DYRT: Jan Andreassen fikk en høy regning etter at han ladet her.
DYRT: Jan Andreassen fikk en høy regning etter at han ladet her.

Jan betalte 30 kr/kWt:

Dette er trolig Norges høyeste ladepris

Jan Andreassen ble både sjokkert og forbannet da han etter ladingen oppdaget hvor mye det kostet: 30 kroner per kilowatt-time. 899 kr totalt for 29,5 kWt.

Publisert Sist oppdatert

Det er nesten så vi ikke tror det er mulig. Men det er det.

Da Jan Andreassen i Nittedal ladet på de kommunale laderne utenfor Nittedal rådhus, trodde han det skulle koste noen kroner per kWt å lade, slik det normalt pleier.

Men neida, da han noen dager senere fikk fakturaen, var han belastet 899 kroner for 29,5 kWt. Det gir en pris på 30 kroner per kilowatt-time.

754 kroner i timegebyr

Hvordan er det mulig?

Andreassen ladet sin Hyundai Kona på ladeoperatøren Koples ladestolper med sitt Hyundai-kort; «Charge my Hyundai».

Ladekortet har egne priser, som oppgis på nettsiden og i appen, men som ikke står på ladestolpen. Der står for øvrig heller ikke Koples priser.

Men mens Kople opplyser på sine nettsider at de tar 3,30 kr/kWt, koster det følgende å lade med Hyundai-kortet:

  • 4,73 kroner per kilowatt-time
  • Et ladeøktgebyr på 4,99 kroner
  • Et timegebyr for hver time man lader på 91,20 kroner.

Dermed betalte Jan Andreassen 140 kroner for selve strømmen, 754 kroner i timegebyr for timene han ladet på de trege normalladerne, samt ladeøktgebyret på fem kroner.

Til sammen 899 kroner, ifølge fakturaen som Jan Andreassen har gitt Motor kopi av.

Vil vite begrunnelse

– Hadde jeg visst dette, hadde jeg jo ikke ladet her, sier Andreassen, når Motor møter ham der han ladet et par uker i forveien.

– Ingen ville funnet på å lade her til en slik pris, legger han til.

Han har sendt to eposter til Hyundai, men uten å få svar.

– Jeg vil jo gjerne høre begrunnelsen for å ta slike priser.

Han har også sjekket andre ladeplasser, og ser at det koster like mye å lade med Hyundai-kortet på Lørenskog videregående skole, noen kilometer unna Nittedal rådhus.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TIMEGEBYR</span>: Det er spesielt timegebyret på nesten 100 kr som gjør at ladingen koster så mye.
TIMEGEBYR: Det er spesielt timegebyret på nesten 100 kr som gjør at ladingen koster så mye.

– Avsindig pris

Med Koples priser, på 3,30 kr/kWt, ville 29 kWt kostet 97 kroner, nedimot en tidel.

900 kroner er også fire–fem ganger mer enn det ville kostet med den dyreste lynladingen.

Så hvorfor koster det så mye?

Vi ringer Hyundai Norge, hvor produktsjef Øyvind Knudsen hevder at prisen settes av Kople, og ikke av Hyundai.

– Men hva synes du om prisen?

– Det overrasker meg at det er så dyrt. Prisen er helt avsindig. Det tror jeg de fleste synes, sier han.

Skvetter

Motor ringer Kople, hvor vi hører at markeds- og kommunikasjonssjef Tine Holm-Hansen nærmest skvetter litt til når hun blir fortalt om prisen Andreassen betalte for å lade.

Ikke lenge etter sender hun oss en epost, hvor hun understreker at «dette er en veldig lei sak».

Hun hevder at det ikke er Kople som setter prisene ved bruk av Hyundai-kortet på Koples ladere.

– Dette er litt sammenlignbart med netthandel. Det er nettbutikken som bestemmer prisen på varer fra ulike produsenter, og denne prisen kan variere mellom de ulike nettbutikkene som tilbyr denne varen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ADVARER</span>: Jan Andreassen advarer mot å bruke Hyundais ladekort.
ADVARER: Jan Andreassen advarer mot å bruke Hyundais ladekort.

– Fryktelig dårlig

Etter at vi snakket med Øyvind Knudsen i Hyundai Norge, sender han oss en epost hvor han forteller at han nå har spurt Hyundai Motor Europa om ladeprisene på Hyundai-kortet. Det viser seg at det er Europa-avdelingen til Hyundai som har ansvaret for Hyundais ladekort.

– Jeg håper på svar fra dem så raskt som mulig, skriver Knudsen.

Jan Andreassen, som betalte den rekorddyre strømmen, trolig Norges høyeste ladepris, er en sur erfaring rikere.

– Det var egentlig en fryktelig dårlig erfaring. Ingen må lade hverken her eller på Lørenskog videregående skole med Hyundai-kortet, sier han.

PS.

Etter at Motor publiserte denne saken, har Hyundai Norge redusert prisene sine. Men de er fortsatt mye dyrere.