FØRST UT: Nio EL7 besto de nye sikkerhetskravene. Se videoer nederst i saken.
FØRST UT: Nio EL7 besto de nye sikkerhetskravene. Se videoer nederst i saken.

Oppdatert Euro NCAP:

Ny og strengere sikkerhets­test – denne besto med glans

Euro NCAP krever nå enda litt mer for at det skal vanke fem stjerner. To Nio-modeller var først ut, og begge innfridde.

Publisert Sist oppdatert

De nye kravene fra Euro NCAP dreier seg først og fremst om dette:

Overvåking av små barn inni bilen, i den forstand at bileieren får en beskjed hvis barnet er glemt.

● Sikkerhetssystemer som gjør det mulig å komme seg ut av bilen selv om den skulle havne under vann.

● Forbedret respons fra bilenes nødsystemer ved fare for front- og sidekollisjon.

At bilen oppdager motorsykler kjapt nok, i tillegg til andre myke trafikanter.

Dør som sier ifra

Hensynet til myke trafikanter er generelt mer vektlagt, gjennom en del mindre justeringer.

Blant annet undersøker testerne nå om bilen klarer å oppdage små barn under rygging, og om bilen hindrer deg i å treffe syklister med en dør.

På toppen kommer en del nytt utstyr som måler skader på fotgjengeres ben og syklisters hodestøt mot panser eller frontrute mer nøyaktig.

Nio-ros

Så langt er kun to biler testet i det nye regimet – Nio-modellene ET5 og EL7. «Begge leverte eksepsjonelt gode resultater», skriver Euro NCAP og delte ut til sammen ti stjerner.

Modellene får ros for aktive sikkerhetssystemer, automatiske meldinger til nødsentraler og ekstra, automatisk bremsing etter en kollisjon for å unngå flere treff.

Både ET5 og EL7 taklet dessuten nedsenkning i vann, i den forstand at elektronikk i dører og vinduer fungerte lenge nok til at passasjerer hadde tid til å komme seg ut.

Euro NCAP har én advarsel: «Resultatene fra de aller mest utfordrende situasjonene, som ved kryssende trafikk i høy fart, forteller oss at det fortsatt er rom for forbedringer.»

Se videoer av de to testene under.

Kilde: Euro NCAP

Kilde: Euro NCAP