I Euro NCAPs ferske kollisjonstester skuffer to bilmodeller som er ventet å få et høyt salg i Norge. Suzuki e Vitara og Toyota Urban Cruiser, som er så å si identiske og bygges i Suzukis indiske fabrikk.
Testen viste at kollisjonsbeskyttelsen ikke var tilfredsstillende når det gjelder førerens overkropp, også beskyttelsen av baksetepassasjerenes hode var for dårlig.
Dermed oppnådde modellene kun fire stjerner. Det var to modeller til av de 16 som ble testet som heller ikke klarte fem stjerner, BMW 1-serie og Citroën C5 Aircross.
Av de tolv bilene som fikk toppscore, finner man blant annet Togg fra Tyrkia, og mer interessant for det norske markedet, Nios nye småbilmerke Firefly.
Annonse
Bransjeledende
– Poengene er både sektor- og bransjeledende og viser hva som er mulig når man designer og konstruerer en rimelig familiebil. Hvis andre bilprodusenter reagerer positivt på denne utfordringen, vil forbrukerne fortsette å dra nytte av tryggere biler, sier Aled Williams, programdirektør Euro NCAP, i pressemeldingen.
IMPONERTE: Euro NCAP mener Firefly er svært sikker, ikke bare som småbil, men som en bil generelt.Foto: EURO NCAP
Andre modeller som også er aktuelle i det norske bilmarkedet som fikk full pott var Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, Mini Aceman og Smart#5.
I tillegg leverte flere kinesiske produsenter gode resultater. Av dem var Exlantix ES, som lanseres her til lands i disse dager, og MG IM6 som snart er klar for norsk lansering.
Mens Volkswagen ID. Buzz var nær ved falle ned på fire stjerner på grunn av dårlig beskyttelse for fotgjengere, men beholdt så vidt fem.