KUTTER: Porsche må kutte 15 prosent av arbeidsstokken, blant annet ved fabrikken i Zuffenhausen i Stuttgart.

Mange og store problemer:

Krisesteming i Porsche etter «markedskollaps» 

Porsche har gått på smeller på flere fronter og må gjøre drastiske grep. 

Publisert

– Forretningsmodellen vår, som har hjulpet oss i mange tiår, fungerer ikke lenger. Rammebetingelsene våre har blitt kraftig forverret på kort tid, sier Porsche-sjef Oliver Blume i et brev til sine ansatte, som tyske Frankfurter Allgemeine Zeitung [for abonnenter], har fått tak i.

Ledelsen i det Stuttgart-baserte selskapet sa i våres at et ytterligere kostnadsbesparelsesprogram ville følge i andre halvdel av året, etter innstrammingstiltakene som ble iverksatt i begynnelsen av året.

Tre årsaker

– Rammebetingelsene våre har blitt kraftig forverret på kort tid. I tillegg utvikler elektromobilitet seg mye saktere i mange markeder enn vi, og mange eksperter, hadde forventet for for noen år siden. Alt dette rammer oss hardt. Hardere enn mange andre bilprodusenter, skriver Blume.

Blume trekker fram tre årsaker til problemene:

Oliver Blume, administrerende direktør i Porsche.
  • I Kina har det utviklet seg et massemarked for elbiler under premiumsegmentet, mens markedet for luksusprodukter «praktisk talt har kollapset på kort tid». 
  • På grunn av «massivt økte tollsatser og spesielt den nåværende dollarkursutviklingen» har situasjonen i USA også «endret seg dramatisk».
  • En betydelig langsommere opptrapping av elektromobilitet krever nå mye høyere investeringer, fordi Porsche i tillegg må holde forbrenningsmotorer og hybriddrift oppdaterte mye lenger, mens avkastningen på elbiler er langt lavere enn for forbrenningsmotorer.

Driftsinntekten stuper

I vinter kom Porsche med første runde av innsparingstiltak som innbar en justering av årlig produksjonsvolum til 250.000 biler. I 2023 leverte Porsche 320.000 biler, i 2024 var tallet 310.00 biler.

Rundt 15 prosent av jobbene i Zuffenhausen og Weissach skal kuttes innen 2029, totalt rundt 3900 stillinger. 

Porsche sysselsetter for tiden rundt 24.000 personer. 

Reduksjonen skal oppnås gjennom «demografiske endringer, og et delvis pensjoneringsprogram.» Selskapet fjerner også bonusutbetalinger.

I første kvartal av 2025 falt driftsresultatet med over 40 prosent og  driftsmarginmålet ble kraftig nedjustert, fra mellom 10 og 12 prosent til mellom 6,5 og 8,5 prosent. 

Ambisiøst

Porsche har tidligere operert med marginer på nærmere 20 prosent, og har et mål det samme på mellomlang sikt, noe som i dagens klima virker i overkant ambisiøst.

P.S. I Norge går Porsche godt, med 726 leverte biler første halvår av 2025, viser tall fra Opplysiningsrådet for veitrafikken, mot 258 på samme tid i fjor. Det er elektriske Macan, som kom i fjor høst, som drar lasset med 81 prosent av nybilregistreringene til merket.

Flere saker med Porsche:

Powered by Labrador CMS