Hensynet til myke trafikanter er generelt mer vektlagt, gjennom en del mindre justeringer.
Blant annet undersøker testerne nå om bilen klarer å oppdage små barn under rygging, og om bilen hindrer deg i å treffe syklister med en dør.
På toppen kommer en del nytt utstyr som måler skader på fotgjengeres ben og syklisters hodestøt mot panser eller frontrute mer nøyaktig.
Annonse
Nio-ros
Så langt er kun to biler testet i det nye regimet – Nio-modellene ET5 og EL7. «Begge leverte eksepsjonelt gode resultater», skriver Euro NCAP og delte ut til sammen ti stjerner.
Modellene får ros for aktive sikkerhetssystemer, automatiske meldinger til nødsentraler og ekstra, automatisk bremsing etter en kollisjon for å unngå flere treff.
Både ET5 og EL7 taklet dessuten nedsenkning i vann, i den forstand at elektronikk i dører og vinduer fungerte lenge nok til at passasjerer hadde tid til å komme seg ut.
Euro NCAP har én advarsel: «Resultatene fra de aller mest utfordrende situasjonene, som ved kryssende trafikk i høy fart, forteller oss at det fortsatt er rom for forbedringer.»