HVA NÅ: Hvilke regler gjelder om bilgarantier og reklamasjon?

NAFs eksperter svarer:

Dette bør du vite om bilgarantier

Hvordan skal du orientere deg i garantijungelen? To ting er særlig viktig å huske: Det er fritt verkstedvalg – og en stor forskjell på garanti og reklamasjon.

Publisert

Denne artikkelen ble først publisert i magasinet Motor 2-25

    Stadig flere bilselgere lokker med stadig lengre garantiperioder:

  • 10 års garanti på nybil – hvis du følger serviceprogrammet. 
  • Eller seks måneder på bruktbil – med en 50-50-deling av kostnadene når det må skrus.

Personbilparken i Norge teller nå nær 2,9 millioner biler. Fortsatt er det slik at de slites, bulkes og stjeles.

De kan trenge en ny frontrute etter steinsprut, må fikses etter et tyveri, eller reparareres etter en kollisjon. De skal rustbehandles, ha nye bremseklosser, skifte olje og filter, få sjekket bremsene eller ha siste oppdatering av bilens elektroniske systemer.

Fritt verkstedvalg

Med et fallende bilsalg, har det såkalte ettermarkedet relativt blitt enda viktigere for bransjen. 

Det speiles ikke bare i pris, men også i garantiordningene som blir lengre og lengre. Fortsatt er 5 år/100.000 km en hovedregel, men det blir stadig vanligere med 7, 10 eller opp til 15 år – bare du følger merkets serviceprogram.

Men legger det føringer for hvor servicen skal utføres, på et merkeverksted eller hos en frittstående kjede som Meca, NAF eller Mekonomen?

– Nei. Du må følge serviceprogrammet, men det er ikke slik at du må gjøre det hos en merkeforhandler. Den som utfører garantiarbeidet må derimot følge fabrikkens anvisninger for hva som skal kontrolleres og hvordan det skal gjøres, sier Jens Christian Riege i NAF Advokat. Det er også viktig å passe på å få dokumentasjon for at service er utført.

De frittstående verkstedene har ry for å ligge lavere i pris, men spennet for en ordinær service er stort – både mellom de mange bilmerkene og mellom alle kategorier av verksteder. 

Betale for sjekk?

NAF får ofte henvendelser fra bileiere som lurer på om de må betale for undersøkelse av bilen, dersom de har mistanke om en feil. For reklamasjonssaker er dette løst i forbrukerkjøpsloven § 30 femte ledd. Hvis forhandler har gjort kunden uttrykkelig oppmerksom på dette, så kan forhandler kreve dekket nødvendige kostnader med å undersøke bilen.

For garantisaker er ikke svaret helt opplagt.

– Hvis du drar på verksted for å sjekke og verkstedet ikke finner noe feil, så er det ikke nødvendigvis urimelig at de tar betalt for den jobben de gjør. Men hvis du mener det er en mulig feil som faller innenfor garantien, skal du da betale for en undersøkelse eller er den innenfor garantiordningen?

– Dette er ikke svart-hvitt dette, det bør jo i noen grad ligge innen garantiordningen at du får en mulighet til å undersøke. Dette tilsier at det bør være et litt større rom for å få en kostnadsfri undersøkelse av bilen i garantisakene. Hvis du risikerer en stor verkstedregning bare for å undersøke om en sak er innenfor garanti eller ikke, så vil du kvie deg for å ta kontakt med verkstedet. Det vil i sin tur begrense garantien, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

– Motargumentet er at en forhandler vil kunne mene at du kommer innom for å få sjekket helt håpløse eller veldig gjentagende tilfeller – og at du da misbruker ordningen. Men dette vil uansett gjelde få saker. Det er viktig at garantiordningene er velfungerende sier kollega Riege.

Bruktbiljungel

Likevel mener Svennungsen og Riege at de fleste nybilgarantier er ganske like.

– Bruktbilgarantier, derimot, der er det mye som fremstår litt useriøst, sier Svennungsen.

Det kanskje viktigste å huske på for deg som bileier, er at feil kan være en garantisak – men også en reklamasjonsgrunn du kan benytte «innen rimelig tid». Lovens rettigheter gjelder parallelt med eventuelle garantier.

Forbrukerkjøpsloven gir deg i prinsippet fem års reklamasjonsfrist hvis du kjøper fra en profesjonell forhandler, mellom private gjelder kjøpsloven med en reklamasjonsfrist på to år, fra du oppdaget eller burde oppdaget mangelen.

– Hvis det er en reklamasjonssak har du rettigheter som du normalt ikke vil ha etter garantien, blant annet mulighet for omlevering, heving og noe erstatning på utgifter. Garanti følger av avtale og garantivilkår, mens reklamasjon følger av forbrukerkjøpsloven eller kjøpsloven. Selv om du vil kunne ha ulike rettigheter etter loven og garantien, så gjelder de parallelt, sier Svennungsen.

Skal jeg reklamere?

Reklamasjonsfrister kan være forskjellige fra garantiperioden. Men i bruktbilmarkedet er garantitilbudene nesten like mangfoldige som bruktbilene selv

– Og ofte gir de lite, så det er viktig å være nøye med å sjekke innholdet. En gammel klassiker er at du får 50-50-garanti innen 3000 km eller tre måneder, og når feilen oppstår sier forhandleren «jaja, vi får bruke en garanti, og du var jammen heldig som hadde en 50-50-garanti!». Men så er det egentlig en klar reklamasjonssak som forhandleren skulle dekket i sin helhet, sier Riege.

– Det er en bilgarantijungel som er spesielt tett når det kommer til bruktbiler. Noen har en spesifisert angivelse av hva garantien faktisk dekker, andre er mer generelle. Begge deler kan være aktuelt og gyldig, men husk at hvis noe skal kalles en garanti, så må det gi noen rettigheter utover det som dekkes av loven, og du må være klar på at loven fortsatt gjelder, sier han.

PS: Husk at du må melde saken før garantien løper ut. Det gjelder både for nye og brukte biler. Selve utbedringen behøver ikke skje innen utløpet av garantien din.

Powered by Labrador CMS