IKKE HIT: Lynk & Cos første elbil, Z10, kommer ikke til Norge.

Øker ikke prisene:

Lynk & co vil ta regningen selv for straffetollen

Kinesisk-produserte elbiler risikerer straffetoll i EU-området. Men bilfabrikantene vil i ulik grad flytte den kostnaden videre på kundene.

Publisert

FRANKFURT (Motor): Lynk & Co, et av de første egne merkene til kinesiske Geely, har nå gitt beskjed om at de ikke justerer prisene som følge av straffetollen.

Selskapet lanserer sin første helelektriske modell i Europa i oktober, Z20.

– Vi kan ikke sette opp prisen. Det er mange konkurrenter som produseres i Europa, så vi må prise bilen riktig og jobbe derfra. Vi må finne en løsning, men jeg vil ikke si at vi har kniven på strupen, akkurat, sa Lynk & co-sjef Nicolas Appelgren under Automechanika-utstillingen i Frankfurt sist uke.

I utgangspunktet vil den elektriske kompakt-SUVen Lynk & Co Z20 få en straffetoll på 18,8 prosent – dog ikke i Norge, som ikke har slik straffetoll. Bilen er bygget på samme plattform som Volvo EX30 og Zeekr X.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Første elbil 

Z20 etterfølger en elbil som merket allerede har klart for det kinesiske hjemmemarkedet, Z10. 

Den ble vist i Frankfurt, uten at sedanen åpenbarte seg som en absolutt nødvendighet i det SUV-glade europeiske markedet. 

Selv om Z10 har visse attraktive kvaliteter:

800V-teknologi for lynrask lading, 0–100-akselerasjon på 3,9 sekunder, opptil 800 km rekkevidde (CLTC) og luftmotstandskoeffisient på under 0,20. Startpris i Kina er 202.800 renminbi (cirka 304.000 kroner) for den enkleste av fem versjoner.

Suksess hjemme

Lynk & Co ble lansert i en håndfull europeiske markeder etter oppstart i Kina, men har ennå ikke noe forhandlerapparat i Norge. 

Det er ventet at merket kommer hit i etterkant av Zeekr-lanseringen i høst.

PS: Hjemme i Kina har Lynk & Co solgte en drøy million biler siden lanseringen i 2016.

HJEMMEBANE: En Lynk & Co 01 i trafikken i Nanjing.