Fem i test:

Hvilken sedan er best?

TESTBILENE: Fra venstre BMW i4 M50, Xpeng P7, Hyundai Ioniq 6, BYD Han og Tesla Model 3.

Stadig flere bilprodusenter dytter framtidens teknologi inn i fortidens karosserier. Mens drivlinjer og teknologi er av siste mote, har koffertlokkene fått sin renessanse. Her kommer fire ekte sedaner og én uekte.

Publisert Sist oppdatert

Dette er fellestrekkene for de fem bilene vi har testet denne gangen:

● De er klassiske sedaner, altså med unntak av BMW.

● De har firehjulsdrift.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2023.

For å presisere det siste: BMW i4 M50 er ikke en klassisk sedan, i den forstand at den har en topphengslet bakdør. Det vil si at både koffertlokk og bakvindu går opp samtidig. Kall det gjerne en kombikupé. Kanskje kan du se for deg en Mazda 626 eller Toyota Carina som for lengst har fått veteranstatus.

I profil er det umulig å skille en kombikupé og en sedan i 2023.

Eksempler:

● Tesla Model 3 er en sedan. Polestar 2 er en kombikupé.

● Mercedes EQE er en sedan. Mercedes EQS er en kombikupé.

● Porsche Taycan er en sedan. Tesla S er en kombikupé.

Fem sedaner med firehjulsdrift

Hyundai Ioniq 6 er kanskje årets mest spennende bil, rent utseendemessig. Snart snur du deg etter en. Kanskje rister du oppgitt på hodet, kanskje snur du deg en gang til. Likegyldig blir du aldri. Det meste av teknikk og teknologi er kjent fra Ioniq 5, bilen Motor kåret til årets beste bilkjøp i 2021.

Tesla Model 3 er blitt et vanlig syn på norske veier. Det betyr ikke automatisk at den er kjedelig. For alle som ikke har kjørt en Tesla, vil alt være nytt og uvant – og etter en tid, trolig best.

Under skallet skjer det jevnlig finpussing av egenskapene.

Dagens Model 3 er vesentlig bedre enn en fra 2019 – selv om det bare er entusiastene som ser forskjell.

Xpeng P7 er det pur unge kinesiske selskapets andre modell i Norge. De forsøkte seg først med den mindre G3, som var en skamløs, krympet kopi av Tesla S/X.

Med P7 har de klart å være mer selvstendige, og plutselig har de en veldesignet bil med opplagte kvaliteter.

BYD Han er nesten fem meter lang, dempet og elegant i uttrykket, og tilgjengelig i kun én fullutstyrt versjon – som stort sett alle kinesiske biler.

Tallene «3,9» på bakluka betyr ikke at det er en bensinslukende 3,9-liter – slik noen sikkert hadde foretrukket. Neida, det er tiden det tar fra 0–100 ...

BMW i4 M50 blir fort et par hundre tusen dyrere enn de andre her. Men den har fått svært høye karakterer i våre tester. Bare merkelig skuffende resultater i krasjtest ødelegger.

Til tross for dette, valgte Motor å kåre den litt mer siviliserte og bakhjulsdrevne i4 eDrive til årets beste bilkjøp i 2022.

To nye fra Nio

I et representativt utvalg sedaner, finner vi altså en tysker, en amerikaner og en koreaner.

Det blir med andre ord for enkelt å gi kineserne æren – noen vil kanskje si skylda – for sedanens renessanse.

Men vi kan vel fastslå at Tesla startet det hele med Model 3, og at kineserne er i ferd med å mangfoldiggjøre utvalget. For eksempel har Nio – den mest innovative av de kinesiske bilprodusentene, med sine løsninger for både batteribytte og batteriabonnement – allerede lansert to sedaner på det norske markedet i 2023.

Luftmotstand

I en tid da fokuset på energieffektivitet og rekkevidde er skarpere enn noen gang, blir denne karosseriformen et slags oppgjør med SUV-ene. Glem om den har koffertlokk eller hel bakluke. Nøkkelordet er luftmotstand.

En lavbygd sedan fanger opp mindre luft enn en høybygd SUV.

Hyundai Ioniq 6 har for eksempel en luftmotstandskoeffisient på 0,21. En populær SUV som Volkswagen ID.4, har en luftmotstands­koeffisient på 0,28. Det samme har Nissan Leaf. Hongqi, den kinesiske kolossen av en SUV med det Rolls Royce-inspirerte designet, har 0,34.

Rask utvikling

På papiret ser dette høyst marginalt ut. I virkeligheten utgjør det mange mil – og kroner.

Det kan virke som om bilprodusentene har en generell oppfatning om sedanens aerodynamiske fortreffelighet, uavhengig om de bygger en elbil fra bunnen av, eller om de bare bygger om en eksisterende modell med forbrenningsmotor.

Godt etablerte Tesla Model 3 er for eksempel bygget som elbil fra grunnen av, og som sedan. Det samme er splitter nye konstruksjoner som Hyundai Ioniq 6 og Mercedes EQE. Mens BYD Han og BMW i4 er ombygde fossilbiler.

Og apropos den siste: Den litt aldrende konstruksjonen i4 M50 har samme luftmotstands­koeffisient som den helt nye og store SUV-en BMW iX.

Det viser minst to ting: Hvor fort utviklingen går på dette feltet. Og at elbilsatsingen fra mange av produsentene – i dette tilfellet BMW – virker litt vilkårlig.

Tre uten hengerfeste

SUV-ene har for lengst erstattet stasjonsvognene som de foretrukne familiebilene. Men plass er uansett fellesnevneren her. Da har en sedan lite å stille opp med.

Testbilene har bagasjevolum fra litt over 400 liter til 470 liter. Og da er det ikke noe plass igjen i høyden, som i en SUV eller stasjonsvogn. Bare BMW i4 har klart å maksimalisere det praktiske. Den store bakluken er nevnt. I tillegg kommer et tredelt baksete, med stor gjennomlastingsluke hvis det midterste felles ned.

Og viktig for mange: i4 har 1600 kilo hengervekt. Ioniq 6 har 1500 kilo. Model 3 har 1000 kilo. De to siste kan ikke trekke henger.

BYD Han kan heller ikke felle ned baksetet, men har skiluke. Tesla og Xpeng kan felle ned baksetet 60:40, men har ikke skiluke. Ioniq 6 har også 60:40-deling, men ikke skiluke.

Lavere priser

Elbilrevolusjonen har vist oss at norske bilkjøpere er svært så omstillingsvillige, så lenge det er bra for lommeboka.

Sedanene vil bli møtt med samme holdning.

De tilbyr klasseledende rekkevidde – som fortsatt er svært viktig for de fleste av oss. I tillegg kommer luksusfølelsen, elegansen og en deilig langturkomfort. Alt sammen til lavere priser enn SUV-ene.

Så lenge det er knapphet på rekkevidde og en fotballomgangs stoppetid på ladestasjonene, vil en energieffektiv sedan finne sitt publikum.

De suverene salgstallene til Tesla Model Y, godt fulgt opp av VW ID.4, viser likevel hva nordmenn flest foretrekker.

Men vi ser absolutt for oss familier som fort kan konkludere med at de kanskje ikke er så veldig avhengig av den plassen helt opp til taket likevel. De kan heller slå sammen barnevognen og pakke i litt mykere bager de gangene de virkelig må laste bilen full.

Og firehjulsdriften vil de gjerne ha. Den koster ikke så mye mer, og gir bedre annenhåndsverdi. Men hvor ofte har de trengt de 6–7 centimeterne bedre bakkeklaring som de får i en SUV.

Kanskje aldri?

Se testene under tabellen

FRAMGANG: Med P7 viser Xpeng at de klarer å utvikle seg fra et nivå der de kopierer Tesla. Totalt 440 liter bagasjevolum, inkludert en romslig «frunk», er blant de bedre. Det samme er beinplassen i baksetet.

Xpeng P7

Det er under 10 år siden Xpeng ble grunnlagt. Da er det kanskje ikke så rart at bilene kan virke litt uferdige?

P7 har vært i ordinært salg i halvannet år, men hver gang Motor har testet bilen, har det dukket opp funksjonssvakheter eller feil som burde vært luket ut før de ble solgt til kunder. Nå er en oppgradert versjon på vei ut på markedet, og Xpeng lover et merkbart kvalitetsløft. Det er denne bilen Motor har testet.

Men som man ser av bildene, står testbilen på prøveskilt. Dette er altså en såkalt førproduksjonsbil. Test av fullverdig bil kommer etter hvert på Motor.no. Da kan det også komme endringer i poengsummene.

Det er uansett ingen tvil om at man får masse krefter, rekkevidde, kjøreegenskaper og utstyrsnivå for pengene. Mange synes også utseendet er tøft, spesielt skrått bakfra.

SÆRPREG: Designet er elsk eller hat, men de øvrige kvalitetene er ubestridt svært gode. Baksetet er for lange turer, og det er mulig å pakke med seg en del myke bager i et gammeldags bagasjerom og en moderne «frunk».

Hyundai Ioniq 6

Den er for spesiell til å bli likt av alle, men vil bli elsket av mange.

I bunn og grunn er dette en Ioniq 5 – som Motor kåret til årets beste bilkjøp i 2021 – bare med et enda mer fantasifullt utseende, og mindre praktiske egenskaper. Det betyr at motor, batteri, førerassistentsystemer og komfortfunksjoner er kjent og velprøvd.

Det lave og aerodynamiske karosseriet over en akselavstand på nesten tre meter, gir svært god langturkomfort.

Men som alle andre tunge elbiler, er den ganske stump over mindre dumper i lavere fart. Baksetepassasjerene har det svært bra. Foran savner vi flere justeringsmuligheter av setet. I en liten limousine som dette bør man sitte mer i, mindre oppå, setene. Har man stort lastebehov, ser man etter andre biler.

Bilen kan leveres med kameraspeil. Disse fungerer særdeles bra.

SPESIALBYGD: Model 3 er fra 10 til 30 centimeter kortere enn de andre i denne testen, men viser hvor mye plass man kan bygge inn i en bil bygget for batterielektrisk drift. En kommende facelift er kjærkommen.

Tesla Model 3

Det er på høy tid med en oppfriskning av utseendet, men Tesla prioriterer å finpusse de indre kvalitetene. Det gjør de usedvanlig godt.

Tesla er uslåelige på energieffektivitet. Til tross for at dette har blitt en folkebil, vil den fortsatt oppleves uvant for mange. Alle funksjoner er samlet på den store midtstilte skjermen.

Foran føreren er det bare et ratt, en trelist – og så ser man rett i asfalten. Men etter en stund blir alt annet gammeldags.

Bagasjevolum på 340 liter, pluss 85 liter under panseret, er bedre enn de andre sedanene. Poengene her gjelder Long Range-versjonen. Kjennere vil se at det er Performance-versjonen som er avbildet. Den er ustyrtelig rask, men også stivere og mer støyende – i tillegg til at den går noen mil kortere.

Vi foretrekker uten tvil Long Range-versjon.

BEST BAK: Med enorm beinplass, rumpevarme, eksklusive materialer og et midtarmlene med egen skjerm, får BYD flest poeng for baksetekomfort. Men bagasjeplassen er stusselig for en fem meter lang bil.

BYD Han

Mye for pengene hvis man ser på faktorer som rekkevidde, setekomfort, krefter, kupéplass, standardutstyr og kvalitetsfølelse. Ja, det meste faktisk.

Kjørekomforten er generelt bra, men på ujevnt underlag blir den litt for lett og upresis sammenliknet med de beste.

Svakhetene til Han er ellers ganske generelle for alle nye kinesiske biler: Filholderen piper og trekker i rattet, og fungerer best når den er deaktivert. Klimaanlegget støyer i auto-funksjon, og har knotete betjening. Og DAB-radioen er bare bedrøvelig. Ganske store irritasjonsmomenter som trekker ned poengsummen for både komfort og sikkerhet. Ladefarten er heller ikke imponerende.

Men det er i den praktiske runden at flest poeng forsvinner.

410 liter bagasjevolum er lite i en nesten fem meter lang bil. Den kan heller ikke trekke henger.

BLANDET: Som eneste bil med stor bakluke, tar BMW ekstra poeng i de praktiske øvelsene. Best lastevolum av alle. Bakseteplassen derimot, er dårligst. Det klassiske BMWutseendet overlever alle trender.

BMW i4 M50

Mange vil nok hevde at man aldri har fått mer BMW enn dette for pengene, forutsatt at man aksepterer den batterielektriske drivlinjen.

En klassisk BMW rent utseendemessig, som tar med seg merkets iboende kjøreglede inn i en ny tidsalder. Den har utmerkede seter, lavest støynivå, enormt med krefter og en perfekt balanse. Altså både komfort og kjøreegeenskaper.

Bare noen misser i instrumenteringen og dårlig svingradius, trekker ned.

Den er også mest praktisk i dette testfeltet, med 470 liters bagasjerom, og – som eneste bil – hel bakdør, ikke bare et lite koffertlokk. Faktisk vil den dekke behovene for mange familier som primært ser etter en SUV.

Baksetene er bra for litt eldre barn, men skålformen og den lave sittehøyden gjør det litt mer plundrete med barnestoler. Hengervekt på 1600 kilo er i øvre sjikt.

Fem alternativer

CITROËN C5 X

Pris fra: 566.000

Pluss: Pris, kjørekomfort, bensinelektrisk.

Minus: Bagasjevolum, interiørmaterialer, rekkevidde strøm

Litt klassisk Citroën, med ypperlig fjæringskomfort. Ladehybrid som kommer i helelektrisk versjon neste år.

POLESTAR 2

Pris fra: 418.000

Pluss: Kjøreglede, kvalitetsfølelse, stor bakluke

Minus: Trang førerplass, bakseteplass, hjulstøy

Kraftig forbedret med årene, ikke minst rekkevidden. Og nå skifter de rimeligste versjonene fra forhjulstrekk til bakhjulsdrift.

KIA EV 6

Pris fra: 477.000

Pluss: Kjørekomfort, særpreg, stor bakluke

Minus: Takhøyde, mangler bakrutevisker/lyktespylere

En av Motors testfavoritter. Her er det mye å glede seg over. Men designet gir en del minuser – som lav takhøyde i baksetet.

NIO ET 5

Pris fra: 532.000 (inkl. batteri)

Pluss: Krefter, rekkevidde, batteribytte/abonnement

Minus: Bagasjeplass, førerstøttesystemer, taleassistent

Batteribyttefilosofien og gode produkter, gjør Nio til Kinas mest spennende produsent. En konkurrent til Tesla Model 3.

MERCEDES EQE

Pris fra: 649.000

Pluss: Støynivå, skjermkvalitet, førerstøttesystemer

Minus: Pris, kupéplass, koffertlokk

Med siste generasjon EQEmodeller har Mercedes funnet seg selv igjen – med elektriske versjoner. Komforten er skyhøy. Men det koster. En ganske ribbet versjon med 4x4 starter på 723000.