IKKE DENNE! Det finnes ennå ikke bilder av de nye NIO-merkene. Dette er en NIO EL7.

Under 30.000 euro?

NIO: – Vi skal angripe Volkswagen på pris

Undermerkene «Firefly» og «Alps» kommer antakelig i 2024. Og de blir langt billigere enn NIO-modellene.

Publisert Sist oppdatert

Begge merkene har vært nevnt før, med hint om sannsynlig Kina-lansering rundt sommeren 2024.

I et ferskt intervju med Der Spiegel gjør likevel NIO-sjef William Li det klart at her handler det om mye mer enn Kina.

NIO trenger rett og slett rimeligere modeller i sitt utbud, for å kunne konkurrere utenfor hjemlandet. Han sikter særlig til Europa.

– Vi skal angripe Volkswagen på pris, sier han.

355.000 kr

William Li opplyser at en av modellene vil koste under 30.000 euro, det vil si under 355.000 norske kroner – med dagens ikke spesielt gunstige kurs.

GRÜNDER OG TOPPSJEF: William Li.

Han spesifiserer ikke hvilken modell dette dreier seg om, men antakelig handler det om en Firefly – eller «Project Firefly», som merket ofte kalles.

Ifølge ikke helt bekreftede rykter blir nemlig dette den billigste av de to nyvinningene, med startpriser mellom 100.000 og 200.000 renminbi i Kina – altså i spennet 155.000 til 310.000 norske kroner, selv om prisene ikke lar seg overføre. Ifølge de samme ryktene vil Alps-prisene ligge på mellom 150.000 og 300.000 renminbi.

NIO-sjefen sier at Frankrike, Italia og Spania står først i Europa-lanseringskøen.

Tesla ikke direkte konkurrent?

Under bilutstillingen i Shanghai i forrige måned sa William Li at NIO ikke akter å konkurrere med Tesla på pris. Og jo, forresten, «Teslas biler er dårlige». Her understreker han noe av det samme:

– Våre biler er allerede rundt 20.000 dollar dyrere. Tesla er ikke i vårt kjernesegment.

Selv før introduksjonen av de billigere merkene tror NIO-sjefen at selskapet vil gå med overskudd før året er omme. Han mener at kinesiske selskaper har rundt 20 prosent billigere tilgang på råvarer enn sine konkurrenter i Europa og USA, og at dette vil bidra i betydelig grad.