
Ny elbil:
Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge
I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.
På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.
- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.
Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.
Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.
Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Mercedes-AMG CLE 53 4MATIC+ Coupé
Så lite fornuft, så mye moro
-
Dør: 45.000 kroner
Ekstreme priser på kinesiske bildeler
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
-
Sandvika-ulykken:
Nå undersøkes ulykkesbilen på nytt
-
Lagmannsretten:
Får heve kjøp av bil som mangler 4x4 ved rygging
-
Prøvekjørt: Hyundai Inster
Her har noen tenkt innenfor boksen
-
Minst 12 hendelser:
Mener ID.3-ulykke kan skyldes teknisk feil
-
«Hårreisende dyrt»:
Sparte titusener på å skaffe deler selv
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
10-punktsjekken med Ole Gustav Gjekstad:
Tatt fire ganger i fotoboks på én dag
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
-
Bilutstillingen eCarExpo 2025:
Se bilnyhetene som er på vei til Norge
-
Volvo XC40-ulykkene:
Volvo-krasj: «Det hviler et stort ansvar på produsenten»
-
Prøvekjørt: Citroën E-C3 Aircross
Gjør det fristende å være fornuftig
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
Prøvekjørt: Fiat Grande Panda
Fiat frister med billig, smått og lekkert

To størrelser
Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.
Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.
Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.
Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.
- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.
Toppmodell under 500
Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.
Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.
Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.
Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.
Start i mai
Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.
- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.
Les alle biltestene på Motor:
-
81
Test: Kia EV3
Litt dyrere og litt bedre enn konkurrentene
-
79
Test: Polestar 3 Long Range Dual Motor
Perfekt for dem som vil ha noe ikke alle andre har
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
75
Test: Ford Explorer
Ford for folk flest
-
81
Test: Citroën ë-C3
Vi savnet denne bilen etter å ha kjørt den
-
80
Test: BMW i5 M60 Touring
Denne revolusjonen er ikke så ille som noen påstår
-
79
Test: Nio ET5 Touring
Denne fortjener flere kjøpere
-
83
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
82
Test: Porsche Macan 4
Glimrende bil som gjør seg kostbar
-
74
Test: Xpeng G6 AWD Performance
Kinabilene begynner å bli farlig gode
Mest lest på Motor.no:
-
Bruktbilekspert Benny:
– Ikke kjøp bruktbiler med disse motorene
-
Drømmen ødelagt av konkurs:
Bobilen er full av fukt, og ingen kan hjelpe
-
I Sandvika Storsenter:
Ny Volvo-krasj – bilen gikk i svart etter vask
-
Brannfare i Audi e-tron:
Remy har kjørt snart ett år med dette merket
-
Rekkeviddetest vinteren 2025:
Knuste Tesla, Polestar med nest beste tall noensinne
-
Peugeot e-3008 og e-5008:
Får «kjøreforbud» i Danmark
-
Bruktbiljuks:
Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke
-
78
Test: BYD Sealion
Bedre enn Model Y i mye, men én ting må fikses
-
BMW-fører:
Ville betale for to plasser og stå slik – fikk bot
-
Pensjonert politi i ny Volvo-krasj:
Ekspoliti i ny Volvo-krasj: «verst å ikke bli trodd»
-
Hodebry for Møller:
Kjøpte millionbil, men hentet den aldri
-
Prøvekjørt: Audi S6 Avant e-tron
Hvis ikke denne får opp stasjonsvogn-interessen, vil ingen gjøre det
-
Ulovlig lyktepynt:
Vegvesenet advarer mot ny lyktetrend
-
Dundret inn i naboens hage:
– Plutselig gikk Volvoen som en rakett
-
Lakkskader for 75.000 kr:
Slik så Tesla-lakken ut etter første vask
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Vegard tok et ekstra oljeskift:
Tok ekstra oljeskift, da satte forhandleren foten ned