Antakelig vil du neppe få kjøpt nye Skoda Superb med noen form for elektrifisering i Norge.
Det er nemlig varslet at ladehybrider vil miste «vektrabatten» fra 1. januar, derfor blir slike modeller mindre prisgunstige.
Den mest sannsynlige konklusjonen er musikk i enkeltes ører: diesel.
Bilen vil bli produsert med dieselmotorer på 150 og 190 hk. Modellen med den største av disse motorene blir levert med firehjulsdrift. Men akkurat hva som kommer til Norge, er altså litt uklart.
Annonse
Masse plass
Det som er helt sikkert, er at modellen bare kommer som stasjonsvogn.
Fra generasjon 3 til 4 er den blitt litt større, fire centimeter i lengden og 0,5 centimeter i høyden. Det gir 30 liter ekstra bak andre seterad og dermed totalt 690 liter. Legg setene ned, og du har 1920 liter tilgjengelig.
STADIG STØRRE: Nye Skoda Superb er temmelig nøyaktig 490 centimeter lang.
GOD TUR: Her bør det være mulighet for å slenge inn en del handleposer på toppen, på vei til hytta.
Familiens høyeste medlemmer får også bedre kår, med henholdsvis sju og åtte centimeter økt takhøyde foran og bak.
Innvendig får bilen et oppdatert infotainmentsystem, med mulighet for en 13-tommersskjerm og head-up-display.
Men også her er de litt mer tradisjonelle løsningene ivaretatt, gjennom fysiske knapper i tillegg.
STILRENT: Head-up-display er tilvalg.
FORETRUKKET AV MANGE: Fysiske knapper, slik at man ikke behøver å bruke skjerm til alt.
De smarte Skoda-løsningene skal også være på plass. I pressemeldingen nevnes dør-paraplyen, solbrilleetiu, telefonholdere bak forsetene og plass til flasker i dørene.
● Superb ankommer Norge til våren, omtrent parallelt med den nye kompakt-SUV-en Elroq – en elbil. Ytterligere tre elbiler kommer deretter på rekke og rad: en helelektrisk stasjonsvogn, en sjuseter og en city-SUV.