DIN NESTE BIL: Hyundai-selskapet Supernal skal ha denne doningen klar til masseproduksjon i 2028.

Klar for flyvende biler?

Her tar det helt av for verdens bilprodusenter

Se opp! Når verdens bil­produsenter nå viser frem de neste nyvinningene på verdens største elektronikkmesse, kommer to av dem med flyvende biler.

Publisert Sist oppdatert

LAS VEGAS (Motor): Koreanske Hyundai og kinesiske Xpeng kommer med to ganske ulike konsepter, men begge med overbevisning om at de har produkter for storskala produksjon på global basis.

Xpengs konsept er nærmest lansering, med det de kaller en «Land Aircraft Carrier». Den skal i produksjon i 2025.

Xpeng gikk inn som investor i AeroHT i 2020, etter at oppstartselskapet siden 2013 hadde testet blant annet flyvende motorsykler og en flyvende 2-seters prototype. Det hevder å ha gjennomført titusenvis av testflygninger med det som blir deres første produkt:

En modulær doning, bestående av en sekshjulet bil med bakhjulsstyring (med et design som trekker tankene mot Cybertruck) og en flyvende 2-seters enhet som skal kunne gjøre vertikal take-off og landing. Pris er antydet rundt 1,5 millioner kroner.

DEN FØRSTE: Bil og fly i ett er først på menyen fra Xpeng.
DEN NESTE: …og deretter et kjøretøy som går på veien – og i lufta.

Litt lengre ut i løypa kommer eVTOL, tilsynelatende en helelektrisk superbil – som med noen tastetrykk får utfelt fire armer med propeller. Også denne skal kunne gjøre vertikal take-off og landing. Flyturene blir i lav høyde, men den kan også kjøres som en «vanlig» bil.

Testturer sist høst ble gjennomført i 50 meters høyde. Flybilens løftekraft er på 1 tonn.

Koreansk i 2028

Hyundai tenker større, bokstavelig talt. Og noen vil kanskje mene S-A2 fra datterselskapet Supernal likner mer på et helikopter enn en bil.

Pris og produksjonsvolum har selskapet ikke sagt noe om, men den er planlagt for masseproduksjon i 2028.

Med plass til fire, pluss pilot/sjåfør, er den planlagt å bevege seg i marsjfart på vel 190 km/t i inntil 500 meters høyde. Den konstrueres for å gjøre turer på inntil drøyt 60 km.

LUFTENS BARON: Supernal-direktør Jaiwon Shin.

– Vi har beveget oss ut av science fiction-filmen og over i virkeligheten, sier Supernal-sjefen Jaiwon Shin.

Med Hyundais toppsjef Jae Hoon Chang og Kias styreleder Chung Eui-sun på første rad presenterte han bokstavelig talt luftige planer under elektronikk­Smessen CES i Las Vegas natt til onsdag.

100 varianter

S-A2 har en to-delt kabin, med en passasjerkupé som i utgangspunktet har fire seter (to eller alle setene kan tas ut, hvis man ønsker mer plass eller skal frakte gods).

– Det vil ha all den komfort som du forventer å oppleve i en moderne kupé, sier sjefdesigner Luc Donkerwolcke, som sier selskapet hadde rundt 100 ulike skisser til kjøretøyet.

LEKER IKKE: Luc Donkerwolcke er sjefdesigner i Hyundai-konsernet.
KOMFORT: Kabinen har plass til fire passasjerer, men kan konfigureres etter behov.

Det skal kunne lette og lande vertikalt, og kommer med åtte rotorer som alle vender i flyretning når det beveger seg horisontalt. Rotorene vinkles når flyet letter og lander.

S-A2 er konstruert etter flyindustriens sikkerhetsstandarder – og skal kunne fly i all slags vær, dag og natt.

Stillegående

Selv om prisen er ukjent (men ganske sikkert høy), har Supernal ambisjoner om å gjøre det til et produkt for de mange.

– Vi planlegger for å produsere titusenvis av disse, og skal konstruere det etter samme prinsipper som for alt vi masseproduserer. Det skal få prisen ned etter hvert. Alle skal kunne reise med dette, sier Jaiwon Shin.

Kjøretøyet er batterielektrisk – og stillegående.

– Støynivået vil være på 65 dB under take-off og landing, og rundt 45 dB når det flyr. Det er omtrent som en oppvaskmaskin, sier Shin.

PS: Akronymet eVTOL står for «electric vertical take-off and landing», elektrisk vertikal take-off og landing.