41 PROSENT DYRERE: Fortsatt må Jan Andreassen og andre Hyundai-kunder betale mye mer enn andre som lader.
41 PROSENT DYRERE: Fortsatt må Jan Andreassen og andre Hyundai-kunder betale mye mer enn andre som lader.

Prisforskjeller på lading:

Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere

Hyundai kutter nå ladeprisene sine, men kundene må likevel betale rundt 40 prosent mer enn andre kunder på de samme ladestolpene.

Publisert

Artikkelen om Jan Andreassen, som betalte rekordhøye 30 kroner per kilowatt-time med sitt ladekort fra Hyundai, har fått svært stor oppmerksomhet.

Hyundai Norge har allerede nå bestemt seg for å kutte prisene, og fjerne det rekordhøye timesgebyret de første timene av ladeøktene.

Med de tidligere prisene betalte Andreassen og alle andre Hyundai-kunder som bruker ladekortet til Hyundai 899 kroner for 29,5 kwt.

Med priskuttet blir prisen for like mye strøm 137 kr.

41 prosent

Det er imidlertid mye mer enn man betaler dersom man fyller direkte hos ladeoperatøren Kople. Da er prisen bare 97 kroner.

Selv etter det kraftige priskuttet, er det altså 41 prosent dyrere å bruke Hyundai-kortet enn å kjøpe strømmen direkte fra Kople.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HYUNDAI-SJEF:</span> Øyvind Knudsen.
HYUNDAI-SJEF: Øyvind Knudsen.

Hyundai Norge selv er fornøyd med priskuttet.

– Timeavgiften, eller blokkeringsavgiften som vi kaller det, inntrer først etter åtte timer. I tillegg er avgiften halvert til 41 kroner timen. Prisen per kilowatt-time er dessuten senket fra 4,73 til 4,46 kroner, skriver produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge i en epost.

Samtidig beklager han de høye prisene de tidligere har tatt.

– Vi ønsker at det skal være enkelt og greit å lade med Hyundai, sier Knudsen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">PRISFORSKJELLER</span>: Strømmen på ladestolpene har forskjellig pris, avhengig av hvem du betaler til,, og hvordan du betaler.
PRISFORSKJELLER: Strømmen på ladestolpene har forskjellig pris, avhengig av hvem du betaler til,, og hvordan du betaler.

Prisforskjeller

Jan Andreassen synes det er bra at prisene er kuttet kraftig, selv om han fortsatt må betale mye mer med Hyundai-kortet sitt enn uten.

Som elbileier synes han dessuten det er vanskelig å orientere seg om ladepriser. Han er ikke enig med Hyundai i at det er enkelt.

Han viser til at på en Recharge-ladestasjon noen hundre meter sør for Nittedal rådhus, tar Hyundai Norge betalt per kilowatt-time på en 62 kilowatts lader, mens de tar per minutt på nabostolpen, som gir 50 kilowatt.

For å fylle 29,5 kilowatt-timer strøm på disse to stolpene blir prisene:

  • 5,49 kr/kWt + ladeøktgebyr på 5 kroner = 167 kroner.
  • 197 kr/t + ladeøktgebyr på 5 kroner = 121 kroner.

– Det er ikke lett å skjønne at det er mye billigere å velge den ene ladestolpen fremfor den andre, sier han oppgitt.