
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
Hyundai kutter nå ladeprisene sine, men kundene må likevel betale rundt 40 prosent mer enn andre kunder på de samme ladestolpene.
Artikkelen om Jan Andreassen, som betalte rekordhøye 30 kroner per kilowatt-time med sitt ladekort fra Hyundai, har fått svært stor oppmerksomhet.
Hyundai Norge har allerede nå bestemt seg for å kutte prisene, og fjerne det rekordhøye timesgebyret de første timene av ladeøktene.
Med de tidligere prisene betalte Andreassen og alle andre Hyundai-kunder som bruker ladekortet til Hyundai 899 kroner for 29,5 kwt.
Med priskuttet blir prisen for like mye strøm 137 kr.
41 prosent
Det er imidlertid mye mer enn man betaler dersom man fyller direkte hos ladeoperatøren Kople. Da er prisen bare 97 kroner.
Selv etter det kraftige priskuttet, er det altså 41 prosent dyrere å bruke Hyundai-kortet enn å kjøpe strømmen direkte fra Kople.

Hyundai Norge selv er fornøyd med priskuttet.
– Timeavgiften, eller blokkeringsavgiften som vi kaller det, inntrer først etter åtte timer. I tillegg er avgiften halvert til 41 kroner timen. Prisen per kilowatt-time er dessuten senket fra 4,73 til 4,46 kroner, skriver produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge i en epost.
Samtidig beklager han de høye prisene de tidligere har tatt.
– Vi ønsker at det skal være enkelt og greit å lade med Hyundai, sier Knudsen.

Flere saker om elbiler
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
BMW slipper iX M60:
Lokker med mer av det sterke
-
Elbil fra Mercedes på langtur:
Én prosent batteri igjen, sjekk rekkevidden ...
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
Ny Peugeot 408:
Designperlen blir også helelektrisk
-
Ny strategi fra Volkswagen:
Vil at GTX skal bli det nye GTI
-
Undersøkelse:
Én av tre hadde ikke våget å kjøre til Tyskland med elbil
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Alle skal med:
Nå har den siste europaveien fått lynlader
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Tesla-sjefen advarer:
Musk frykter Rivian og Lucid er på vei mot konkurs
-
Ikke diskutert med ESA:
Mangler godkjennelse for elbil-momsen
-
Vegvesenet vil kutte fordeler:
– En elbil er også en bil som tar plass i trafikken
-
Mustang Mach-E tilbakekalles:
Leverer ikke ut nye biler før feil er fikset
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
Øker produksjonen igjen:
Dette er nyheten mange elbil-kjøpere har ventet på
Prisforskjeller
Jan Andreassen synes det er bra at prisene er kuttet kraftig, selv om han fortsatt må betale mye mer med Hyundai-kortet sitt enn uten.
Som elbileier synes han dessuten det er vanskelig å orientere seg om ladepriser. Han er ikke enig med Hyundai i at det er enkelt.
Han viser til at på en Recharge-ladestasjon noen hundre meter sør for Nittedal rådhus, tar Hyundai Norge betalt per kilowatt-time på en 62 kilowatts lader, mens de tar per minutt på nabostolpen, som gir 50 kilowatt.
For å fylle 29,5 kilowatt-timer strøm på disse to stolpene blir prisene:
- 5,49 kr/kWt + ladeøktgebyr på 5 kroner = 167 kroner.
- 197 kr/t + ladeøktgebyr på 5 kroner = 121 kroner.
– Det er ikke lett å skjønne at det er mye billigere å velge den ene ladestolpen fremfor den andre, sier han oppgitt.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler