
NAF og Forbrukerrådet:
Advarer mot å betale penger for å få hjelp
Dag Rune Flåten sender nå ut tekstmeldinger til bileiere og ber om penger for at han skal hjelpe dem med klager. NAF og Forbrukerrådet advarer.
De siste par dagene har både Motor, NAF og Forbrukerrådet fått henvendelser fra bileiere som nå får tekstmeldinger fra Haugesund-mannen Dag Rune Flåten.
I tekstmeldingene ber han dem som eide Volkswagen, Audi, Seat, Skoda eller Porsche i 2016 om å betale ham 297 kroner, slik at han skal hjelpe dem med å få tilbake penger fra bilprodusentene etter utslippsskandalen som ble avdekket for noen år siden.
– Dette må da være svindel. Dere må advare andre, skriver en av de som har mottatt tekstmeldingen fra Flåten, i en henvendelse til Motor.
Advarer
Tekstmeldingene til Flåten hadde knapt nådd bilkundene landet rundt, før NAF og Forbrukerrådet nå nok en gang rykker ut og advarer.
Det har de gjort også tidligere. Flåten selv tar imidlertid til motmæle mot advarslene. Les lenger ned hva han skriver til Motor.
De to forbrukerorganisasjonene fraråder på generell basis å betale penger til Dag Rune Flåten og hans forskjellige virksomheter som han har, og har hatt, under flere firmanavn. Felles for disse virksomhetene er at han lover å hjelpe bileierne.
Mest lest på Motor.no:
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
– Vi har tidligere advart mot Flåten, fordi opplegget hans virker ganske useriøst. Nå er i tillegg kravene i utslippssaken foreldet med god margin. Vi kan derfor ikke se at noen skal kunne vinne frem i disse sakene, skriver advokatfullmektig Anette Skauge i NAF i en epost til Motor.
Konkurs
Skauge går så langt som å hevde at å betale fremstår som å kaste penger ut av vinduet.
– Forbrukerrådet stiller seg bak NAFs advarsler, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til Motor.
Dag Rune Flåten har i flere år drevet lignende virksomheter. Ifølge lokalavisen Haugesunds Avis er hans aksjeselskaper tidligere slått konkurs. Han har i flere år vært under politietterforskning, foreløpig uten at det er tatt ut tiltale.
Men i 2019 ble han ilagt konkurskarantene av tingretten.
Nå står han kun oppført med et enkeltpersonforetak i Brønnøysundregistrene. Ifølge Skatteetaten hadde han i 2020 null kroner både i ligningsinntekt og ligningsformue, og han betalte ikke skatt.
Har du lest disse sakene?
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny elektrisk Citroën:
Har fått et realt spark i baken
-
Statlig støtte løser ikke alt:
– Vi kunne bygget dobbelt så mange ladestasjoner
-
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
-
Modifisering av biler:
Derfor skal du ikke gjøre bilen raskere
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
55 kommuner får Enova-støtte:
Disse 15 kommunene vil fortsatt mangle hurtigladere
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
Vedgår at det er vanskelig
Dag Rune Flåten skriver til Motor at han er den eneste som har engasjert seg i utslippsskandalen for norske forbrukere, og at han tidligere også har vunnet frem mot Tesla.
– Volkswagen har betalt over 300 milliarder kroner i bøter og erstatninger verden over, men ingenting til norske forbrukere. Nå er det Norge sin tur, skriver Flåten i en epost.
På nettsiden sin vedgår han imidlertid at det kan være vanskelig å vinne frem seks år etter at utslippssaken ble kjent.
– Det er ikke sikkert vi oppnår noe. Men vi oppnår i alle fall ingen ting om vi ikke forsøker, skriver han på siden hvor han ber om 297 kroner fra hver enkelt kunde.
Motor har spurt Flåten hvor han har fått tak i telefonnumrene til bilkundene. Det svarer han ikke på.