MAKSIMAL MINIMALISME? – Bilen har et tydelig, skandinavisk design, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.
MAKSIMAL MINIMALISME? – Bilen har et tydelig, skandinavisk design, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath.

Se Polestar 3-spesifikasjonene:

Dette blir prisen på Polestars nye luksus-SUV

Polestar 3 er priset lavere enn ventet, men det er bare å ta frem kalkulatoren: Hele «rabatten» forsvinner i de nye bilavgiftene.

Publisert Sist oppdatert

KØBENHAVN (Motor): Enkelte har gjettet at Polestar 3 vil koste helt opp til rundt millionen – gjetninger basert på rykter og drypp om antatt pris i dollar og euro.

Polestar 3

  • Effekt: 360 kW (380 kW med Performance-pakken)
  • Dreiemoment: 840 Nm (910 Nm med Performance)
  • 0–100 km/t: 5,0 sekunder (4,7 med Performance)
  • Toppfart: 210 km/t
  • Batterikapasitet (nominell): 111 kWh
  • Lengde/høyde (cm): 490/162
  • Bredde inkl. speil: 210 cm
  • Bakkeklaring: 20 cm
  • Egenvekt: 2584–2670 kg
  • Maksimalt tillatt tilhengervekt (henger med bremser): 2200 kg
  • Bagasjerom: 484 liter (pluss frunk: 32)
  • Lastekapasitet bak med bakseter nedfelt: 1411 liter
  • Maksimal totalvekt taklast: 100 kg

Den offisielle prisen ved lanseringen i dag, onsdag, er betydelig lavere: 739.200 kroner.

Men her er det altså viktig å ha et øye på Regjeringens forslag til statsbudsjett: På toppen må du nemlig plusse på både den nye vektavgiften og den lenge bebudede momsen på kjøpesummer over 500.000 kroner. Merverdiavgiften alene sender prisen opp til rundt 800.000 kroner.

Billigere i vente?

Dette kan bety at prisen egentlig var tenkt å være nettopp rundt 800.000, og at Polestar følger storebror Volvo, som betaler momspåslaget for kundene. Det er ukjent om Polestar i så fall legger samme forutsetninger til grunn: At bilen bestilles i år, men leveres neste år.

Det kan likevel være lurt å ha to ting i mente:

  • Polestar 2 kom etter hvert i enklere versjoner, deretter ble prisene satt ned.
  • Lanseringsmodellen av Polestar 3 er godt utstyrt.

Kanskje – kanskje – betyr dette at vi vil få se litt andre priser etter hvert.

Mye med på lasset

Som man kanskje vil forvente, følger det altså mye utstyr med.

Det første modellåret er pakkene Plus og Pilot standardutstyr, hvilket betyr blant annet

  • panoramaglasstak,
  • oppvarmede seter (alle), ratt og vindusviskere,
  • luftfjæring,
  • lydanlegg med 25 høyttalere og 3D-surroundlyd, levert av Bowers & Wilkins,
  • head-up-display og
  • 21-tommers lettmetallfelger ... på alle modeller.
PROFILEN: Bilen er 490 centimeter lang.
PROFILEN: Bilen er 490 centimeter lang.

Polestar 3 er dessuten utstyrt med en del av det samme sikkerhetsutstyret Volvo nylig har lansert, i forbindelse med avdukingen av EX90 neste måned:

Kontrollert nedbremsing til full stans hvis bilens kameraer oppdager at du dupper av, og sensorer som skal kunne oppdage selv et barn i dyp søvn, for å unngå å glemme noen i bilen.

En versjon av Volvos «usynlige skjold av sikkerhet» blir tilvalg på Polestar 3 fra andre kvartal neste år, gjennom pakken som enkelt og greit heter Pilot med lidar.

0,3 sekunder kjappere

Eneste alternativ innledningsvis, naturligvis ett trinn opp, er Performance-pakken.

For 70.000 ekstra får du et knippe gylne detaljer, en tomme bredere felger og sportsoppsett av fjæringsystemet. I tillegg tar Performance-modellen deg fra 0 til 100 på 4,7 sekunder.

Dette er et anstendig SUV-tall, men mon om den ikke taper mot seg selv her, på sett og vis. For det er bare 0,3 sekunder hurtigere enn versjonen som ikke har denne pakken.

Foreløpig rekkeviddeanslag er oppgitt til 610 kilometer – også anstendig. Her er nøkkelfrasen «opp til».

Hvis dette betyr at den mer påkostede varianten stopper på 550, kan nok enden på visa bli at en del potensielle Performance-kjøpere lar gulldekaler og marginalt bedre akselerasjon fare.

Kan bestilles nå

De første bilene vil bli laget i Chengdu i Kina, og Polestar planlegger å levere de første eksemplarene til kunder i Nord-Amerika, Kina og Europa i fjerde kvartal neste år.

Den store USA-satsingen kommer senere. Fra rundt midten av 2024 skal det etter planen iverksettes produksjon ved Volvo-fabrikken i Ridgeville i Sør-Carolina i USA, med fortløpende leveringer.

Bilen kan bestilles fra i dag, 12. oktober 2022.

STUSSEN: Bagasjerommet er på 484 liter, inkludert 90 liter under gulvet. I tillegg kommer «frunken».
STUSSEN: Bagasjerommet er på 484 liter, inkludert 90 liter under gulvet. I tillegg kommer «frunken».
«DUAL BLADE»: – Bilen er designet som en Polestar helt fra begynnelsen og viser nye definerende karakteristikker for oss – som Dual Blade-frontlysene, SmartZone og frontvingen, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath om bilen.
«DUAL BLADE»: – Bilen er designet som en Polestar helt fra begynnelsen og viser nye definerende karakteristikker for oss – som Dual Blade-frontlysene, SmartZone og frontvingen, sier Polestar-sjef Thomas Ingenlath om bilen.
FØRERMILJØET: Infotainmentsystemet drives av neste-generasjons Snapdragon Cockpit-plattform, opplyser Polestar.
FØRERMILJØET: Infotainmentsystemet drives av neste-generasjons Snapdragon Cockpit-plattform, opplyser Polestar.
TOTALMILJØET: Det er tatt miljøhensyn på en rekke fronter, blant annet i interiørets MicroTech, skinn og ullsetetrekk.
TOTALMILJØET: Det er tatt miljøhensyn på en rekke fronter, blant annet i interiørets MicroTech, skinn og ullsetetrekk.