PÅ MED BREKKET: Stig Morten Nilsen, adm. direktør i Norges Bilbransjeforbund.

Brev-bønn til finansministeren:

Ber om avgiftspause med fallende priser og lavere salg

Bilbransjen trygler regjeringen om å bremse avgiftsøkningene på nye biler. Trenden med fallende priser og lavere salg vil vedvare gjennom 2024, tror bransjen.

Publisert

Nettstedene bilnytt.no og bilbransje24.no refererer et brev som adm. direktør Stig Morten Nilsen i Norges Bilbransjeforbund (NBF) har sendt finansminister Trygve Slagsvold Vedum om utviklingen for næringen, der Nilsen advarer om dramatiske utsikter for landets bilforhandlere.

En svekket krone skal normalt bety økte priser for en bransje som importerer alle sine produkter. Men med stigende renter og økte bilavgifter har potensielle bilkunder valgt å kansellere bestillinger over en lav sko.

«I en tid hvor valutasituasjonen skulle tilsi at norske bilpriser skulle øke, er konsekvensen at norsk bilbransje i stedet er nødt til å redusere prisene på nye biler betydelig, rett og slett for å overleve», skriver Nilsen.

Venter fall på 50.000

Tross prisreduksjonen forventer han at bilsalget i 2023 vil ende 50.000 bak fjoråret, noe som vil bety en nedgang i salget på nær 30 prosent.

I en undersøkelse NBF har gjennomført blant mer enn 170 bilforhandlere rapporteres en reduksjon i inngåtte kjøpekontrakter på nye biler på 53 prosent fra første halvår i 2022.

Med økningen i avbestillinger på toppen er netto ordrereserve redusert med over 70 prosent.

Kundene nyter godt av fallende priser og kampanjer med rabatter på mellom 15 og 25 prosent på nye biler, uten at det sender kjøpere i strie strømmer til butikkene.

Dystre utsikter

NBF venter en omsetningsnedgang i nybilmarkedet på mer enn 30 milliarder i andre halvår, sammenliknet med fjoråret, særlig innenfor luksussegmentet med elbiler til over 720.000 kroner – en gruppe hvor mange biler har blitt 10 prosent dyrere etter avgiftshoppet fra nyttår.

Siste del av 2022 var riktignok historisk sterkt på grunn av varslede avgiftsøkninger fra nyttår, men i 2023 har nybilsalget flere måneder vært på sjeldent lave nivåer – og er samlet ned 2,7 prosent.

NBF-sjef Stig Morten Nilsen sier effektene av nye avgiftsøkninger kan bli vanskelig å håndtere for norsk bilbransje:

Det «vil medføre enda lavere nybilsalg, enda lavere proveny og enda mer press på norske bilbransjebedrifter og arbeidsplassene. NBF oppfordrer derfor sterkt regjeringen til å ta hensyn til den gjeldende situasjonen ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2024 for å unngå en ytterligere forverring».