PASSERER MANGE: Toyota Yaris er Norges mest solgte ikke-elbil i øyeblikket, hvis du regner med Yaris Cross.
Foto: MORTEN ABRAHAMSEN
Nybilsalget:
Elbil-andelen av nye biler gikk kraftig ned i mai
Så langt i år har bortimot ni av ti nye personbiler, til privatkunder, vært elektriske. Slik var det ikke i forrige måned.
I mai var elbilandelen på 77 prosent, opplyser direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Bensinhybridene (1250 totalt) utgjorde 12 prosent, dieselbiler (437) 4,3 prosent. Ikke høye tall isolert sett, likevel høyere enn på en god stund.
– For året så langt utgjør elbilandelen 87 prosent, og det ligner mer på den nye normalen. Den lave elbilandelen i mai kan tyde på at det fortsatt er noen som ser seg best tjent med å kjøpe noe annet enn elbil, selv om de fleste nybilkjøpere også i tiden fremover vil velge elektrisk, sier Thorsen i en pressemelding.
Toyota og Volvo på topp
Det er flere ting som er verdt å merke seg ved mai-tallene:
● Volvo EX30 er Norges mest solgte bilmodell for andre måned på rad.
● Toyota er det mest solgte merket.
● Tesla, som ble detronisert i forrige måned, har ikke gjort comeback.
● Tallene er generelt lave. Dette er den dårligste mai-måneden siden 2020, da koronapandemien fortsatt var relativt fersk. 43.746 registrerte personbiler den 31. mai er et tall som er hele 14,2 prosent lavere enn på samme tidspunkt i fjor.
Dermed vil antakelig de endelige 2024-tallene ende på 105–110.000 biler, ifølge Thorsen. Det blir i så fall det laveste tallet siden 2009. Vanligvis selges det rundt 150.000 nye biler i Norge i løpet av et kalenderår.
Kina-bilene kommet for å bli
OFV registrerer dessuten en annen tendens:
Etter en rekke rapporter om lave salgstall, tap og merker som tilsynelatende har gått inn, kan man være tilgitt for å tro at Kina-bølgen har flatet ut.
Slik er det ikke, sier Thorsen.
– Vi ser en betydelig økning i salget av kinesisk produserte bilmerker og modeller, sammenlignet med samme periode i fjor. I Norge har kinesisk-produserte biler nå en markedsandel på rundt 15 prosent. Det er ingen grunn til å tro at det stopper der, sier han.
Under ser du mai-tallene for både modeller og merker:
Modellstatistikken, mai
#
|
Merke
|
Modell
|
Antall
|
Andel
|
1 | Volvo | EX30 | 791 | 7,71 % |
2 | Volkswagen | ID.4 | 741 | 7,23 % |
3 | Tesla | Model Y | 690 | 6,73 % |
4 | Toyota | Yaris (inkl. Cross) | 609 | 4,55 % |
5 | Toyota | RAV4 | 441 | 4,30 % |
6 | Toyota | bZ4X | 427 | 4,16 % |
7 | Hyundai | Kona electric | 381 | 3,72 % |
8 | Polestar | Polestar 2 | 333 | 3,25 % |
9 | Volkswagen | ID.3 | 331 | 3,23 % |
10 | MG | MG4 | 317 | 3,09 % |
Kilde: OFV
Merkestatistikken, mai
#
|
Merke
|
Antall
|
Andel
|
1 | Toyota | 1795 | 17,51 % |
2 | Volkswagen | 1242 | 12,11 % |
3 | Volvo | 1074 | 10,47 % |
4 | Tesla | 832 | 8,11 % |
5 | Hyundai | 593 | 5,78 % |
6 | MG | 509 | 4,96 % |
7 | Skoda | 471 | 4,59 % |
8 | BMW | 442 | 4,31 % |
9 | Ford | 385 | 3,75 % |
10 | Nissan | 371 | 3,62 % |
Har du lest disse sakene fra Motor?