BLE HØRT: Alf-Jørgen Tyssing fikk positivt svar etter å ha klaget.
BLE HØRT: Alf-Jørgen Tyssing fikk positivt svar etter å ha klaget.

Klagene strømmer inn:

Derfor får Alf-Jørgen beholde gullrente på billånet

Finansklagenemnda får nå mange klager om billån. Alf-Jørgen Tyssing og kona vant frem og får beholde en rekordlav gullrente på billånet sitt.

Publisert Sist oppdatert

Alf-Jørgen Tyssing og kona May Brit Tømmervik i Sykkylven i Møre og Romsdal slo til da deres lokale Nissan-forhandler markedsførte billån med «0,9 prosent rente de tre første år».

I det skriftlige tilbudet de fikk, var lånevilkårene tilsynelatende enda bedre, men den rekordlave rentesatsen i hele fem år – og ikke bare i tre år.

Men det skulle vise seg at renten ikke var en svært lav fastrente. I høst fikk de første renteøkning fra bilforhandlerens samarbeidspartner Santander.

«Valgt i din sak å etterkomme»

Tyssing og Tømmervik klaget til Finansklagenemnda, og nå har de fått medhold – før saken deres er behandlet.

– Santander har vurdert klagen din på nytt. Vi ser at du har fremlagt dokumentasjon der du tilsynelatende er gitt en fast rente i tre år. Selv om vi mener at kredittavtalen er klar på at renten var flytende, har vi valgt i din sak å etterkomme ditt krav om fast rente. Santander vil derfor nå endre dette i våre systemer, slik at du får en fast rente i 36 måneder fra da kredittavtalen ble inngått, skriver kundeombudet i et brev som Motor har fått kopi av.

I brevet skriver Santander også at de med dette ber Finansklagenemnda avslutte saken.

– Bør være mer nøyaktige

Ekteparet er fornøyd med å ha vunnet frem.

– Selvsagt. Dette viser at det nytter å klage. Vi har også erfart at bilselgere kanskje ikke er de beste å handle lån med. Bilforhandlere bør være mer nøyaktige med tilbudene sine, sier Alf-Jørgen Tyssing.

Santander Consumer Bank ønsker ikke å svare på spørsmål om kundeforholdene sine, skriver bankens nordiske kommunikasjonssjef Eskil Pedersen i en epost.

Mange klager

Tyssing og kona er på langt nær de eneste som klager til Finansklagenemnda.

– Vi har mottatt mange klager om avtalevilkår for billån, hvor det er tvist om inngått avtale er fastrente eller ikke, sier administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda.

Finansklagenemnda behandler konfliktsaker mellom forbrukere og finansbransjen. Så langt i år har nemnda mottatt 281 klagesaker på alle typer utlån.

51 av disse gjelder forbrukslånbanken Santander, som er stor på bil-finansiering.

– En gjennomgang viser at de fleste av disse sakene gjelder markedsføring av billån, sier Sverdrup.