GEBYR: Vil du ha full tank her, koster det ekstra gebyr.
GEBYR: Vil du ha full tank her, koster det ekstra gebyr.

Ny ordning for hurtiglading:

Innfører gebyr for «full tank»

Ladeoperatøren Eviny innfører et gebyr for de som lader bilbatteriet over 80 prosent. NAF er positive.

Publisert Sist oppdatert

Fra 1. juli vil alle de store ladeoperatørene, de som tilbyr strøm til elbilistene, kun ta betalt for strømmen.

Både Eviny og Mer vil som de siste operatørene fjerne minutt-gebyret under hele ladeøkten som de til nå har hatt. Med ett unntak:

Eviny vil ta et gebyr på én krone minuttet dersom du lader mer enn 80 prosent av batteriets kapasitet.

– Dette gjør vi for å unngå unødvendig kødannelse på ladestasjonene, slik at kundene skal få en best mulig ladeopplevelse når de ankommer våre ladere, sier kommunikasjonssjef Jan Kåre Austrheim i Eviny.

Han poengterer at batteriet på de fleste elbiler lader svært sakte over 80 prosent.

Se stor, oppdatert tabell over ladepriser lenger ned.

– Helt uproblematisk

NAF er positive til gebyret.

– Dette er med på å gjøre bilistene bevisste på at ladeplassene er ladeplasser og ikke parkeringsplasser. Det bidrar til sunn ladekultur, sier elbilekspert Anette Berve i NAF.

Hun forteller at NAF har fått ulike tilbakemeldinger fra ladeoperatørene om det er et problem at bilene ikke flyttes når de er fulladet.

– Flere av operatørene sier at det ikke er et problem, og de fleste har ikke et slikt gebyr. Men vi synes likevel Evinys gebyr er helt uproblematisk.

Hun og NAF er svært glade for at alle de store ladeoperatørene nå i hovedsak kun vil ta betalt for strømmen, og ikke også for ladetiden.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">POSITIV:</span> Anette Berve i NAF.
POSITIV: Anette Berve i NAF.

– Det var vanskelig å sammenligne priser når det var så ulike prismodeller. Nå blir det mulig å være prisbevisst, sier Berve.

Vipps-betaling

Eviny innfører fra 1. juli også en ordning med at ladingen kan betales med Vipps på alle Evinys ladestasjoner, til samme pris som andre betalingsløsninger.

Mer, som er den andre operatøren som nå går vekk fra minuttgebyr for hele ladeøkten, innfører ikke ladegebyr for topplading. Men de har høyere priser for uregistrerte kunder.

Her er ladeprisene som gjelder nå:

Om prisene i tabellen:

Recharge: Prisene avviker ved noen ladestasjoner. Disse er listet opp her.

Kople: Står du lenge på ladestasjonen, må du betale ekstra. På lynlading koster det 1 kr/min. etter 45 minutter, på hurtiglading 1 kr/min. etter 60 minutter, og på normallading 50 øre/min. etter åtte timer.

Eviny: Gebyr på én krone per minutt ved lading over 80 prosent av bilens kapasitet.

Ionity: Bilprodusentene som står bak Ionity (blant annet Ford, Mercedes, VW, Audi og Hyundai) har en serie ulike rabatt- og abonnementsavtaler som gjør lynladingen rimeligere for de fleste av deres faste brukere.

Tesla: Prisen gjelder for Teslaer, og oppgitt pris er en gjennomsnittspris regnet ut av Teslas eierklubb, TOCN. På de rimeligste Tesla-stasjonene koster ladingen nå 3,10 kr/kWt, mens det på de dyreste Tesla-stasjonene koster 5,50 kr/kWt.

Tesla har en avgift som de kaller sperreavgift, dersom bilen er ladet opp, og mange av laderne på ladestasjonen er i bruk. Dersom 50 prosent av laderne eller mer er i bruk, er avgiften fem kr/minuttet. Dersom alle laderne er i bruk, er avgiften 10 kr/minuttet.

PS!