William Li opplyser at en av modellene vil koste under 30.000 euro, det vil si under 355.000 norske kroner – med dagens ikke spesielt gunstige kurs.
Han spesifiserer ikke hvilken modell dette dreier seg om, men antakelig handler det om en Firefly – eller «Project Firefly», som merket ofte kalles.
Ifølge ikke helt bekreftede rykter blir nemlig dette den billigste av de to nyvinningene, med startpriser mellom 100.000 og 200.000 renminbi i Kina – altså i spennet 155.000 til 310.000 norske kroner, selv om prisene ikke lar seg overføre. Ifølge de samme ryktene vil Alps-prisene ligge på mellom 150.000 og 300.000 renminbi.
NIO-sjefen sier at Frankrike, Italia og Spania står først i Europa-lanseringskøen.
Annonse
Tesla ikke direkte konkurrent?
Under bilutstillingen i Shanghai i forrige måned sa William Li at NIO ikke akter å konkurrere med Tesla på pris. Og jo, forresten, «Teslas biler er dårlige». Her understreker han noe av det samme:
– Våre biler er allerede rundt 20.000 dollar dyrere. Tesla er ikke i vårt kjernesegment.
Selv før introduksjonen av de billigere merkene tror NIO-sjefen at selskapet vil gå med overskudd før året er omme. Han mener at kinesiske selskaper har rundt 20 prosent billigere tilgang på råvarer enn sine konkurrenter i Europa og USA, og at dette vil bidra i betydelig grad.