
Bilen var ikke «hel og grei»:
Motoren kokte over etter 2 kilometer
Etter bare to kilometers kjøring kokte motoren over, og bilen måtte hentes av bilberger. – Bilen er farlig, mener en sakkyndig.
Bruktbilkjøpet ble ikke som forventet for en mann fra Vesterålen, som kjøpte en 15 år gammel BMW 5-serie fra et bruktbilfirma i Skien.
I annonsen sto det at bilen «fremstår hel og grei både utvendig og innvendig».
Men da den ble levert nordpå, og den nye eieren satte seg inn for å kjøre av gårde, tok det bare et par minutter før bilen ikke ville mer.
Etter to kilometer kokte motoren over, og bilen måtte hentes av bilberger. Den nye eieren fikk undersøkt bilen hos et lokalt verksted, som har ramset opp flere titalls feil og mangler.
Rattet reparert med teip
Blant annet er rattet reparert med teip, styringen har stor slakk og gjør bilen så vinglete at den er farlig å bruke. I tillegg er det en så stor oljelekkasje at det blir oljesøl på bakken.
Den sakkyndige som har undersøkt bilen, mener også at toppakningen muligens må byttes.
– Da er det ikke lønnsomt å reparere, konkluderer han.
Har du lest disse sakene?
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
-
Viser Audi A6 Avant e-tron:
Nå kommer en bølge av elektriske stasjonsvogner
-
Se listen:
Vegvesenet mener disse veiene bør bygges først
-
Toyota-duell:
bZ4X mot RAV4 – her er de største forskjellene
Får heve kjøpet
Bruktbilselgeren har ikke besvart henvendelser, og nå har Forbrukerklageutvalget avgjort at kjøperen skal få heve kjøpet – og få tilbake 51.000 kroner, som er summen som han betalte for bilen.
I tillegg får han 7000 kroner i erstatning til blant annet bilbergingen.
Forbrukerklageutvalget viser til at den sakkyndige mener bilen er farlig, og at motorproblemene oppsto allerede samme dag som kjøperen fikk bilen.
Mest lest på Motor.no:
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla
-
Prøvekjørt: Renault Megane E-Tech
Kjør debatt: Er dette den peneste elbilen?