TRENGER JUSTERING: Fisker Ocean må gjennom en runde med tilbakekalling, det er litt mer trøblete enn med de fleste andre bilmerker.

«Tilbakekalling»:

Fisker-eierne må selv betale garanti-reparasjoner 

Det er ikke unormalt at nye bilmodeller har tilbake­kallinger, og gratis innenfor garantitiden som gjerne er fem år. Men det er mye som ikke er normalt med Fisker.

Publisert

Bilprodusenten Fisker måtte kaste inn håndkleet på forsommeren, noe som selvsagt er kinkig for dem som har kjøpt seg en Ocean. 

For at bilene skal fortsatt skal være kjøredyktige i tiden som kommer, er det viktig at feil og mangler blir fikset, ellers kan bilene få kjøreforbud.

Nå har Fisker sendt ut et varsel om flere ting som trenger en fiks.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Tre av dem er forholdsvis uproblematiske, de kan lastes ned over lufta:

  • Programvareoppdatering for å løse tap av drivkraft.
  • Programvareoppdatering for å rette feilaktig visning av varsellys.
  • Programvareoppdatering for ytterligere forbedring av uventet reduksjon i regenerativ bremsing.

De to andre er mer problematiske.

    • Inspeksjon og eventuell utskifting av utvendige dørhåndtak på grunn av fastklemming og manglende åpning.
    • Utskifting av elektrisk vannpumpe i kabinen på grunn av svikt i vannpumpen som fører til tap av drivkraft.
    • Ukjent kostnad

    For så vidt trivielle saker, og Fisker sier de skal skaffe til veie delene. Men selv om bilene i lengste fall er ett år gamle, blir det ikke en gratis garantisak.

    – Vær oppmerksom på at arbeidskostnadene knyttet til inspeksjons- og reparasjonsprosessen må dekkes av deg, som kjøretøyeier, skriver selskapet på sine hjemmesider.

    Hva den faktiske kostnaden blir, står det ikke noe om. Det begrunnes med Fiskers nåværende økonomiske situasjon under Chapter 11-konkurs, og at Fisker dermed kun er i stand til å dekke kostnadene for delene som er nødvendige for å løse disse problemene.

    Chapter 11 er en del av amerikansk konkurslov som er der får å unngå avvikling av virksomheten, som i en tradisjonell konkurs. I stedet kan selskapet fortsette driften, mens det utarbeides en plan for å restrukturere gjeld og forplikte seg til en bærekraftig økonomisk fremtid.

    Fisker sier de i løpet av september vil sende ut informasjon til eierne om hvilke verksteder som er autorisert til å gjennomføre reparasjonene.

    Det ble levert ut cirka 7000 Fiskere på verdensbasis, 420 av disse er på norske skilt, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.