NY PROFIL: VW ID.7. ble i dag presentert umaskert.

Presentert i dag:

De første bildene av «elektriske Passat»

Med den fjerde modellen i ID-familien kaster Volkswagen seg på den voksende sedan-bølgen.

Publisert Sist oppdatert

Med et nytt og elegant instrumentpanel, og antydninger om rundt 70 mils rekkevidde, gir VW ID-serien et merkbart løft. VW selv er tydelig på at dette skal være alternativ for alle de trofaste Passat-eierne.

Bilen er faktisk litt lengre enn dagens Passat, og med bagasjerom på 532 liter er plassen godt ivaretatt – i hvert fall opp til seteryggen.

Mer praktisk

For inntil videre er modellen som etterfølger ID.3, ID.4/ID.5 og ID. Buzz, en sedan. Vel å merke hvis man utvider sedan-begrepet litt. ID.7 har nemlig en stor bakluke, ikke det klassiske koffertlokket. Det gjør den langt mer praktisk.

Tesla Model 3 var lenge alene i denne klassen av mer eller mindre klassiske sedaner. Men i det siste har det dukket opp modeller som Mercedes EQE, Hyundai Ioniq 6, Nio ET7 og Byd Han. Alle med klassiske koffertlokk.

HEL BAKLUKE: Profilen minner om en sedan, men bakluken er stor. Det gir bedre innlastingsmuligheter og litt mer plass i høyden.

Rekkevidde

I tilegg har det kommet modeller som Polestar 2 og BMW i4, som i likhet med ID.7 – og de større modellene Tesla Model S og Mercedes EQS – har store bakluker.

ID.7 kommer i første omgang med et batteri på 77 kWt (ladehastighet 170 kW), som vil kunne gi en rekkevidde på rundt 615 kilometer (WLTP), avhengig av utstyrsnivå.

FORBEDRING: VW har frisket opp instrumentpanelet, og blant annet fjernet det svevende hovedinstrumentet som vi i dag finner på de tre øvrige ID-modellene på markedet.

Nye instrumenter

Senere kommer den med et større batteri på 86 kWt (ladehastighet 200 kW), som vil gi en rekkevidde på rundt 700 km.

Effekten på 286 hester og 550 Nm viser at Volkswagen ikke ønsker å være med på sekundjaget. Krefter som gir 0-100 på sju sekunder er uansett mer enn du noen gang trenger. For nordmenn vil det nok være viktigere at modellen etter hvert også kommer med firehjulsdrift. De første versjonene er med bakhjulsdrift, slik vi kjenner fra de andre større ID-modellene.

FAMILIELIKHET: ID.7 får mye av det samme lyktedesignet, og den horisontale lysstripen, som sine eldre søsken.

Innvendig ser vi et nytt instrumentpanel, med rettere linjer, og en infotainmentskjerm på 15 tommer. HUD (head-up-display) er standard.

Ifølge VW er også materialene mykere. Både designet og den såkalte opplevde kvaliteten – altså det du tar og føler på – er minusfaktorer ved dagens øvrige modeller i ID-familien.

– Ny rekkeviddestandard

– Dette er en romslig bil som vil treffe elbileiere med behov for mer plass, samtidig som den også kan treffe kunder som enda ikke har gått over til elbil. Her får du en stor og elegant familiebil med en ny rekkeviddestandard, og med mange spennende innovasjoner, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil Norge i Harald A. Møller AS.