FÅR SÅRT TILTRENGT KAPITAL: Polestars konsernsjef Thomas Ingenlath, her under lanseringen av Polestar 3.

Sliter på børsen:

Polestar får gigant­lån fra Volvo

Elbilprodusenten har pengetrøbbel, men storebror og en kinesisk milliardær kommer til unnsetning.

Publisert Sist oppdatert

Polestars to største eiere, Volvo og PSD Investment, bidrar med like mye hver: 800 millioner dollar i kapitaltilskudd. Til sammen altså godt over 16 milliarder norske kroner. Dette skriver Recharge.

– Vi takker for støtten fra våre største aksjeeiere i en tid da kapitalmarkedene er ustabile og uforutsigbare, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Flere biler på vei

– Med tilstrekkelige ressurser gjennom hele 2023 kan vi nå fokusere på virksomheten. Vi er på god vei til å nå vårt mål om å levere 50.000 biler til kunder i 2022, sier Ingenlath.

Oktober-leveringene i Ingenlaths hjemland, Tyskland, bidro antakelig sterkt i så måte: Her hadde Polestar en økning på hele 230 prosent i nyregistreringer.

Gjennom neste år vil mye stå og falle på hvordan nylig lanserte Polestar 3 blir mottatt i markedet.

Etter planen skal selskapet levere tre nye modeller innen 2026. Et viktig frampek kom på Oslo Motor Show, i form av roadsteren Polestar 6.

PSD Investment er kontrollert av den kinesiske milliardæren Li Shufu. Han er styreleder i Zhejiang Geely Holding, som igjen eier Geely – altså Volvos eierselskap. Med andre ord et visst samrøre, selv om hele lånesummen rent teknisk ikke kommer fra samme konto.

Utsolgt modell

Polestar-aksjen har hatt stø kurs nedover siden børsnoteringen i New York i juni. Ifølge Bloomberg har Polestar gjort det klart at selskapet ikke er ute av korona-hengemyra.

Årsaken er et etterslep av leveringsproblemer i kjølvannet av nedstengninger i Kina tidligere i år.

Problemene har blant annet ført til at Polestars innstegsmodell ikke er å få kjøpt – den er simpelthen utsolgt.