PROBLEMER: Amerikanske myndigheter har avslørt at flere tusen Mini Cooper som skulle på markedet, hadde deler fra en fabrikk som det er sanksjoner mot.

BMW, Jaguar og VW:

Brukte deler som kan stamme fra tvangsarbeid

En rapport avslører at det brukes komponenter produsert i kinesiske fabrikker som mistenkes for slavearbeid.

Publisert Sist oppdatert

BMW skal ha importert minst 8000 Mini Cooper til USA, med elektroniske komponenter fra en utestengt kinesisk leverandør, ifølge en rapport fra det amerikanske senatet som nylig ble offentliggjort, melder Reuters.

Bilene inneholdt deler fra en kinesisk leverandør som ble utestengt som en følge av en lov fra 2021. BMW skal ha fortsatt å importere produkter med slike deler til i hvert fall april i år.

Kongressen vedtok i 2021 Uyghur Forced Labor Prevention Act for å hindre import av varer fra Kinas Xinjiang-region. Der det antas at produksjonen gjøres under tvangsarbeid av landets uiguriske minoritetsgruppe. Kina har benektet anklagene.

BMW Group sier i en e-post til Reuters at de har «tatt skritt for å stanse importen av berørte produkter.» Og i tillegg skal gjøre tiltak for å erstatte de spesifikke delene. BMW la til at de «har strenge standarder og retningslinjer for ansettelsespraksis, menneskerettigheter og arbeidsforhold, som alle deres leverandører må følge.»

– Gjør ikke jobben

– Bilprodusentenes egenkontroll gjør tydeligvis ikke jobben, sier Ron Wyden, leder for finansavdelingen i senatskomiteen.

Han oppfordrer tollmyndighetene til å sett i verk tiltak for å styrke håndhevingen og slå ned på selskaper som bidrar til bruken av tvangsarbeid i Kina.

Komponentene skal stamme fra Sichuan Jingweida Technology Group (JWD). Det kinesiske selskapet ble lagt til sanksjonslisten i desember, som betyr at produktene antas å være laget med tvangsarbeid.

Flere

Det ble også oppdaget at Jaguar Land Rover importerte komponenter fra JWD. 

Jaguar Land Rover skal, så snart de ble klar over problemet, ha «stoppet alle forsendelser umiddelbart.» Selskapet la til at de «tar menneske­rettigheter og tvangsarbeid på alvor og har et aktivt pågående program for beskyttelse av menneskerettigheter og tiltak mot slaveri.»

I februar bekreftet Volkswagen at flere tusen Porsche, Bentley og Audi ble holdt tilbake ved amerikanske havner fordi en kinesisk underleverandør brøt med antitvangsarbeidsloven. Senatsrapporten sa at Volkswagen-kjøretøyene inneholdt JWD-elektronikkdeler, og at bilprodusenten frivillig informerte toll- og grensebeskyttelsen om problemet. 

VW sa denne uken at de nå har erstattet delene i alle kjøretøyene som ble holdt tilbake.