HANDELSKRIG: Det brygger opp til handelskrig mellom EU og Kina med de nye tollsatsene på kinesiske elbiler, som har blitt vedtatt av EU-kommisjonen og deres president Ursula von der Leyen.

EU-toll på inntil 40 prosent:

Kinesiske biler får straffetoll

EU-kommisjonen har vedtatt å innføre en tilleggstoll på elbiler som importeres fra Kina. Det kan skape problemer for de europeiske bilprodusentene.

Publisert Sist oppdatert

Automotive News melder, med Financial Times som kilde, at EU-kommisjonen onsdag vil informere bilprodusentene om at de innfører en midlertidig tilleggstoll på inntil 38,1 % på elbiler importert fra Kina, fra og med neste måned.

Den norske regjeringen har avvist at straffetoll er aktuelt på kinesiske biler i Norge. 

Analytikere har sagt at de forventer tollsatser på mellom 10 prosent og 25 prosent.

Tiltaket vil sannsynligvis føre til en tilsvarende reaksjon fra Kina.

Bakgrunnen for sanksjonene fra EU-kommisjonen er at de mener kinesiske bilprodusenter mottar store subsidier fra myndighetene, som gjør at de kan selge bilene billigere.

Også USA

Ifølge Bloomberg (for abonnenter) vil de individuelle tollsatsene for Byd være 17,4%, Geely 20% og SAIC 38,1%. Andre produsenter som ikke har blitt undersøkt av kommisjonen vil bli pålagt en tollsats på 21%. Bilprodusenter som ikke samarbeidet i EUs undersøkelse vil bli pålagt 38,1%.

Det påvirker også en rekke vestlige bilprodusenter, blant annet Tesla, som som lager Model 3 i Kina, i tillegg produsenter som BMW og Renault. Tollavgiften på biler som er laget i Kina, som ikke er på sanksjonslisten, vil gå fra 10% til 15%, melder Bloomberg.

Les også: Kinesiske bilprodusenter vil etablere seg i Europa

Sanksjonene kommer mindre enn én måned etter at USA firedoblet tollsatsene for kinesiske elbiler til 100 prosent.

Kinas utenriksdepartement sier at den kinesiske regjeringen vil ta i bruk alle tilgjengelige tiltak for å «beskytte» deres rettigheter og interesser.

De mener tilleggstollen fra EU på kinesiske elbiler vil bryte med prinsippene for markedsøkonomi, og vil undergrave Europas egne interesser.

Kina har ikke sagt noe konkret om hva responsen på tollbarrieren vil bli.

Tveegget

For tyske produsenter kommer beslutningen som et tveegget sverd. 

Kina er nemlig deres største marked. Volkswagen har et 30-talls fabrikker i Kina, i tillegg til tett samarbeid med flere kinesiske produsenter, mens premiumprodusentene lager biler som appellerer sterkt til kjøpesterke kinesiske kunder.

De siste 10 årene har de tre luksusmerkene Audi, Mercedes-Benz og BMW solgt nær 20 millioner biler i Kina, skriver analysebyrået Schmidt Automotive Research i sin seneste rapport.

Alle de tre produsentene har stabilt mellom 30 og 40 prosent av det totale salget sitt i det kinesiske markedet, og et svar fra kinesiske myndigheter på den europeiske straffetollen vil kunne straffe dem knallhardt.

Bare i 2024?

For Audi – som har størst Kina-andel av de tre – har salget der vært godt over 40 prosent av totalen i flere år, men i 2023 endte de med rundt 38 prosent av det globale salget i Kina. Mercedes lå noe lavere, mens BMW hadde ganske nær en tredjedel av salget i Kina.

Også for Volkswagen er Kina ekstremt viktig, men de er samtidig under kraftig press fra kinesiske produsenter i lavere prissegmenter i Europa.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Tysk bilindustri har drevet intens lobbyvirksomhet over både nasjonale myndigheter og EU for å stanse straffetollen, men ikke lyktes. Schmidt Automotive Research antyder at industrien kan bøye seg for en midlertidig tolløkning, for eksempel ut 2024, men ingen har bekreftet en slik aksept.