
Roy Magne er økonom, ble likevel lurt:
Så mye taper kundene på ulovlig bilreklame
– Jeg ble så sur, sier økonom og bilkunde Roy Magne Rødland. Kunder som ikke får beholde lav fastrente, taper tusenvis av kroner.
Roy Magne Rødland i Bergen er økonom og jobber som regnskapsfører. Tidligere har han vært revisor i 15 år. Han er derfor blant dem som bør ha best forutsetninger til å tyde betingelsene i en rentekampanje.
Men selv han ble lurt av rentekampanjen til Ford og Santander Consumer Bank.
– Ja, jeg ble det. Jeg ser nå i ettertid at jeg burde forstått at det ikke er fastrente de markedsfører. Men jeg forholdt meg til informasjonen jeg fikk fra bilselgeren og på Fords nettsider, om at jeg får en rente på 1,99 prosent i tre år.
– Ble så sur
Rødland ble derfor svært overrasket da han forrige uke fikk melding om renteøkning på lånet sitt.
Dagen etter så han Motors første artikkel om de lave kampanjerentene som ikke er faste, slik markedsføringen gir inntrykk av.
Mest lest på Motor:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
– Jeg ble så sur. Med de opprinnelige betingelsene var det greit å ha et slikt lån. Når det likevel ikke er fastrente, slik jeg trodde, ønsker jeg ikke å ha lånet.
Han har derfor innfridd lånet på 280.000 kroner.
– Jeg er i en økonomisk situasjon hvor jeg kan gjøre det, sier Roy Magne Rødland – mens han sender en tanke til dem som ikke kan det, og som nå må regne med flere renteøkninger i årene som kommer.
Rentenivået i Norge er på full fart opp etter at det under koronakrisen har vært svært lave renter.
– Ulovlig
Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet mener at aktørene som markedsfører det som i realiteten er flytende rente som en fastrente, dermed villeder kundene sine.
Forbrukertilsynet stempler markedsføringen av renter på billån som ulovlig, og har allerede startet en prosess mot flere aktører.
Flyttet lånet
Flere bilkjøpere har reagert etter Motors artikler. Blant dem er Jo Inge Stubbe, som nettopp har kjøpt en Ioniq 5.
Han hadde billån hos Santander Consumer Bank, hvor han gjennom bilforhandleren sin fikk tilbud om kampanjerente på 1,99 prosent med det han oppfattet som en fast rente i to år.
Siste artikler på Motor.no:
-
Økning i antall trafikkdrepte:
Slakter Erna Solbergs løsning for å få ned ulykkene
-
Statens vegvesen:
Stenger 14 trebruer etter kollapsen ved Tretten
-
Sjekker fem broer:
Viken undersøker broer etter Tretten-kollapsen
-
Nye Veier:
Nye E39 på Sørlandet åpner i november
-
Etterlyser brukervennlighet:
NAF krever enklere betaling for hurtiglading
-
Se forskjellene:
Derfor skal du betale ned billånet raskt
-
Statens vegvesen:
Vil ha ekstern granskning av Tretten-kollapsen
-
Samarbeider med Toyota:
Hydrogen-SUV fra BMW i masseproduksjon i 2025
-
Se forskjellene:
Så dyrt er bilkjøp uten egenkapital
-
ANNONSØRINNHOLD
JUICE BOOSTER 2: Strøm overalt med en «take away» ladestasjon
-
Forbrukermyndighetene:
– Ikke betal for bilvurdering
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Under fire dollar igjen:
Bensinprisen i USA faller før mellomvalget
-
Quiz:
Kan du noe om disse småbilene?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Statens vegvesen:
Flere vil ta lappen – stor pågang på oppkjøringstimer
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
80 omkomne:
Like mange trafikkdøde i år som i hele fjor
Men så kom en renteøkning og beskjed om at lånet hans har flytende rente.
– Da flyttet jeg til Sbanken, sier Stubbe.
Selv med et subsidiert lån hos Santander blir Sbanken likevel rimeligere, forteller han, fordi de både har lav rente og ingen gebyrer.
– Det er ikke store forskjellen. Men det er greit å markere overfor Santander, sier han.
Også NAF er kritisk til markedsføringen som både bilimportører og bilforhandlere bruker.
– Vi tolker eksemplene Motor har funnet, som at det tilbys fastrente og ikke flytende, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
NAF mener derfor at bilforhandlerne gjennom kjøpsloven nå er forpliktet til å gi kundene denne markedsførte rentesatsen som fastrente.
Flere tusen
Noen bilselgere har kampanjerente helt ned mot 0,9 prosent.
En billånsrente på 0,9 prosent de neste tre årene vil trolig være svært fordelaktig. Norges Bank uttalte i september at rentenivået de neste tre årene etter deres beregninger vil øke med 1,5 prosentpoeng.
Dersom bankene som tilbyr billån øker sin rente like mye, vil et billån som nå har en kampanjerente på én prosent, om tre år ha en rente på 2,5 prosent.
En kampanjerente på 1,99 prosent, som flere bilselgere har, vil dermed få en rente på 3,5 prosent.
For et billån på 400.000 kroner, vil en renteøkning på halvannet prosentpoeng over tre år utgjøre 9400 kroner i økte renteutgifter, før skattefradrag.
En rekke av de nye, populære bilene koster rundt 600.000 kroner. Mange kunder velger å lånefinansiere to tredeler av bilprisen.
Så mye kan det koste
De forventede renteøkningene vil imidlertid trolig komme gradvis i løpet av den kommende treårsperioden. Skjer dette, vil en overgang fra en lav fastrente til en flytende rente som etter hvert er 1,5 prosentpoeng høyere, utgjøre drøyt 4500 kroner i økte renteutgifter over tre år.
Får kundene beholde den lave kampanjerenten, vil gjennomsnittskunden spare tusenvis av kroner.
Forbrukertilsynet oppfordrer kunder som ikke får lav fastrente, om å klage til Finansklagenemnda.