TOURING: BMWs elektriske modellinje begynner å bli omfangsrik når de nå fyller på med den første stasjonsvogna, BMW i5 Touring.
TOURING: BMWs elektriske modellinje begynner å bli omfangsrik når de nå fyller på med den første stasjonsvogna, BMW i5 Touring.

For første gang:

BMW klar med elektrisk stasjonsvogn

For ikke lenge siden introduserte BMW 5-serien som elbil med i5. Nå er stasjonsvogna, i5 Touring, klar for norske kunder.

Publisert

BMW 5-serie kom første gang på markedet i 1972, mens stasjonsvognutgaven debuterte med tredje generasjon i 1991. 

Når åttende generasjon 5-serie ble lansert i fjor var det for første gang også med en elektrisk drivlinje, under navnet i5.

i5 Touring blir den første elektriske stasjonsvogna fra BMW når den lanseres i markedet i mai, mens den får sin offisielle debut i Norge på eCarExpo som arrangeres på Nova Center på Lillestrøm 9. til 11. februar.

Men: Dette er ikke første gang bilen er her til lands. Pressebildene ble tatt på Stadlandet rett før jul.

PRAKTISK: Bagasjerommet i BMW i5 Touring rommer 570 liter.
PRAKTISK: Bagasjerommet i BMW i5 Touring rommer 570 liter.

To versjoner først

Som med sedan-utgaven blir Touring først tilgjengelig med to motoralternativer.

i5 eDrive40 har bakhjulsdrift og 340 hestekrefter, gjør null til hundre på 6,1 sekunder og kan trekke en henger på 1,5 tonn. Rekkevidden er inntil 560 kilometer.

i5 M60 Touring har firehjulstrekk og to motorer som yter til sammen 517 hestekrefter, med «boost-funksjonen» er 601 hestekrefter tilgjengelig. Null til hundre er oppgitt til 3,9 sekunder og tilhengervekten er to tonn. Her er rekkevidden inntil 506 kilometer.

Begge utgavene har et batteri som har 81,2 kWt i utnyttbar kapasitet og en ladefart på 205 kilowatt.

Vokser og vokser

5-serien har vokst siden forrige utgave, den er noen millimeter unna å være ti centimeter lengre, og har blitt 506 centimeter lang. Den aller første 5-serien var 462 centimeter lang.

I tillegg er bilen 3,2 centimeter bredere og 3,6 centimeter høyere enn utgaven den erstatter og akselavstanden er to centimeter lengre.

Bagasjeromskapasiteten er 570 liter med bakseter og 1700 liter med baksetene lagt ned.

Modellen bruker «Plug&Charge-teknologi» som gjør at brukeren kan koble bilen til ladestolpen uten bruk av apper og brikker.

– Alt kunden trenger å gjøre er å koble ladekabelen til ladeporten på bilen – og nødvendige data vil automatisk flyte via ladekabelen slik at bilen autentiserer seg selv, skriver BMW i pressemeldingen.

Norske forhandlere har åpnet for bestilling av i5 Touring. i5 eDrive40 Touring har en startpris på 705.200 kroner, mens utstyrsnivået «Fully Charged» starter på 859.900 kroner. For i5 M60 Touring starter det på 1.099.700 kroner, mens «Fully Charged» koster 1.159.900 kroner. Prisene er så å si de samme som for sedan-utgaven.

STADTLANDET: Pressebildene av BMW i5 Touring ble tatt på Stadlandet i slutten av 2023.
STADTLANDET: Pressebildene av BMW i5 Touring ble tatt på Stadlandet i slutten av 2023.