Ganske riktig: Den spesielle taklinjen og profilene på sidevinduene kjenner vi igjen fra e-Soul, som igjen er en videreutvikling av Soul. Altså er dette en Kia.
Konseptbilen EV9 viser hva vi kan forvente oss fra Kia etter at de første EV6 nå er på veiene her i Norge.
Begge disse modellene er bygget på Hyundai-konsernets elbilplattform E-GMP, som først ble brukt til Ioniq 5. Denne kom med rekordlang akselavstand på tre meter.
Nå øker Kia avstanden med ytterligere 10 centimeter. Og det forteller oss straks at det bare er linjene på EV9 som minner om e-Soul. Dimensjonene er høyst ulike.
Annonse
Ingen grill
EV9 er 73 centimeter lenger, 21 centimeter bredere og 19 centimeter høyere. Dette er med andre ord en diger SUV.
Elbiler trenger som kjent ikke grill. Mange produsenter lager likevel en visuell grill for å ivareta modellens særpreg.
EV9 har derimot fått et frontpanel i samme farge som resten av bilen, men med ulike lyseffekter som skal understreke både teknologipreget og skape assosiasjoner til himmel og natur.
I området ved luftinntaket på panseret er det også et solcellepanel som kan brukes som strømkilde.
Takrelinger som kan felles inn i taket når de ikke er i bruk, optimerer luftstrømmen over bilen og bidrar også til bedre aerodynamikk. Kameraer erstatter de vanlige sidespeilene.
Vegansk skinn
Resirkulerte fiskegarn er brukt som materiale i gulvet, og setetrekkene er laget av resirkulerte plastflasker og resirkulert ull.
I kupeen er det også brukt vegansk skinn, som er langt mer etisk og bærekraftig enn skinn fra dyr.