TRYGG: Volkswagen hadde bilen med høyest poengsum i fjorårets Euro NCAP-tester.
TRYGG: Volkswagen hadde bilen med høyest poengsum i fjorårets Euro NCAP-tester.

Euro NCAP:

ID.7 med beste krasjtest

Euro NCAP har som vanlig krasjet seg gjennom året, og i oppsummeringen er det mye positivt og noen biler som skuffet.

Publisert

Euro NCAP hadde et langt roligere 2023 enn 2022, når det kommer til krasjtesting av biler.

I 2022 testet de 73 biler, hvor 67 var helt nye modeller. I fjor var tallet 18, hvor 17 var helt nye. Det gjør at det ikke kåres klassevinnere fra i fjor, Euro NCAP mener utvalget ble for lite, men de trekker likevel fram hvilken bilmodell som gjorde det aller best. Det var Volkswagen ID.7, så vidt foran Nio ET5

Totalt var det 14 biler som fikk høyeste poengsum, fem stjerner. Mens tre av de nye modellene, Vinfast VF8, Honda ZR-V og Hyundai Kona, fikk fire stjerner. 

Ni av bilene som ble testet var produsert i Kina, alle fikk fem stjerner. 

14 av bilene var elbiler, noe som gir en andel på 82 prosent, en andel som er mer enn dobbelt så høy som året før.

Euro NCAP strammet til kravene i 2023, først og fremst med:

● Overvåking av små barn inni bilen, i den forstand at bileieren får en beskjed hvis barnet er glemt.

● Sikkerhetssystemer som gjør det mulig å komme seg ut av bilen selv om den skulle havne under vann.

● Forbedret respons fra bilenes nødsystemer ved fare for front- og sidekollisjon.

● At bilen oppdager motorsykler kjapt nok, i tillegg til andre myke trafikanter.