HAR SNART EN PLAN: Klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap).

Espen Barth Eide:

– Også folk som bor på en øy, må kunne velge elbil

Regjeringen vil innen 2025 ha på plass en infrastruktur som gjør elbilen til et reelt, praktisk valg uansett hvor du bor i Norge, sier klima- og miljøminister Espen Barth Eide (Ap) til Motor.

Publisert

Han samarbeider tett med kollega Jon-Ivar Nygård i Samferdselsdepartementet om strategien regjeringen skal presentere senere i år.

Bakgrunnen for denne samtalen med Motor leser du her:

– Kommer denne regjeringen til å etterlate seg den infrastrukturen vi trenger, eller må vi ha et lengre perspektiv når vi snakker om å kunne lade en nasjonal park av elbiler?

– Et sosialdemokratisk prinsipp er å la markedet gjøre det markedet er god på, og du trenger ikke supplere markedet når markedet gjør jobben sin. Men du må kompensere for markedssvikt. Og en type markedssvikt har vært huller i ladekartet som har gjort det vanskelig for noen mennesker enkelte steder i Norge. Den barrieren vil vi fjerne, for rettferdig klimapolitikk er også at du skal ha lik adgang til å utnytte fordelene ved det grønne skiftet. Og elbil er en av fordelene ved det grønne skiftet, det er et bedre produkt, i praksis. Fossilbilene går ut på dato, og forbrenningsmotorens tid er over, egentlig, sier klima- og miljøminister Barth Eide.

– Men hvilket tidsperspektiv har du på et fullverdig infrastrukturnett?

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 2/2022.

– Når er noe fullverdig? Målet må være at det er et reelt, praktisk valg for alle mennesker i Norge å kunne velge elbil, også folk som bor på en øy eller langt fra folk. Da må du ha ladeinfrastruktur som står i forhold til det. Det kan være en kø-problematikk i Lofoten på sommeren som ikke jeg kan løse for folk, det må markedet gjøre. Og det tror jeg det er lurt å være ærlig på, for ingen av oss mener staten skal løse ethvert problem som dukker opp.

– Men er det en ambisjon at det er problemfritt å lade i løpet av denne stortingsperioden?

– Det jeg sier, er at det skal være et reelt praktisk valg uansett hvor du bor i landet innen utgangen av perioden. «Problemfritt» tror jeg er litt drøyt …

Ikke en bensinstasjon

– Hva mener du er regjeringens og myndighetenes aller viktigste bidrag for å lette på usikkerheten mange har rundt elbilen? Hurtigladere? Destinasjonsladere?

– Mitt inntrykk er at folk som ikke har hatt elbil, tenker på ladestasjonen som en bensinstasjon, for hvis du har en bensinbil, må du alltid til en bensinstasjon for å tanke opp. Har du hatt elbil en stund, så vet du av erfaring at du stort sett ikke må til ladestasjonen for å lade. Du lader hjemme, eller på jobb. Bor du i Alta og skal til Alta – enten det er jobb eller skole eller barnehage eller butikk – så trenger du ikke ladestolpe noe annet sted enn der du bor. De fleste, og i enda større grad de som bor utenfor byene, kan lade hjemme på tunet. Når du har hatt elbil en stund, så skjønner du at ladestasjon er noe du bruker når du skal ut på langtur. Men å sette opp ladestasjoner som gjør at avstanden mellom dem blir kortere, er en del av svaret på den tryggheten som etterspørres.

– Hva slags tanker har du om destinasjonsladere i dette bildet?

– Hvis det er to kafeer, og den ene har lademuligheter og den andre ikke har det, så vil stadig flere velge den som tilbyr mulighet for å lade, for da får de ladet når de likevel stanser. De som tilbyr den muligheten, blir mer attraktive. Men det tror jeg ikke staten nødvendigvis skal betale for, for det er egentlig noe som trekker kunder til butikken eller kjøpesenteret. Tilbyr du lading, får du flere kunder.

Enkle regnestykker

– Hva mer kan myndighetene gjøre for å fjerne usikkerhet om denne teknologien?

– Tryggheten kommer gradvis, ved å se på hva naboen gjør. Også i Finnmark er det slik at flertallet av nybilkjøperne velger elbil, så utrygge kan de ikke være. Økonomisk er dette en no-brainer, uansett hvor du bor i Norge. I nord koster strømmen 14 øre, og bensin er enda dyrere enn sørpå. Jeg møter folk som forteller om overgangen hvor de solgte en gammel dieselbil og kjøpte seg en mellomstor elbil, og i løpet av veldig kort tid erfarte at de brukte mindre på lån og avdrag og forsikring enn de hadde brukt i måneden på å fylle opp den gamle. Det var en nettogevinst i deres egen økonomi, en handling som ikke måtte motiveres ut fra klima eller noe. Og det var i Sør-Norge! Når du tar inn de lave prisene i nord, da har du virkelig en mulighet. Men du må være trygg på at du får ladet før en stor fjellovergang, og det legger de siste tiltakene til Enova til rette for.

– Er det greit at du må være registrert som kunde i alle ladeselskapene for å få lade?

– Nei! Der mener jeg NAF og Elbilforeningen og andre burde trappe opp kampen. Det må være en form for samarbeid hvor du kan roame, uten at jeg vet helt hvordan. Forbrukermyndighetene ser på det. Det er blitt ganske vanlig at du kan roame på andre ting, du burde kunne gjøre det her også. Men jeg mener det er mest et forbrukerspørsmål.

– Men når man overlater til markedet å løse en utfordring som denne, er ikke da både roaming og universell utforming noe myndighetene kunne stilt krav til?

– Universell utforming er allerede en generell standard man må møte. Jeg mener generelt at det skal være lett å være kunde når du reiser rundt i landet. Men du kan ikke løse alle problemer med samme virkemiddel, sier Espen Barth Eide.