
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
NAF-testen lister opp feil og mangler på bruktbilen. Men bruktbilforhandleren sa ingenting om det til mannen som kjøpte bilen.
Da bruktbilkunden fra Salten i Nordland bestemte seg for å kjøpe den ni år gamle Volkswagen Touran av bruktbilforhandleren Bilconcept i Sandnes på Jæren, sa kunden at han håpet han kunne stole på informasjonen han fikk – fordi han ikke kunne reise de nesten 2000 kilometerne for å se på bilen.
Men likevel fikk ikke bilkunden vite vesentlige ting om bruktbilen.
Etter kjøpet av bilen til 73.000 kroner hentet nevøen hans Touranen hos bruktbilforhandleren. Etter bare noen kilometer gikk bilen i nødmodus, og måtte fraktes til en annen bilforhandler. Der ble en rekke feil og mangler avdekket.
Feilinformerte
Senere ble det avdekket at forrige eier av bilen, Autoringen, som eies av bilkjempene Møller, Bilia, Bertel O. Steen og Bauda, bare to uker tidligere hadde fått utført en NAF-test av bilen.
NAF-testen beskrev blant annet problemer med hjuloppheng og motoren – og at ikke alle servicer er blitt fulgt av tidligere eiere.
Men den testen fortalte ikke Bilconcept noe om da de solgte bilen til bilkunden i Nord-Norge, selv om de ifølge en tingrettsdom fikk kopi av denne NAF-testen fra Autoringen.
I stedet skrev bruktbilforhandleren at serviceprogrammet er blitt fulgt.
Les flere bruktbilsaker her
-
NAF-undersøkelse:
Brukt elbil nesten like populært som brukt bensin- og dieselbil
-
Bruktbilselger feilinformerte:
Utstyr manglet, og bilen var bruktimportert
-
Audien fikk bruksforbud:
«Entusiastbilen» var ulovlig
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Bilkunden stolte på bilselgeren:
Bruktbilforhandler hemmeligholdt NAF-test
-
Golfen var trafikkfarlig:
Etter ni år ble bilens forhistorie avslørt
-
Store og omfattende råteskader:
Denne bobilen hadde mye mer fukt enn selgerne sa
-
Bruktbilselger ble frikjent:
Kjøperen klaget da det ene ordet ikke ble nevnt
-
Motorlampen lyste på vei hjem:
Retten mente kjøper må få heve kjøp av 18 år gammel bil
-
Fikk heve kjøpet:
Klaget på at Teslaen hadde for gammel autopilot
-
Blank løgn fra forhandler:
– Ikke en ripe. Nye sommerdekk. Ingen rust. Sjeldent pen ...
-
To år etter storbrannen på Stavanger lufthavn:
Ny brann i 2006 diesel-Zafira – helt tilfeldig, mener Opel
-
NAF-ekspertene svarer:
Bruktbilkjøperen kom tilbake og vil ha utbedret rust – hva gjør jeg?
-
Fem år siden forrige oljeskift:
Feil info om service kostet 15.000 kr
-
NAF:
Ber regjeringen skrote planlagt elbilavgift
-
Selger tok EU-kontroll på egen bil
Eksperter: Bilen hadde trafikkfarlig rust da den ble solgt
-
Selger feilinformerte om tuning:
Får hele kjøpesummen tilbake for Audien

36.000 kr.
Utbedring av manglene som like etter overtakelsen ble funnet, vil koste 36.000 kroner. Det er halvparten av kjøpsprisen på 73.000 kroner.
Likevel mener bruktbilforhandleren ifølge tingrettsdommen at de ikke behøvde å opplyse om NAF-testen.
Bruktbilforhandleren hevder dessuten at mangelen med motoren var blitt tilstrekkelig kontrollert da en bilselger hos forhandleren kjørte bilen noen kilometer på motorveien uten at det kom noen feilkoder.
Dømt
Sør-Rogaland tingrett har nå gitt kunden fullt medhold i at han skal få heve kjøpet, fordi bruktbilfirmaet både har tilbakeholdt opplysninger og gitt uriktige opplysninger.
Bruktbilforhandleren er derfor dømt til å betale kjøpesummen tilbake, i tillegg til å dekke bilkundens utgifter og sakskostnader på til sammen 24.000 kroner. Bilforhandleren må også betale forsinkelsesrenter.
Motor har spurt Bilconcept hvorfor de ikke informerte om NAF-testen, og om de aksepterer dommen. Bilconcept skriver i en epost at de ikke ønsker å svare.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner