MASSEMARKED: Renault Scenic E-Tech ruller inn et segment der man finner de aller fleste bestselgerne i dagens bilmarked.
MASSEMARKED: Renault Scenic E-Tech ruller inn et segment der man finner de aller fleste bestselgerne i dagens bilmarked.

Ny elbil:

Denne kan gi Renault kraftig vekst i Norge

I fjor leverte Renault 448 nye biler i Norge. Importøren håper å levere tre ganger så mange bare av nye Scenic på litt over ett halvår i 2024 – med god pris og lang rekkevidde.

Publisert Sist oppdatert

På bilmessen eCarExpo på Lillestrøm har Renault premiere på en modell som kan sende merket oppover salgslistene i Norge.

- Scenic E-Tech treffer det jeg vil kalle en «sweetspot» for antall kjøpere, sa Nils Henrik Holmen, sjef for Renault i Norge, da han avduket bilen.

Scenic er 446 centimeter lang og ruller inn i det store familiebilmarkedet for elbiler.

Holmen dro fram flere ting han som han kalte «klasseledende», som vekten på 1848 kilo, lavere enn noen andre i klassen, beinplassen i baksetet skal også være best. Holmen nevnte i tillegg at Scenic er i finaleheatet i kåringen av årets bil i Europa.

Den siste tiden har Renault kun hatt kompaktbilen Megane E-Tech med elektrisk drivlinje i Norge. Den større Scenic skal sloss mot bestselgere som Tesla Model Y og Volkswagen ID.4, da er pris veldig viktig.

PRAKTISKE TING: Renault Scenic E-Tech kan ha 1,1 tonn på henger, bagasjerommet tar 545 liter og bilen kan ha skiboks på taket.
PRAKTISKE TING: Renault Scenic E-Tech kan ha 1,1 tonn på henger, bagasjerommet tar 545 liter og bilen kan ha skiboks på taket.

To størrelser

Scenic kan leveres med to ulike batteristørrelser, enten 60 kWt eller 87 kWt, med maks rekkevidde på henholdsvis 429 og 622 kilometer, det siste skal igjen være «klasseledende». Ytelsene er henholdsvis 170 og 220 hestekrefter.

Innstegsprisen for det minste batteriet er 369.900 kroner og 439.900 kroner for det største.

Holmen la ikke skjul på at han hadde måttet stå litt ekstra på overfor fabrikken for å havne på disse summene.

Og at pris er helt sentralt når de skal inn i et segment der Tesla Model Y er en faktor. Model Y med bakhjulstrekk har en startpris på 389.990 kroner, og en rekkevidde på 455 kilometer, og koster fra 474.990 med firehjulstrekk og 533 kilometers rekkevidde.

- Vi måtte ha riktig pris helt fra starten, sier Holmen.

Toppmodell under 500

Ved lansering er det til sammen fem ulike utstyrsnivåer, to med det minste batteriet og tre med det største. Dyreste modell, Scenic Iconic, koster 479.900 kroner.

Av praktiske detaljer trakk Holmen fram et bagasjerom på 545 liter, tilhengervekt på 1,1 tonn og et baksete med 40/20/40-splitt.

Scenic er bygget på en dedikert elbilplattform som gir flatt innvendig gulv, den samme som ligger til grunn for Megane og Nissan Ariya.

Men selv om prisingen gir Scenic gode muligheter i det norske markedet, er det en ting som taler imot, den kan kun leveres med forhjulstrekk. Holmen sa at det ikke var noen konkrete planer om firehjulstrekk, samtidig så utelukket han det ikke.

Start i mai

Renault åpnet for bestillinger samtidig med premieren, og de første bilene vil være i Norge rundt starten av mai.

- Vi tror på et salg på 1500 biler i år, og produksjonskapasitet er ikke en utfordring.

Les alle biltestene på Motor: