VOKSER: Per i dag er det kun 500 som selges Norge, til sommeren blir Fiats modellutvalg doblet med 600e. Her vist i fargen «italiensk sol».

Ingen småbiler:

Fiats modellrekke skal bli større

Fiat varsler at fire nye modeller er på tegnebrettet de neste årene – med planlagt global lansering. Men først kommer 600e.

Publisert Sist oppdatert

Den norske importøren har sluppet prisen og åpner for bestillinger av Fiat 600e. Storebroren til dagens 500e. De første utgavene av 600e er ventet til Norge mot sommeren.

Fiat 600e kommer til Norge i én versjon, La Prima, og som er det best utstyrte. Importøren sier standardutstyret i denne versjonen gjør bilen mer eller mindre ferdig utstyrt.

  • Prisen er 348.900 kroner.

600e er en kompaktbil som har fem dører og fem seter. Bilen har et bagasjerom som rommer 360 liter, pluss 15 liter rundt om i interiøret.

Hyllevare

Motor og batteri er hyllevare fra Stellantis, som man også finner i alle de andre elbilene fra konsernet per i dag. Batteriet har en bruttokapasitet på 54 kWt og det gir en og oppgitt rekkevidde er 406 kilometer. Motoren yter 156 hestekrefter og 260 newtonmeter. Ladefarten er 100 kW.

Et PR-poeng som løftes fram er at Fiat i fjor lovet at bilene deres ikke leveres i grått, så standardfargen er «italiensk sol», i tillegg tilbys «italiensk hav», «italiensk himmel» og «italiensk jord».

Samtidig har konsernsjef i Fiat, Oliver Francois, via en film, presentert framtiden for merket, og alt tyder på at Fiat ikke lenger vil være et småbilmerke.

Fire på fire

Francois presenterer fire nye modeller som ventes fra Fiat i de fire neste årene.

Det er meningen at bilene skal selges globalt, ikke bare i utvalgte markeder slik det er for flere av dem i dag. Noe som gjør at modellene vil bli tilgjengelige med flere ulike drivlinjer: Elektrisk, forbrenningsmotor og hybrid.

Først ut er en ny Panda, den vil bli større enn dagens modell, som ikke selges i Norge.  Francois beskriver bilen som en «slags mega-Panda».

MEGA-PANDA: Neste generasjon Fiat Panda blir større enn dagens.

Neste modell ut er en pick-upen, Strada, som ifølge Automotive News i dag er merkets bestselger i Brasil. Selv om modellen i dag ikke forhandles i så mange markeder, tror Francois at den nye modellen kan ha global appell. 

Den tredje modellen er en slags kombicoupe, med SUV-trekk, som skal rulle i hjulsporene til Fastback, som i dag er populær i Sør-Amerika, og Tipo som er en suksess i Midt-Østen og Afrika. 

Håpet for den nye modellen er at den også kan slå an i Europa.

Den siste modellen er en større SUV, beskrevet som en «giga-Panda». Den er tenkt å ta opp konkurransen med en bil som Dacia Duster i det mellomstore SUV-segmentet.