn av dårlig beskyttelse for fotgjengere, men beholdt så vidt fem.

Se videoer her:

Powered by Labrador CMS