
Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.
På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.
- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.
Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.
Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.
Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Skoda Elroq RS
Stort bedre kan det ikke bli
-
Vi på tur med kolleger:
Hun har 30 kolleger med coole hobbybiler
-
Historisk viktig rettssak:
Kan vi stole på den svarte boksen i bilene?
-
Ekspertene vitnet:
Var gassen trykket inn under Drøbak-ulykken?
-
Skandale i Sveits:
Best å skrote alt fossilt? Elbil-rapport holdt skjult
-
Rettssak etter Drøbak-ulykken:
Vitnestrøm om feil på VWs elbiler
-
Nissan vender bladet:
Nå ser Leaf plutselig ut som en stilig bil
-
Fikk bot:
Er det lov å stå her?
-
Historisk rettssak:
– Jeg så at foten var på bremsen. Men farten bare økte
-
Utleie av privat bil:
Skrapet opp bilen hans – sa ingenting
-
10-punktsjekken med Knut Skogstad:
Broom-sjefen: Bilen varer så lenge man vil den skal vare
-
Vi med gøy biler fra øst:
Et samuraisverd med fire hjul
-
79
Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
-
Norgeslansering:
Dette blir prisen på Hyundai Ioniq 9
-
Bensin opp i Stortinget:
Beholder vi 98 oktan? I dag kommer et viktig svar
-
Sjeldne jordarter:
– Hele bilindustrien har panikk
-
BMW-skade til 304.000 kr:
Gjensidige nektet å erstatte trimmet bil – tapte

To størrelser
Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.
Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.
Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.
Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.
- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.
Toppmodell under 500
Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.
Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.
Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.
Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.
Start i mai
Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.
- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.
Les alle biltestene på Motor:
-
79
Test: Skoda Elroq
Kanskje rett og slett den beste Skodaen
-
76
Test: MGS5
Det er nesten så den kunne vært litt dyrere
-
72
Test: Mercedes G 580
El-G i solnedgang
-
79
Test: Cupra Tavascan
Får i ulveklær – og det er positivt ment
-
81
Test: Volvo EX90
Dette blir Norges mest kjøpte millionbil
-
81
Test: Hyundai Inster
Dette er en knøttliten revolusjon
-
84
Test: Tesla Model Y
Tesla Model Y er blitt overraskende mye bedre
-
74
Test: Ford Capri
Det er ikke navnet som er problemet her
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
Mest lest på Motor.no:
-
Advarsler fra alle kanter:
Første konkurs i Kina-priskrigen
-
Rekkeviddetesten sommeren 2025:
832 km: Rekorder for fall i rekkeviddetesten
-
Trang parkering:
– Kan ikke tro at dette er to P-plasser
-
Fikset det selv:
Trengte ikke veihjelp, måtte likevel betale
-
Se merketoppen:
Disse bilene har best rustbeskyttelse
-
Vil ikke bruke den:
– Denne bilen stinker
-
Polestar 4:
Disse bilene er helt ubrukt – nå vrakes de
-
Advarer mot svindel:
– Ikke betal Autopass-fakturaen
-
Økende trend:
Ødelegger bilbeltet med skruer
-
Tapte i lagmannsretten:
Hanne får ikke lov å parkere på egen tomt
-
Prøvekjørt: Zeekr 7X
Ai, ai, for en artig priskrig!
-
Under 18 kr:
Nå synker bensinprisene i Norge og Sverige
-
Brannfarlige luksusbiler:
130 nyere Jaguarer vrakes
-
Strøm-problemer:
Feil på feil – stoler ikke på batteriet i bilen
-
Hyundai-problemer:
Batteriet kollapset midt på veien
-
Parkeringsbøter:
Her har Bjørn parkert i 49 år, nå bøtelegges han
-
Bobler på dashbordet:
Volkswagen påsto at det er brukt for sterk såpe