60 MIL PLUSS: EQS SUV kommer med WLTP-rekkevidde på 611 km og forbruk mellom 20,8 og 24,2 kWt.Alle foto: MERCEDES-BENZ
Mercedes EQS SUV:
Flaggskipenes flaggskip starter på 1.261.000
Mercedes har trykket lenge og vel på kalkulatoren for å finne prisen på bilen de kaller «flaggskipenes flaggskip». EQS SUV starter på 1.261.000 kroner når momsen er klar.
Mercedes EQS SUV kommer for levering på nyåret i to varianter med ganske like spesifikasjoner, 450 4MATIC og 580 4MATIC, begge med fem eller sju seter.
Sistnevnte har motoreffekt på 544 hk, et dreiemoment på 858Nm og gjør 0–100 på 4,6 sekunder, mot 360 hk, 800 Nm og 6,0 sekunder for 450-utgaven. Dessuten er det bare 580-utgaven som kommer med den gigantiske skjermen som dekker hele førermiljøet. Den elektriske rekkevidden er henholdsvis 610 og 611 km.
– Et skyhøyt komfortnivå, lover Mercedes-Benz' Norge-sjef Kjetil Myhre.
Ganske begrenset
Prisen er deretter, gitt at regjeringen får flertall for den momsintroduksjonen de har lovet (full moms på den delen av kjøpesummen som overstiger 500.000):
1.261.000 kroner for 450 4MATIC og 1.479.750 kroner for 580 4MATIC, pluss det du måtte finne på å pådra deg når det kommer til utstyrspakker. Sjusetere koster vel 35.000 kroner mer.
Kanskje er bilen allerede i et segment hvor kjøperne er ganske uømme for pris, kanskje er den allerede så godt utstyrt at kjøperne oppfatter behovet for ekstrautstyr er ganske begrenset.
Annonse
Spart på lite
Uansett:
EQS SUV har trekk som er kjent for dem som har rukket å fortape seg i sedanutgaven, men når Mercedes skal selge SUV i øverste prisklasse, har de spart på akkurat så lite som prisen antyder for de to firehjulstrekkerne:
SUV-en har samme akselavstand som sedanen, men er vel 20 cm høyere. Den kommer med et hengerfeste som trekker 1800 kg og kan ha 100 kg taklast.
Bilen kan leveres med tre seterader, der rad to kan reguleres opptil 130 mm i lengde, og ryggvinkelen kan justeres elektrisk innen et intervall på 18 grader.
Bagasjevolumet er fra 645 til 880 liter, avhengig av seteplasseringen. Med radene nede er volumet 2100 liter.
Bilen hurtiglader med effekt opptil 200 kW (og opp til 22 kW via ombordladeren). Mercedes lover 300 km rekkevidde fra 15 minutters lading under ideelle forhold. Batterikapasiteten er på 108,4 kWt.
Se bilder av interiøret her [saken fortsetter under]:
Førerstøttesystemene har større likhetstrekk med den teknologi og design som Mercedes introduserte med sedanen, på 580-utgaven med en gigantisk «hyperscreen» på hele den flaten mange en gang i tiden assosierte som dashbordet.
Bilens programvare tilpasser seg brukeren og kommer med forslag til en serie infotainment-, komfort- og kjøretøyfunksjoner basert på bruk og vaner.
Blant standardutstyret som de norske modellene leveres med, er luftfjæring med adaptive dempere som varieres mellom hvert individuelle hjul, mulighet for 25 mm høyere bakkeklaring, bakakselstyring med styrevinkel på opptil 4,5 grader, komfortseter med minnefunksjon, panorama soltak, elektrisk justerbar andre seterad, kjøreassistentpakke Plus, parkeringspakke med 360-graders kamera, navigasjon og head-up display.
Annonse
PS:
Motor er et av de norske mediene som skal testkjøre bilen, senere denne måneden.