KLASSISKE OMGIVELSER: Fiat 600e. Alle bildene av bilen er fra Fiats reklamefilm.
KLASSISKE OMGIVELSER: Fiat 600e. Alle bildene av bilen er fra Fiats reklamefilm.

Fiat 600e:

El-comeback for legendarisk bilmodell

600e kan bli en innertier for alle som elsker Fiat, men tross alt trenger litt mer plass enn 500 kan by på.

Publisert Sist oppdatert

Ingen vet nøyaktig hva som kommer, eller akkurat når. Men at Fiat 600e blir en realitet, er ganske åpenbart.

Bilen er nemlig å finne i en fersk reklamevideo fra produsenten – se nederst i saken.

Det høres kanskje logisk ut med 600 etter 500, men opprinnelig var det motsatt: Den første 600-en kom i 1955, 500 to år etter.

Ikoner

Begge var enorme suksesser – billige, små biler med praktiske kvaliteter det fortsatt er umulig å avfeie. Nei, du kunne ikke frakte et flyttelass. Men du hadde faktisk en mulighet til å ta deg frem i trange, italienske bygater, kanskje kunne du til og med finne en parkeringsplass.

På toppen: ikonisk utseende.

Selvsagt fant den elektriske versjonen av Fiat 500 (les test her) sitt publikum, også i Norge. Ikke helt øverst på listene, men noen ganger er det rimelig å måle en modells suksess i antall biler ganget med eiernes entusiasme. Da kommer den svært pent ut.

Fiat 600e (fra YouTube, lav kvalitet)
Fiat 600e (fra YouTube, lav kvalitet)
ORIGINAL 1: Fiat 600.
ORIGINAL 1: Fiat 600.
ORIGINAL 2: Fiat 500.
ORIGINAL 2: Fiat 500.

Avenger-søskenflokken?

600e vil garantert vekke noen av de samme følelsene, selv om den har et mindre avstikkende utseende.

Jeep Avenger

  • Pris (inkl. levering): 340.000 (Longitude), 370.000 (Altitude), 390.000 (Summit).
  • Motor/drivlinje: 54 kWt (brutto) batteri, 156 hk/250 Nm, ettrinns automat, forhjulstrekk.
  • Rekkevidde (WLTP): Opptil 392 km.
  • Lengde/bredde (ekskl. speil)/høyde (meter)/bakkeklaring (cm): 4,08/1,78/1,53/20
  • Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast: 1536/489/0/50 kg.
  • Bagasjevolum: 355 liter.
  • Lading: 100 kW, 0-80 prosent på 24 min.
  • 0–100/toppfart: 9 sek./150 km/t.

Bildene viser at det dreier seg om en firedørs crossover, en liten SUV. Det er ikke spesielt freidig å gjette at Stellantis her vil trekke veksler på sin nye elbil­teknologi, senest representert ved Jeep Avenger.

Ganske mange som har sett videoen, tror at de to modellene vil dele plattform og øvrig teknikk.

For ordens skyld tar vi derfor med noen Avenger-tall – se faktaboks.