SJEKK DIN EGEN GARANTI: Alle nye personbiler har minst fem års garanti. Kia har syv år.

Fått tilbud fra Nordisk Bilgaranti?

Bilbransjen advarer mot ekstra­garantier

– Dette er ikke seriøst, sier fagsjef Knut Ole Magistad i bilbransjeforbundet om garanti mot ekstrabetaling. Nordisk Bilgaranti avviser på det sterkeste at de driver med svindel.

Publisert

I vinter fortalte Motor om Volvo-eiere som får tilbud om å kjøpe ekstragaranti på bilene sine, selv om bilene de eier fortsatt har nybilgaranti.

Det er firmaet Nordisk Bilgaranti som tilbyr garantiordningen. Men både NAF og Bilia frarådet i vinter om å kjøpe slik ekstragaranti, selv på biler hvor nybilgarantien har gått ut.

– Forkledd

Nå har samme firma sendt ut nye fakturaer til bilkunder, med tilbud om ekstragaranti til 3000 kroner i året.

– Tilbudene er forkledd som faktura, sier Benjamin Hunt, advokatfullmektig hos NAF Advokat.

Både NAF og bilbransjeforbundet advarer mot garantiene.

– Vi har den siste tiden fått flere henvendelser fra våre medlemmer om dette, forteller Knut Ole Magistad, fagsjef i Norges Bilbransjeforbund.

– Ikke seriøst

Da Motor sist gang skrev om Nordisk Bilgarantis tilbud, hevdet de at det ved en feil var blitt sendt ut tilbud til biler med fortsatt nybilgaranti.

Både NAF og bilbransjeforbundet mener garantitilbudet ikke fremstår som seriøst.

– Vi har sendt dette både til politiet og Forbrukerrådet, og håper de iverksetter tiltak, sier Magistad.

Han understreker at garantitilbudene ikke anbefales hverken av bilimportørene eller bilfabrikkene.

– Svindler ikke

Motor har spurt eieren av Nordisk Bilgaranti, Dennis Wellerfors, hva han mener om kritikken og advarslene.

I en lang telefonsvarerbeskjed hevder han at det fremsettes feilaktig informasjon mot hans firma.

– Vi er et seriøst selskap som ikke svindler eller bedrar. Vi vil gå til motangrep med våre advokater mot alle som hevder vi driver med svindel, sier Wellerfors.

Han avviser at henvendelsene er forkledd som fakturaer, slik NAF hevder.

– Det er ikke et forhåndsutfylt beløp eller et fakturanummer. Kundene må ta et aktivt valg og bestemme hva de ønsker. Leser dere tilbudet, ser dere at det er et tilbud, skriver Wellerfors.

Han understreker også at de kjøper kontaktinformasjon om bileierne på en lovlig måte.