NEDSATT: Renaul Megane i rimeligste versjon er nå et godt kjøp.

Prøvekjørt: Renault Megane Evolution ER

Er dette det beste nybil­kjøpet akkurat nå?

Prisen har vært det største minuset ved Renault Megane. Ikke nå lenger. 

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Design, rekkevidde, hengermulighet.

Minus:

Bakoversikt, forhjulstrekk, redusert hengervekt.

Kampanjene og rabattene kommer hyppigere enn nybilregistreringene om dagen. Det er til de grader kjøpers marked – et snaut år etter at nybilkundene sto i kø for å unngå nye moms- og vektavgifter fra årsskiftet. 

Renault Megane Evolution ER

  • Pris: 349.000 (inkl. metallic)
  • Motor/drivlinje: 60 kWt batteri, 130 hk/250 Nm, ett-trinns automat, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde/forbruk: 461 km/15,4 kWt/100 km.
  • Ladefart: 130 kW.
  • Lengde/bredde (inkl. speil)/høyde/bakkeklaring (cm): 420/206/150/15.
  • Bagasjevolum/hengervekt: 440 liter/500 kg.
  • Vekt/nyttelast (kg): 1625/416.
  • Dekkdimensjon: 215/55-18
  • 0-100/toppfart: 10,5 sek/150 km/t.
  • Konkurrenter: VW ID.3, Nissan Leaf, MG4, Citroën ë-C4

Nå er det stille som en elbil på tomgang. Skal man ha ny bil nå, så er det masse penger å spare. 

Renault Megane er en av Motors test­favoritter (les vår test her). I tilegg til å være klassens mest elegante, har den et romslig bagasjerom, rekkevidde i tetsjiktet, samt mulighet til å trekke en liten henger. 

Nissan-Renault

Renault samarbeider som kjent med Nissan.  Megane deler en rekke komponenter med Nissan Ariya. Og rapportene fra Megane-eierne tyder på at produsentene av elbilpionérene Leaf og Zoe fortsatt lager biler med lav feilprosent.

Rekkevidde

Vi har testet rimeligste Megane, kalt Evolution ER. Den koster nå 349.900 kroner, inkludert metallic lakk og en omfattende utstyrspakke. Bare vinterhjul kommer i tillegg. Det er rundt 80.000 under det du tidligere måtte betale. 

Denne versjonen har en rekkevidde på 461 km rekkevidde, som er helt i tetsjiktet i denne klassen.

KVALITET: Førermiljøet i den rimeligste versjonen har høyt kvalitetspreg, ikke minst på grunn av det grå stoffet som dekker instrumentpanelet.

Liten forskjell

Vi var spente på effekten. Du må nemlig nøye deg med 130 hester. Det er 90 hester færre enn 30.000 kroner dyrere Techno, som også har litt dårligere rekkevidde.

Forskjellen er overraskende liten. Under normal kjøring, helt fraværende. Under akselerasjon opp til 60–70 km/t, knapt registrerbar. 

Det er omtrent bare i motorveihastighet du merker at det mangler litt overskudd, eller hvis du absolutt må trykke klampen helt i bånn.

440 LITER: Romslig bagasjerom, men lastekanten blir høy. Hengervekt på 500 kilo er et pluss, fravær av gjennomlastingsluke er et minus.

Ikke adaptiv

Interiøret er kvalitetspreget, med seter og oversiden av instrumentpanelet trukket i et elegant grått stoff. Vi skiftet direkte fra en topputstyrt versjon (Iconic), og overgangen var bemerkelsesverdig liten. 

På kampanjemodellen av Megane er adaptiv fartsholder inkludert. Dette er vanligvis en del av en tilleggspakke til 13.000. Men vår testbil hadde ikke denne funksjonen. Det var et stort savn. 

Store rabatter

Megane kan med fordel også få litt mer støyisolasjon, selv om dette er mest aktuelt med store 20-toms sommerhjul. På vår testbil er dekk i dimensjonen 215/55-18 standard. Det ser fortsatt elegant ut, og gir trolig ørlite mindre støy. På piggfrie vinterdekk går den uansett stille. 

For noen vil det også være et minus at hengervekten er redusert til 500 kilo. Modellene med litt større motor har 900 kilo.

For kort tid tilbake ville vi sagt at Megane omsider har fått en konkurranse­dyktig pris. Men Renault er ikke alene om å sette ned prisene. I morgen får du en oversikt over de ulike rabattene og kampanjene.