SALGSTOPPEN: VW ID.4 var et av få unntak med gode tall i en svak juli-måned. Drøyt to av tre ID.4-kjøpere velger GTX-versjonen med firehjulsdrift.

Nybilregistreringene i juli:

Svakt bilsalg uten Tesla-leveringer

Norske bilkjøpere står på bremsene. Juli-tallet for nybilregistreringer er det nest laveste siden 1993.

Publisert Sist oppdatert

Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Forklaringen på historisk svake tall er todelt:

  • Rentehopp og avgiftsøkninger har fått bilkjøperne til å snu på skillingen.

  • Og som vanlig var Tesla-leveringene marginale i den første måneden av et nytt kvartal.

Mange merker er langt unna fjorårstallene, oftest på grunn av at de har ikke hatt nylanseringer av betydning.

Blant disse er nedgangen betydelig hittil i år: Porsche ned 82 prosent, Polestar ned 70 prosent, Xpeng ned 69 prosent, Maxus ned 67 prosent, Suzuki ned 66 prosent, BYD ned 66 prosent.

Og blant de større: Kia ned 49 prosent, Hyundai ned 44 prosent, Audi ned 40 prosent, BMW ned 36 prosent og Mercedes-Benz ned 33 prosent.

VW på topp

Noen gjør det likevel brukbart:

Storimportør Harald A. Møller dominerte med fem biler blant de 11 mest populære modellene – med Volkswagen ID.4 på topp foran søstermodellen Skoda Enyaq, som begge hadde noen av sine beste månedstall så langt i år med henholdsvis 975 og 691 nybilregistreringer.

Volkswagen har økning hittil i år på 31 prosent.

Toyota har en større oppgang, med 69 prosent for året, selv om RAV4 var deres eneste modell på topp 10 i juli.

Suverene Tesla har en oppgang på 110 prosent i 2023 – og en markedsandel på over 23 prosent.

Modelltoppen i juli:

Plass Modell Antall Markedsandel
1Volkswagen ID.497513,0 %
2Skoda Enyaq6919,2 %
3Toyota RAV43054,1 %
4Nissan Ariya2593,4 %
5Toyota Yaris2433,2 %
6Volvo XC402373,1 %
7Ford Mustang Mach-E2243,0 %
8Volkswagen ID.52182,9 %
9Polestar Polestar 22082,8 %
10Audi Q4 e-tron2082,8 %

Kilde: OFV

Merketoppen i juli:

Plass Merke Antall Markedsandel
1Volkswagen153320,37 %
2Toyota91912,21 %
3Skoda80510,70 %
4Volvo4385,82 %
5Audi4295,70 %
6Nissan3754,98 %
7Hyundai3704,92 %
8BMW3604,78 %
9MG2523,35 %
10Ford2453,26 %

Kilde: OFV

Grunnstøting

Juli-tallene var rett nok 3,1 prosent bedre enn for tilsvarende måned i fjor, men juli 2022 var en grunnstøting med nedgang over hele fjøla – 31 prosent for de nye bilene, 11 for eierskiftene (bruktbiler) og 37 prosent i bruktimport. Og ifølge Bilnytt.no den svakeste julimåneden siden kriseåret 1993.

Alle tallene for 2022 var preget av ventelister, lange leveringstider og avgiftsskvis, før proppen løsnet sent på året.

I sommer har bilbutikkene vært preget av kampanje og pristilbud i betydelig større grad enn det har vært vanlig de siste årene. Det har, tross alt, hjulpet på salget.

Elbilandelen ligger ganske stabilt i overkant av 80 prosent.

– Det kan virke som om elbilandelen har nådd et terskelnivå som det er vanskelig å komme over, sier Øyvind Solberg Thorsen, adm. direktør i Opplysningsrådet for veitrafikken.

Antall eierskifter er ganske stabilt med fjoråret, og snek seg i juli så vidt over en årstotal hittil på 300.000 biler. Og oftest omsatt: Volkswagen Golf.