AVFEIER: Christina Bu blåser av kritikken fra RSA-sjef Frank Dunvold. – Jeg vet ikke hva RSA har gjort, men vi har en liste over politiske gjennomslag for elvarebiler, sier hun.

Elbilforeningen om elvarebiler:

– Vi har gjort mer enn bilbransjen og Dunvold selv

RSA-sjef Frank Dunvold får svar fra Elbilforeningen og SV etter hans tirade om elvarebiler: – Jeg vet ikke hva RSA har gjort med dette, sier Christina Bu i Elbilforeningen syrlig.

Publisert

Motor refererte nylig Dunvolds utfall om det han mener er unnfallenhet fra nøkkelaktører i anstrengelsene for en høyere andel elektriske varebiler.

– Frank Dunvold sparker i veldig mange retninger, og sier vi «for helvete må ta tak i elektriske varebiler». Når han bruker så sterke ord, så kunne jeg tenke meg å peke på det vi har gjort de siste to–tre årene. Jeg vet ikke hva RSA har gjort, men vi har en liste – som skal bli lengre, sier Christina Bu til Motor.

Ganske alene

Per nå ser hennes liste slik ut:

– Vi har fått gjennomslag for bompengefritak for elvarebil og lastebil frem til 2030 i Oslopakke 3. Stortinget har bedt regjeringen om at lette elvarebiler skal slippe trafikkforsikringsavgift, hvis ESA (EFTAs overvåkningsorgan, red.anm.) gir grønt lys. Videre har vi vært ganske alene om å jobbe for økning i CO2-komponenten i engangsavgiften for fossile varebiler, vi har i hvert fall ikke fått noen støtte fra bilbransjen på dette. Og den økningen har skjedd gradvis i budsjettene for 2022, 2023, 2024, og nå også for 2025, sier Bu – og fortsetter:

– Til slutt vil vi ta stor del av æren for at Stortinget nå ønsker å gi elvarebiler generell adgang til kollektivfeltet, med sikte på innføring fra august 2025. Det har vært vår idé i Elbilforeningen fra starten av, og noe vi har kjempet hardt for.

Ja takk, begge deler

– Så Frank Dunvold må gjerne uttrykke det han føler, men jeg tror vi har gjort ganske mye mer på dette området enn bilbransjen generelt og Dunvold i RSA spesielt, sier Christina Bu.

– Han kritiserer Møller også, og det er ikke min jobb å forsvare dem. Men jeg kan ikke se at RSA har tatt en rolle for rammebetingelsene til elvarebilen, slik Møller som Volkswagen-importør har gjort for elektrifisering av personbilen.

– Gjør du en annen vurdering av verdien på bruksfordeler kontra lave avgifter for varebiler, enn du gjør for ordinære personbiler?

– Jeg tror begge deler er viktig. I næringslivet er det bunnlinja det handler om. Derfor er vi glade for de gjennomslagene vi har fått, sier hun.

SV-beroligelse

Også Sosialistisk Venstreparti går i rette med Dunvolds kritikk, og peker på at partiet fikk gjennomslag i forhandlinger med regjeringen på økning av CO2-komponenten for fossile varebiler, og elvarebilenes adgang til kollektivfeltet.

Men de vil berolige Dunvold med følgende:

– Vi er helt enig i at vi må gjøre mer for elvarebilene fremover. Der ligger vi alt for langt bak målene. Elbilpolitikken har vist at avgiftslettelser og tilgang til kollektivfelt er effektive virkemidler for å få flere til å velge elektrisk, og derfor må vi nå gjøre det samme for å få flere elvarebiler på veiene, sier Christian Torset, som er vara for Mona Fagerås, SVs medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.