ÅPEN DØR: Bård Hoksrud (Frp) mener Sp bør søke fra Frp i bilpolitikken.

«NAF har store forventninger»:

Håper Sp henter støtte fra Frp om bilpolitikken

Hvor skal den nye mindretallsregjeringen gå for å sikre flertall i bilpolitikken? – Vi håper på bil-enighet mellom Sp og Frp, sier myndighetskontakt Thor Egil Braadland i NAF.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag presenterer påtroppende statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) sin nye regjering. Den kommer med 76 mandater i Stortinget, mens flertall i nasjonalforsamlingen krever støtte fra 85 representanter.

Selv om SV forlot Hurdal-sonderingene uten å finne grunnlag for å delta i en flertallsregjering, er det mange på rødgrønn side som tar for gitt at Støre vender seg til småpartiene på venstrefløyen når han skal hente støtte.

Senterpartiet, med sine 28 representanter i det nye Stortinget, har flagget standpunkter i bilpolitikken som er langt nærmere Fremskrittspartiet enn SV eller Miljøpartiet De Grønne.

NAF konstaterer at Sp og Frp har mange felles standpunkter på området.

– Det spennende nå er at det er fullt mulig for en Ap/Sp-regjering å få flertall i Stortinget med Frp på bilpolitikken. Frp kan alene gi den nye regjeringen flertall i Stortinget. Dette er jo en mulighet som også folk internt i Senterpartiet har tatt til orde for, sier Thor Egil Braadland, myndighetskontakt i NAF.

Åpne armer

Ute til høyre står Frps samferdselspolitiker Bård Hoksrud med armene åpne.

– Hvis Senterpartiet vil det de sier at de vil, så er det bare å snakke med Frp, sier Hoksrud til Motor.

Men vil Senterpartiet starte regjeringssamarbeidet med å terge hele venstrefløyen i Ap og de potensielle støttepartiene?

I den situasjonen vi er nå, blir det feil å si noe om denne typen samarbeid, sier Geir Pollestad (Sp), som med sin fortid som statssekretær i Samferdselsdepartementet under både Liv Signe Navarsete og Marit Arnstad er en av de mest aktuelle Sp-kandidatene til posten som samferdselsminister.

NAF mener det er fem punkter Sp og Frp bør bli enige om:

  • Redusere bompengene med minst 1 milliard kroner i året.
  • Styrke reisefradraget.
  • Ingen økning i drivstoffavgiftene.
  • Styrke veivedlikeholdet der folk bor.
  • Massiv utbygging av hurtigladere.

– Spesielt bompenger blir spennende å følge. Vi tar Senterpartiets formuleringer i programmet om at de vil kutte i bompengene alvorlig, og det regner jeg med Senterpartiet også gjør. Både Sp og Frp har klare programforpliktelser om å kutte i bompenger. Samtidig vet vi at bompengestriden har vært krevende for Ap i byene, fordi bompenger treffer sosialt skjevt, sier Braadland.

– Usikkert hvor dypt det stikker

Hoksrud vurderer punktene slik:

– Det er ingen tvil om at vi vil ha vekk alle bompenger. Reisefradraget er ikke noe problem å styrke. Vi vil selv fremme forslag om å redusere drivstoffavgifter. Og vi er hjertens enige om at veivedlikeholdet må opp.

Geir Pollestad i Sp er ikke så trygg på at de løftene er mye verdt.

– Jeg er usikker over hvor dypt dette stikker. Det er en realitet at Siv Jensen skrudde opp avgiftene kraftig da hun og Frp styrte finansdepartementet. Jeg antar de fortsatt vil prioritere for eksempel kutt i formuesskatten, sier han.

NAF sier organisasjonen har store forventninger til Senterpartiet på dette politikkfeltet.

– De har gitt veldig mange tydelige løfter til bilistene, og vi forventer at bilpolitikken fortsatt er viktig for Senterpartiet når de kommer i regjering, sier Thor Egil Braadland.

– Et faresignal

Bård Hoksrud har lest de samme Senterparti-løftene som har skapt forventinger hos NAF.

– Men jeg er litt usikker på hva det betyr. De har for eksempel ikke noe konkret vedtak om å redusere bompengene, men har stemt for bompenger hver eneste gang slike saker har vært til behandling i Stortinget siden 2005.

– Har SVs farvel på Hurdal svekket sannsynligheten for at regjeringen vil hente fra støtte fra partiene til høyre for seg?

– De vil jo gjerne ha budsjettet banket gjennom i Stortinget. Jeg er redd regjeringen går til SV først for å hente støtte. Det bør være et faresignal for alle norske bilister, for SV vil øke avgiftene. Hvis Senterpartiet vil ha gjennomslag for det bilistene er opptatt av, så bør de komme til Frp, sier Hoksrud.