
Sjekk Toyota bZ4x mot konkurrentene:
Her er forklaringene på det lave forbruket bare Tesla matcher
Du må ned i småbilklassen for å finne forbrukstall på nivå med nykommeren fra Toyota. Kun Model 3 fra elbilspesialisten Tesla kan konkurrere i samme klasse.
Vi har klødd oss litt i hodet, og tenkt: Har virkelig ikke Toyota noe nytt å by på med bZ4X, bortsett fra at det er en ny Toyota? De tankene kan du lese mer om i vår første prøvekjøring (her).
Samtidig vet vi naturligvis at verdens største bilprodusent – og kanskje den mest respekterte merkevaren i bransjen – ikke er fornøyd med å levere andreklasses varer i den hurtigst voksende bilklassen, elektriske familiebiler.
Rekkevidde
De første offisielle forbruks- og rekkeviddetallene tyder på minst to ting:
- Toyota har vært usedvanlig forsiktige med sine estimater.
- Og de forsterker inntrykket av å skulle markere seg på andre områder enn de mest synlige og spenstige, som design og effektuttak.
Når bZ4X allerede fra første offisielle kilometer dokumenterer et svært effektivt forbruk og tilsvarende overraskende bra rekkevidde, så er det troverdigheten knyttet til Toyotas pionérstatus innenfor elektrifisering som kommer til uttrykk.

Har du lest disse sakene?
-
Vi som diskuterer sportsbiler så grusen spruter:
– Du får tommel opp med Aston og finger’n med Ferrari
-
2700 Toyota bZ4X tilbakekalles:
Hjul kan falle av – bilkundene må vente
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Toyota RAV4 oppgraderes:
Dette blir nytt på bestselgeren
-
Lanseres først i Kina:
VW strekker elbil-utvalget med ny limo
-
77
Test: Mercedes C-klasse ladehybrid
Denne går fint 10 mil bare på strøm
-
Stor prisoversikt:
Så mye koster ladingen akkurat nå
-
Ny batteri-teknologi:
Skal lage BMW-SUV som går 100 mil på én lading
-
Modifisering av biler:
Nesten ingen søker om godkjenning
-
Bruktbil havarerte:
Eksperter stempler BMW-motor som «for dårlig»
-
Stor ladetest:
Disse nye elbilene lader best – og dårligst
-
76
Test: Lexus NX 450H+
Vi skjønner at Norges mest fornøyde eiere kjører denne
-
Revidert nasjonalbudsjett:
Kjører videre med elbil-moms over 500.000 kroner
-
Knipset elbiler på feil sted:
– Hva gjør elbilene her?
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
VW jakter Tesla på salgstoppen:
Lanserer ny utstyrsversjon av ID.4 med firehjulsdrift
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
Delt takspoiler
Og trolig er det nettopp disse kvalitetene mange potensielle eiere ser etter: Bunnsolide egenskaper rundt en teknologi som er fremmed for mange.
Det er to nøkkelord knyttet til det lave forbruket: Aerodynamikk og vekt.
Ulike effekter og elementer er brukt for å redusere luftmotstanden. Som blant annet åpninger i støtfangeren foran, heldekkende deksel under karosseriet, delt takspoiler, spoilerleppe bak, diffuser bak og et vindu i bagasjeromsdøren som er spesielt vinklet.

140 kilo lettere
Den nedre delen av grillen, som styrer kjøleluft til batteriet, har også en lukkefunksjon som bidrar til å redusere luftmotstand.
Vekt er et problem for elbiler. Som vist i tabellen under, plasserer Toyota seg blant de aller letteste. En relevant konkurrent som Skoda Enyaq veier for eksempel hele 140 kilo mer i firehjulsdrevet utgave.
Stillegående
Tesla ligger på papiret noen kilo bedre an med Model 3, og er også den eneste konkurrenten som kan matche bZ4X på forbruk. Men svært mange har erfart at Tesla med fordel kunne lagt til noen kilo støydempingsmateriale.
Mest lest på Motor.no:
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
Mindre energi
Uten å ha direkte sammenlikningsgrunnlag, mener vi bestemt bZ4X er mer stillegående. Sånn sett er kanskje tallene til Kia EV6 mest imponerende. For denne veier omtrent det samme som bZ4X og er dokumentert stillegående.
bZ4X har også en varmepumpe som bruker uteluft til å varme opp bilen. Dette skal kreve mindre energi enn det ordinære klimaanlegget.
Sjekk forbruket til bZ4X mot konkurrentene og et par langt mindre konkurrenter:
Modell/hjuldrift | startpris (eksk. omkost) | batteri (kWt) | vekt (kg) | forbruk kWt/100 km | rekkevidde (km) |
Toyota bZ4X (foran) | 400.000 | 71,4 | 1950 | 14,5 | 511 |
Toyota bZ4X (alle) | 427.000 | 71,4 | 2030 | 16,2 | 460 |
VW ID.4 (bak) | 418.000 | 77 | 2034 | 17 | 513 |
VW ID.4 (alle) | 465.000 | 77 | 2136 | 18,4 | 478 |
VW ID.3 (bak) | 359.000 | 58 | 1730 | 15,5 | 423 |
Tesla 3 (bak) | 424.000 | 64 | 1799 | 14,7 | 491 |
Tesla 3 (alle) | 509.000 | 70 | 1844 | 16 | 509 |
Polestar 2 (foran) | 349.000 | 64 | 1940 | 17 | 420 |
Polestar 2 (alle) | 429.000 | 78 | 2113 | 19,5 | 470 |
Kia EV6 (bak) | 437.000 | 77 | 1920 | 16,5 | 528 |
Kia EV6 (alle) | 472.000 | 77 | 2040 | 17,2 | 506 |
Skoda Enyaq (bak) | 470.000 | 77 | 2098 | 16,9 | 528 |
Skoda Enyaq (alle) | 496.000 | 77 | 2170 | 17,7 | 489 |
Lexus UX (foran) | 340.000 | 54 | 1850 | 17,7 | 313 |
Hyundai Kona (foran) | 370.000 | 64 | 1685 | 14,7 | 484 |
Alle tall er hentet fra OFV (Opplysningsrådet for veitrafikken)