Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.
På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.
- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.
Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.
Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.
Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.
Har du lest disse sakene?
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
10-punktsjekken med Dag Otto Lauritzen:
Obersten liker bilen ryddig og romslig
-
Vi som feirer «Mustang 60 år»:
Mustang-mennesker er de beste festløvene
-
Startbatteri-problemer:
Ny bil var 63 dager på verksted med flatt batteri
-
Dongfeng Box:
Dette blir Norges suverent billigste bil
-
Best over 10 år?
USA-tall: Tesla er billigst å vedlikeholde
-
Caroline og Paal Erik:
Feil på feil i ny campingvogn – mistet ferien
-
Porsche Macan:
Når du trenger både familie- og sportsbil
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Europas største bilistorganisasjon:
Refser kinesernes assistansesystemer
-
Test: Nio EL6
Det er én grunn til at denne ikke selger bedre
-
10-punktsjekken med Dag Erik Pedersen:
«Var litt skeptisk til elektrisk. Nå er jeg overbevist»
-
Vi som elsker bakgårdsbiler:
Se nordmenns skjulte bil-moro
-
Hundrevis av milliarder:
Musk kjemper for tidenes høyeste lønn
-
Fikk heve kjøpet:
Godkjent Audi drakk olje
-
Lakk- og autopilot-trøbbel:
Får heve Tesla-kjøp
-
Polestar 4 klar:
Her avdukes første Polestar uten bakrute i Oslo
To størrelser
Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.
Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.
Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.
Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.
- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.
Toppmodell under 500
Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.
Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.
Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.
Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.
Start i mai
Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.
- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.
Les alle biltestene på Motor:
-
Test: Mercedes-Benz EQA 250+
Det koster å kjøpe seg en stjernebil
-
Test: VW ID.4 Pro 4Motion
Billigere enn Tesla, nå er denne virkelig blitt bra
-
Test: BYD Dolphin
Her får du delfinitivt mye for pengene
-
Test: Fisker Ocean
Denne bilen er rett og slett ikke helt klar
-
Test: MG4
Kinesisk bestselger blir bedre når det tiner
-
Test: Volvo EX30
Volvo tvinger oss til å tenke helt nytt
-
Test: Opel Astra Sports Tourer
Opel er tidlig ute, men likevel litt for sent
-
Test: Hyundai Kona
Stygg ripe i lakken ødelegger for denne
-
Test: KIA EV9
For mange vil dette være den beste million-SUV-en
-
Test: Tesla Model 3 LR AWD
Varsel til konkurrentene: En bra bil er kraftig forbedret
Mest lest på Motor.no:
-
Dag Rune Flåten:
Bøtelegges for å sende bileiere tekstmeldinger
-
Påbudt hjelpesystem:
Derfor bommer biler på fartsgrensene
-
Kjell vant bom-konflikt:
Bomselskapet nekter å betale tilbake
-
Slurv får krass kritikk:
Åtte måneder på verksted, tilbake igjen etter én dag
-
Se bildene:
– Tesla-lakken har svært dårlig kvalitet
-
Hanne kjente rettighetene sine:
– Motoren skal jo holde lenger enn 119.000 km
-
Parkeringsselskap:
Krevde 3200 kroner for 41 sekunder
-
Verksted:
30.000 kr for å fjerne Ikea-mutter og småstein i Tesla
-
Uheldig bruktbilkjøp:
Klarte ikke å fylle diesel på bruktbilen
-
Strid om reklamasjon:
Dekker ikke en krone for rustskadet outlet-bil
-
Skulle bare bytte termostaten:
NAF-senteret glemte bilen til Kjell
-
10-punktsjekken med Erik Follestad:
– Tre ting gjelder: 4WD, bensin og ryggekamera
-
Sommerdekktesten 2024:
Dette bør avgjøre dekkvalget til elbilen
-
Purregebyr på 500 svenske:
Kan koste deg 500 kroner å overse dette skiltet
-
Fikk måle seg mot Tesla Model 3:
Her er nye Volvo EX30 i sin aller første rekkeviddetest
-
Lakk-verksted tapte:
Krevde 433.000 i P-gebyr, tapte i retten så det sang
-
– Jeg tenkte «er det mulig?»:
Verkstedet krasjet Sverres bil, så rant bøtene inn