VENTER OG VENTER: Bjørn Tveiten (innfelt) er en av mange som venter på Toyotas nye elbil Toyota bZ4X.

Bjørn og 500 kjøpere fortviler:

Helt taust om Toyotas nye elbil

Spent har Bjørn Tveiten fulgt den nye Toyotaen sin på Toyota-appen gjennom produksjon, transport og ankomst Skandinavia. Men plutselig ble alt nullstilt.

Publisert Sist oppdatert

– Kommunikasjonen fra Toyota Norge er etter min vurdering helt katastrofal, sier Bjørn Tveiten til Motor.

Notodden-mannen reserverte i desember i fjor det som er Toyotas aller første elbilmodell; Toyota bZ4X. I april skrev han kontrakt med forhandleren sin, og 3. august skulle han endelig få bilen.

Men nå aner hverken han, forhandleren eller Toyota Norge når han og hundrevis av andre Toyota-kunder får overlevert bilene sine.

«Ordre behandles»

Tveiten er som mange andre spent på den elektriske SUV-en fra Toyota. Han hadde derfor lastet ned Toyota-appen hvor han kunne følge bilen sin.

– Jeg har fulgt den gjennom produksjon, sjøtransport, ankomst Zeebrugge og deretter Malmø, forteller Tveiten, og fortsetter:

– Deretter så jeg at den var på vei fra Malmø til forhandleren min. Men så ble alt nullstilt, sier han – og viser oss hvordan det ser ut nå på appen:

Der står det at «ordre behandles», og at Toyota «varsler deg når vi begynner å bygge bilen din».

Hjulbolt-feil

Men bilen er altså for lengst bygget. Den er på et eller annet ukjent sted mellom Malmø og Notodden.

Tveiten er ikke alene. 500 spente kunder venter på bilene sine, som på ubestemt tid blir holdt tilbake. Årsaken er en mulig feil med hjulboltene, som gjør at hjulene kan falle av.

Siden Motor skrev om det overraskende problemet i juni, har lite skjedd.

– Vi kan fortsatt ikke bekrefte når de første bilene kan leveres ut. Men vi har informert kundene om at vi forventer en løsning mot slutten av oktober, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Risikerer moms

Om «forventet løsning» innebærer at kundene får bilene sine da, i slutten av oktober, eller om de da får vite når de får bilene sine, kan Toyota Norge ikke svare på.

Heller ikke om bilene i verste fall kan bli levert etter nyttår. Da må kundene betale moms av beløp som overstiger 500.000 kroner.

– Vi kan dessverre ikke gi noe klart svar på dette ennå, sier Olsen.

Bjørn Tveiten synes informasjonen han har fått om forsinkelsen, har vært svært dårlig.

– Informasjonen om progresjon i arbeidet med å finne en løsning og levere bilene som nå er i Norge, er etter min vurdering helt håpløst dårlig, sier Toyota-kunden.

Svarer ikke

Han lurer også på om Toyota Norge kompenserer forsinkelsene, og om kunder kan gå fra kjøpet.

– Men dette informerer ikke Toyota oss om, sier han.

Motor har spurt Toyota. Espen Olsen i Toyota Norge kan ikke svare på om kunder kan regne med å bli kompensert for sen forsinkelse.

Men han sier at kunder som vil, kan gå fra avtalen – og la være å kjøpe bilen.

Hvor smart det er, er imidlertid et stort spørsmål. Med mangel på nye biler, er det mange elbilkjøpere som nå tjener titusener på å selge biler de får levert fra forhandler, videre til andre kunder.

Ikke blant de 24 beste

Toyotas nye elbil er imidlertid ikke blant de beste på markedet. Motor testet den nye elbilen med det vanskelige navnet allerede i juni. Motors biltester Øivind A. Monn-Iversen var ikke veldig imponert.

– Vi er forbauset over hvor middels alt er, skrev Monn-Iversen etter testen – og ga bilen 77 poeng.

Det betyr at Toyota bZ4X heller ikke er blant de 24 beste elbilene du nå kan kjøpe, ifølge Motors biltestere.