
Prøvekjørt: Citroën ë-Berlingo
Perfekt for dem som tenker innenfor boksen
Mer fornuft får du ikke pakket inn i en elbil i 2021. Men noe særlig rekkevidde ble det ikke plass til.
Pluss:
Plass, sjuseter, pris
Minus:
Rekkevidde, setefleksibilitet, interiørmaterialer
Trioen Citroën, Peugeot og Opel lanserer nå hver sin versjon av modellen du ser på bildet – og som i dette tilfellet heter Citroën ëBerlingo. De andre heter Peugeot e-Rifter og Opel Combo-e Life.
Kort eller lang
Det er stort sett bare noen merkespesifikke detaljer som skiller bilene. Til og med prisene er mer eller mindre på krona lik, enten du velger en kort femseter på 440 cm., eller en lang femseter på 475 cm. Prisen er fra 299.900 for alle tre, til 365.900 for ëBerlingo og 375.900 for e-Rifter og Combo-e.
Til den lange versjonen kan du også kjøpe to ekstra seter til 8000 kroner. Det er denne vi har prøvekjørt.
Har du lest disse sakene?
-
Lengre enn langt mellom ladeplassene:
To land har over halvparten av EUs ladestasjoner
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
Vi som diskuterer sportsbiler:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst

Gymnastikk
Berlingo er et velkjent modellnavn og langt på vei definisjonen på en erkefornuftig familiebil. Den store forskjellen er at den nå tilbys i en helelektrisk versjon med forhjulstrekk.
Men fornuften er ivaretatt. Det høye og firkantede karosseriet med skyvedører inn til baksetet, gir en unik brukervennlighet.
Det skal litt gymnastikk og litt idyll til for å komme seg inn til de to bakerste setene, ettersom setene på rad to merkelig nok ikke er skyvbare.
Vanvittig bagasjeplass
Men vel på plass, sitter man bedre på plass seks og sju enn i alle andre sjusetere. Disse to setene kan ikke felles ned i gulvet, som på mer moderne biler. Men de kan fjernes helt.
- Ulempen er at de er tunge og klønete å demontere, samt at du trenger et sted å oppbevare dem.
- Fordelen er at du kan få en femseter med vanvittig bagasjeplass, uten seter som tar ekstra plass.


Behagelig
Plassen som femseter er altså overdådig for en bil i denne prisklassen med tilnærmet personbileegenskaper. For det siste er et faktum.
Berlingo kjører bedre enn utseendet tilsier. Oppe i fart er fjæringskomforten bedre enn på mange personbiler, retningsstabiliteten er god og støynivået behagelig – riktig nok på mer stillegående piggfrie vinterdekk.
Mer hygge enn moro
Litt kvikke bevegelser minner deg om at bilen passer best til hyggelig transport, ikke moro på svingete skogsveier. Det samme gjør for såvidt effekten fra motoren.
Motoren har alltid 109 hester når den startes opp, men du kan få 136 hester ved å dytte på en knapp eller ved å trykke gassen helt i bånn.

Strålende
Uansett ikke mer enn akkurat tilstrekkelig. Men igjen: Mer enn nok for dem som ser etter en sånn type familiebil.
Forsetene er litt konturløse, med begrensede og gammeldagse innstillinger av ryggputen. Men oversikten fra førerplass er strålende, og betjeningen lett å lære.
Lite pent
Citroën har funnet en egen løsning på problemet med overflater som trekker til seg støv: De har laget sin egen overflate som er ferdig nedstøvet. Og ja, det er akkurat like lite pent som det høres ut. Men garantert praktisk.

Batteripakke og effektuttak kjenner vi fra alle de øvrige elbilene som er lansert fra samme konsern de siste årene, som Peugeot e-2008, Citroën e-C4 og Opel Corsa, for å nevne tre:
Batteriet er på 50 kWt brutto, og motoreffekten på nevnte 136 hester.
Rekkevidde
På disse bilene skal det gi en offisiell rekkevidde på cirka 280 kilometer på en god sommerdag. I rundt minus 10 grader bør du ta høyde for halvparten. Vi rakk ikke å få noen fullgode rekkeviddetall på den korte tiden vi disponerte nykommeren, men merket raskt hvordan både kulda og vindkastene tok tak i det firkantede karosseriet.
I tillegg er det en stor kupé som skal holdes varm, samt vinterdekk med grovere mønster.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Drømmebil?
Vi hentet bilen fulladet (100 prosent) i en varm garasje. Da var rekkevidden oppgitt til 239 km. En drøy time senere var rekkevidden sunket til 72 km, med 56 prosent gjenstående batterikapasitet.
Det sier mye om en bil som ikke er skapt for de lengre turene. Men for en større familie som vil ha mest mulig plass, og som kan lade hjemme, kan den være perfekt.