TAPTE: Morten Myrvang (innfelt) gikk på et sviende tap i tingretten etter at han solgte denne Audien.

Tapte i tingretten:

Morten ble dømt fordi verkstedet ikke tok oljeskift

Morten Myrvang er dømt til å betale et kraftig prisavslag til kjøperen av bilen, fordi merkeverkstedet ikke skiftet olje da bilen var på service.

Publisert Sist oppdatert

Denne saken viser hvor viktig det er å få utført oljeskift på en service:

Da Morten Myrvang i Mo i Rana i fjor høst solgte sin da seks år gamle Audi A4 allroad quattro gjennom en Finn-annonse, fortalte han at alle servicer er utført.

Likevel er han nå dømt i Helgeland tingrett til å betale den private kjøperen 132.000 kroner i prisavslag.

Det utgjør halvparten av salgsprisen på 265.000 kroner. I tillegg må Myrvang betale saksomkostningene til kjøperen, på 87.000 kroner.

Han må også dekke sine egne saksomkostninger.

40.000 km

Årsaken til at han er dømt i det private søksmålet, er at merkeverkstedet hans ikke skiftet olje da bilen var inne på service.

På grunn av problemer med den første motoren, fikk bilen en byttemotor cirka 7000 kilometer før Myrvang kjøpte bilen.

Da Myrvang cirka 3000 kjørte kilometer senere hadde bilen hos merkeverkstedet på 60.000-km-service, mente verkstedet at oljen fortsatt var som ny, og at oljeskift ikke var nødvendig, slik Myrvang husker det, fire år etterpå.

Først da bilen hadde gått ca. 40.000 kilometer etter at motoren ble byttet, foretok merkeverkstedet oljeskift.

Brøt retningslinjene

Da kjøperen av bilen til Myrvang etter kjøpet reklamerte på høyt oljeforbruk og motorslitasje, avslo merkeforhandleren reparasjon på garantien på byttemotoren, og forsikringsselskapet avslo å dekke reparasjonen.

Årsaken til avslagene var at oljen ikke ble skiftet på 60.000-service, slik det skulle vært gjort.

Dermed gikk bilen 40.000 kilometer uten oljeskift, før oljen ble skiftet da bilen hadde gått ca. 87.000 kilometer.

40.000 kilometer er 10.000 kilometer mer enn fabrikkens retningslinjer.

Kan ikke fritas

Under tingrettsbehandlingen sa Myrvang, ifølge dommen, at han ikke var klar over at bilen hadde gått 40.000 kilometer uten oljeskift.

Tingretten mener likevel Myrvang, som eier, er ansvarlig for at det ikke ble tatt oljeskift.

Dette selv om han hadde fulgt serviceprogrammet, levert bilen til nødvendige servicer hos merkeverkstedet sitt, og ifølge retten på ingen måte har forsøkt å lure den private kjøperen.

Myrvang kan ikke fritas for ansvar selv om han trodde alt var i orden, konkluderer tingretten.

Morten Myrvang er svært overrasket over dommen.

– Jeg informerte om alt jeg visste om bilen. Likevel er jeg dømt, sier han til Motor.

Nå anker han dommen.

– Prisgitt verkstedene

NAF mener Myrvang har havnet i en vanskelig situasjon.

Bilteknisk konsulent Audun Bergerud sier til Motor at bileierne må sørge for å få utført service i henhold til serviceintervallene, og at det er verkstedenes oppgave å sørge for at det som skal gjøres, blir gjort.

– Bileierne er prisgitt verkstedene, sier Bergerud.