
Tapte i tingretten:
Morten ble dømt fordi verkstedet ikke tok oljeskift
Morten Myrvang er dømt til å betale et kraftig prisavslag til kjøperen av bilen, fordi merkeverkstedet ikke skiftet olje da bilen var på service.
Denne saken viser hvor viktig det er å få utført oljeskift på en service:
Da Morten Myrvang i Mo i Rana i fjor høst solgte sin da seks år gamle Audi A4 allroad quattro gjennom en Finn-annonse, fortalte han at alle servicer er utført.
Likevel er han nå dømt i Helgeland tingrett til å betale den private kjøperen 132.000 kroner i prisavslag.
Det utgjør halvparten av salgsprisen på 265.000 kroner. I tillegg må Myrvang betale saksomkostningene til kjøperen, på 87.000 kroner.
Han må også dekke sine egne saksomkostninger.
Flere saker fra Motor:
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
40.000 km
Årsaken til at han er dømt i det private søksmålet, er at merkeverkstedet hans ikke skiftet olje da bilen var inne på service.
På grunn av problemer med den første motoren, fikk bilen en byttemotor cirka 7000 kilometer før Myrvang kjøpte bilen.
Da Myrvang cirka 3000 kjørte kilometer senere hadde bilen hos merkeverkstedet på 60.000-km-service, mente verkstedet at oljen fortsatt var som ny, og at oljeskift ikke var nødvendig, slik Myrvang husker det, fire år etterpå.
Først da bilen hadde gått ca. 40.000 kilometer etter at motoren ble byttet, foretok merkeverkstedet oljeskift.
Brøt retningslinjene
Da kjøperen av bilen til Myrvang etter kjøpet reklamerte på høyt oljeforbruk og motorslitasje, avslo merkeforhandleren reparasjon på garantien på byttemotoren, og forsikringsselskapet avslo å dekke reparasjonen.
Årsaken til avslagene var at oljen ikke ble skiftet på 60.000-service, slik det skulle vært gjort.
Dermed gikk bilen 40.000 kilometer uten oljeskift, før oljen ble skiftet da bilen hadde gått ca. 87.000 kilometer.
40.000 kilometer er 10.000 kilometer mer enn fabrikkens retningslinjer.
Kan ikke fritas
Under tingrettsbehandlingen sa Myrvang, ifølge dommen, at han ikke var klar over at bilen hadde gått 40.000 kilometer uten oljeskift.
Tingretten mener likevel Myrvang, som eier, er ansvarlig for at det ikke ble tatt oljeskift.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Dette selv om han hadde fulgt serviceprogrammet, levert bilen til nødvendige servicer hos merkeverkstedet sitt, og ifølge retten på ingen måte har forsøkt å lure den private kjøperen.
Myrvang kan ikke fritas for ansvar selv om han trodde alt var i orden, konkluderer tingretten.
Morten Myrvang er svært overrasket over dommen.
– Jeg informerte om alt jeg visste om bilen. Likevel er jeg dømt, sier han til Motor.
Nå anker han dommen.
– Prisgitt verkstedene
NAF mener Myrvang har havnet i en vanskelig situasjon.
Bilteknisk konsulent Audun Bergerud sier til Motor at bileierne må sørge for å få utført service i henhold til serviceintervallene, og at det er verkstedenes oppgave å sørge for at det som skal gjøres, blir gjort.
– Bileierne er prisgitt verkstedene, sier Bergerud.