Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.
På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.
- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.
Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.
Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.
Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.
Har du lest disse sakene?
-
Manglende oppmerking:
Fikk P-bot etter å ha parkert samme sted i 19 år
-
Tesla Model 3 Standard:
Ny Model 3 så vidt over momsgrensen
-
Bilkjøp mellom private:
Bilkjøper kreves for 129.000 kr etter at hun ikke fikk lån
-
Forsvarer sjokkprisen:
89.762 kroner for ny ombordlader
-
Bilselgeren:
Disse bildene avslørte bilselgeren
-
Prøvekjørt: Volvo EX30 Cross Country
Det finnes noen ufornuftige grunner til å kjøpe denne
-
Vi som liker Kina-biler:
Lager Kina de morsomste bilene?
-
Opprettet tilsynssak:
Slik mener de bompenge-selskapet bryter loven
-
Maskert, men produksjonsklar:
Her er framtiden til VW-konsernet, slik er den å kjøre
-
Statens vegvesen:
Skjønner du når du kan parkere her?
-
Krav om pedalsensor:
– Kan bli starten på et globalt sikkerhetsskifte
-
Prøvekjørt: Opel Mokka GSE
Du får det ikke morsommere i en Opel
-
Motor kårer:
Her er årets beste bilkjøp
-
Inntauingsselskap fikk smekk:
Tauet vekk fra Kiwi etter én uke - må betale
-
81Test: Smart#5
Denne blir garantert en suksess
-
Motor kårer:
Dette er årets (tredje) beste bilkjøp
-
10-punktsjekken med Espen «Shampo» Knutsen:
«Skattevesenet kom da jeg fikk min første bil»
To størrelser
Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.
Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.
Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.
Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.
- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.
Toppmodell under 500
Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.
Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.
Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.
Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.
Start i mai
Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.
- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.
Les alle biltestene på Motor:
-
78Test: Skoda Elroq RS
Tidenes raskeste Skoda er ikke den beste
-
83Test: Hyundai Ioniq 9
Her står bestemann på sidelinja
-
80Test: Peugeot E-5008 4WD
Her lykkes Peugeot med det aller meste
-
76Test: Mercedes-Benz CLA
Dette er kanskje den beste bilen vi har kjørt
-
77Test: Nio EL8
Familiedrøm – for dem som tør
-
78Test: Firefly
Sånn skal man bygge en småbil
-
69Test: Dongfeng Nammi Box
Slik er det å kjøre Norges billigste bil
-
77Test: Mini Aceman
Selv for Mini er det størrelsen det kommer an på
-
79Test: Zeekr 7X
Har grunn til å være selvzeekr
-
62Test: Mitsubishi Outlander
Synd at den er blitt dobbelt så dyr
Mest lest på Motor.no:
-
Storebrand Forsikring:
Hevdet bilen var trimmet, nektet å betale 439.000 kr
-
EU-kontroll:
Verksted ville ha 67.000 kr – konkurrent fant ingen feil
-
Fuktproblemer:
Kjøpte bobil som ikke kan brukes
-
Bruktbilkjøp:
Kostet 139.000 kr, bør repareres for 350.000
-
Tidligere toppsjef:
Mener bilgigant kan gå i oppløsning
-
Bilekspertene advarer:
Selger nybil som er fire år gammel
-
Prøvekjørt: Smart#3
Ned 150.000 – nå er denne plutselig et kupp
-
Vil heve Enyaq-kjøp:
Har vært på verksted 22 ganger
-
Gjør retrett:
Tar 98 oktan tilbake
-
Rustangrep:
– Livsfarlig å kjøre med
-
Sara er sint og opprørt:
Kreves for 39.000 kr, men bilen ble ikke reparert
-
Lakk-kvalitet:
Slik så Teslaen ut etter fire år
-
Bruktbilkjøp:
Denne meldingen kostet bilkjøperen 75.000 kr
-
Forsikringssammenlikning:
Dobbel pris for å forsikre Viggos Toyota
-
Endrer forklaring om ulykkesbilen:
Her er vektsensoren Volvo sa at ikke finnes
-
Advarer bilkundene:
NAF fraråder å kjøpe bil av Birger N. Haug
-
Geir Anders fikk sjokk:
Bilia: 40.000 kr Mekonomen: 7000 kr