HØY BAKKEKLARING: Toyota har samarbeidet med Subaru om terrengegenskapene. Under testkjøringen i Barcelona i februar fikk Motor erfare at bilen tåler mer enn de fleste eiere vil utsette den for.

Sjekk Toyota bZ4x mot konkurrentene:

Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher

Du må ned i småbilklassen for å finne forbrukstall på nivå med nykommeren fra Toyota. Kun Model 3 fra elbilspesialisten Tesla kan konkurrere i samme klasse.

Publisert Sist oppdatert

Vi har klødd oss litt i hodet, og tenkt: Har virkelig ikke Toyota noe nytt å by på med bZ4X, bortsett fra at det er en ny Toyota? De tankene kan du lese mer om i vår første prøvekjøring (her).

Samtidig vet vi naturligvis at verdens største bilprodusent – og kanskje den mest respekterte merkevaren i bransjen – ikke er fornøyd med å levere andreklasses varer i den hurtigst voksende bilklassen, elektriske familiebiler.

Rekkevidde

De første offisielle forbruks- og rekkeviddetallene tyder på minst to ting:

  • Toyota har vært usedvanlig forsiktige med sine estimater.
  • Og de forsterker inntrykket av å skulle markere seg på andre områder enn de mest synlige og spenstige, som design og effektuttak.

Når bZ4X allerede fra første offisielle kilometer dokumenterer et svært effektivt forbruk og tilsvarende overraskende bra rekkevidde, så er det troverdigheten knyttet til Toyotas pionérstatus innenfor elektrifisering som kommer til uttrykk.

GJERRIG: Toyota bZ4X har et svært lavt forbruk, viser offisielle tall.

Delt takspoiler

Og trolig er det nettopp disse kvalitetene mange potensielle eiere ser etter: Bunnsolide egenskaper rundt en teknologi som er fremmed for mange.

Det er to nøkkelord knyttet til det lave forbruket: Aerodynamikk og vekt.

Ulike effekter og elementer er brukt for å redusere luftmotstanden. Som blant annet åpninger i støtfangeren foran, heldekkende deksel under karosseriet, delt takspoiler, spoilerleppe bak, diffuser bak og et vindu i bagasjeromsdøren som er spesielt vinklet.

NYE VANER: Mange etablerte Toyota-kunder må venne seg til et ganske nytt instrumentpanel i bZ4X.

140 kilo lettere

Den nedre delen av grillen, som styrer kjøleluft til batteriet, har også en lukkefunksjon som bidrar til å redusere luftmotstand.

Vekt er et problem for elbiler. Som vist i tabellen under, plasserer Toyota seg blant de aller letteste. En relevant konkurrent som Skoda Enyaq veier for eksempel hele 140 kilo mer i firehjulsdrevet utgave.

Stillegående

Tesla ligger på papiret noen kilo bedre an med Model 3, og er også den eneste konkurrenten som kan matche bZ4X på forbruk. Men svært mange har erfart at Tesla med fordel kunne lagt til noen kilo støydempingsmateriale.

Mindre energi

Uten å ha direkte sammenlikningsgrunnlag, mener vi bestemt bZ4X er mer stillegående. Sånn sett er kanskje tallene til Kia EV6 mest imponerende. For denne veier omtrent det samme som bZ4X og er dokumentert stillegående.

bZ4X har også en varmepumpe som bruker uteluft til å varme opp bilen. Dette skal kreve mindre energi enn det ordinære klimaanlegget.

Sjekk forbruket til bZ4X mot konkurrentene og et par langt mindre konkurrenter:

Modell/hjuldrift startpris (eksk. omkost) batteri (kWt) vekt (kg) forbruk kWt/100 km rekkevidde (km)
Toyota bZ4X (foran)400.00071,4195014,5511
Toyota bZ4X (alle)427.00071,4203016,2460
VW ID.4 (bak)418.00077203417513
VW ID.4 (alle)465.00077213618,4478
VW ID.3 (bak)359.00058173015,5423
Tesla 3 (bak)424.00064179914,7491
Tesla 3 (alle)509.00070184416509
Polestar 2 (foran)349.00064194017420
Polestar 2 (alle)429.00078211319,5470
Kia EV6 (bak)437.00077192016,5528
Kia EV6 (alle)472.00077204017,2506
Skoda Enyaq (bak)470.00077209816,9528
Skoda Enyaq (alle)496.00077217017,7489
Lexus UX (foran)340.00054185017,7313
Hyundai Kona (foran)370.00064168514,7484

Alle tall er hentet fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken)