TENK OM KINA INVADERER TAIWAN? Selv da er det utenkelig å bryte med Kina, ifølge Mercedes-toppsjef Ola Källenius.

Mercedes-sjefen:

– Helt utenkelig å bryte bånd med Kina

Dette gjelder ikke bare Mercedes, men så godt som all industri i Tyskland, sier toppsjef Ola Källenius.

Publisert

Mercedes-Benz' svenske konsernsjef stilte til intervju med tyske Bild am Sonntag etter et treukersopphold i Kina i helgen, og den tyske avisen kom til møtet med en plan om å ta for seg de vanskelige spørsmålene.

– Hva hvis Kina invaderer Taiwan? Dere klarte å kutte ut Russland, hva med Kina i en liknende situasjon?

– De store økonomiene i verden – Europa, USA, Kina – er så tett sammenvevd at det gir ikke mening å kutte noen bånd til Kina. Dette er vinn-vinn for både vekst og miljøet. Å kutte med Kina er helt utenkelig for nesten all industri i Tyskland, sa Källenius.

Han insisterer på at Mercedes likevel ikke er naive:

– Det er klart vi får med oss politiske forskjeller og spenninger. Og korona viste oss hvor skjøre forsyningskjedene er. Men å tro at vi kan trekke oss ut av Kina, er en illusjon, sier Källenius.

Markedsandelene for tyske bilprodusenter i Kina faller. Og ikke én tysk bil er å se på ti på topp i landet. Hvorfor, ville Bild vite.

Källenius viser til en økning hos Mercedes, og at elbil-skiftet i Kina har skjedd gjennom mindre, billige biler – et segment de tyske produsentene i liten grad konkurrerer i.

– Vi ønsker ikke å være med på noen priskrig i volummarkedet, heller. Mercedes-kunder forventer noe ekstra, sier Källenius.

I 2022 ble 37 prosent av Mercedes' biler solgt i Kina. 18 prosent av selskapets inntekter kom herfra.