
Stygge tall:
Dobbelt så mange døde på norske veier i år
Så langt i år har 63 personer mistet livet i trafikken, mot 31 personer i første halvår i fjor. 16 mistet livet i juni, som er ni flere enn i juni i fjor.
50 av de omkomne er menn, mens 13 er kvinner. Antallet omkomne menn har mer enn doblet seg sammenlignet med fjoråret, melder Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk er redd den farlige trenden vil fortsette i sommer. I sommermånedene er det vanligvis 50 prosent flere dødsulykker enn resten av året.
Justerte fartsgrenser og økt bruk av fotobokser er blant tiltakene som Statens vegvesen vurderer for å få bukt med dødsfallene i trafikken. Det kom fram etter et krisemøte tidligere denne uka.
Dødelig mai
– Sommeren er høysesong for alvorlige trafikkulykker her i landet, og det gir en ekstra grunn til bekymring når inngangen til sommeren har vært så tragisk som den har vært nå. Bare i mai mistet 21 personer livet, og vi må tilbake til 2008 for å finne en dødeligere maimåned, sier kommunikasjonssjef Cecilie Bryner i Trygg Trafikk.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Møteulykker og utforkjøringer dominerer, med nesten 70 prosent av alle dødsulykkene.
34 av de 63 trafikkdrepte omkom i en personbil. 14 omkom på motorsykkel, og tre var fotgjengere.
Viken, Rogaland og Nordland er fylkene med størst økning i antallet ulykker.
Flere MC-døde
– Det spesielle i år er at det er mange ulykker med flere omkomne, og at det er flere omkomne på MC enn normalt, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Årets dødsulykker analyseres fortsatt, men en rapport som har analysert ulykkene for årene 2017–2020, viser at norske sjåfører i stor grad holder fartsgrensene og kjører lovlydig.
Utfordringen er ofte at sjåførene er uoppmerksomme eller trette.
– Vi ser ingen økning i gjennomsnittsfarten. De fleste holder fartsgrensen, sier veidirektøren. Men vi er uoppmerksomme – og det, kombinert med fart, gjør at ulykkene ofte blir mer alvorlige.
(©NTB)
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen