
Akselavstand på over tre meter:
Taklinjen avslører hvem som lager denne stor-SUV-en
Legger du hånden over nedre del av bilen på bildet, så ser du kanskje hvilken produsent det er snakk om?
Ganske riktig: Den spesielle taklinjen og profilene på sidevinduene kjenner vi igjen fra e-Soul, som igjen er en videreutvikling av Soul. Altså er dette en Kia.
Konseptbilen EV9 viser hva vi kan forvente oss fra Kia etter at de første EV6 nå er på veiene her i Norge.
Har du lest disse sakene?
-
Prøvekjørt: Tesla Model Y Performance
Tysk eller kinesisk Model Y – svaret overrasker oss
-
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Ville vært et strålende bilkjøp med litt lavere pris
-
Forbrukertilsynet:
Krever alle priser på alle ladere
-
Lakken flasser av:
Tesla nekter reklamasjon
-
NAF frykter full moms på elbiler:
«Et frekt og usedvanlig provoserende løftebrudd»
-
Vi som kjører rundt i hundreåringer:
Vi feirer bilene som er hundre i år!
-
Beholder krav om helseattest:
Beholder krav om helseattest for eldre
-
Prisforskjeller på lading:
Hyundai kutter prisen, men er fortsatt mye dyrere
-
Denne skal klare 70–80 mil:
Slik skal Renault kurere rekkeviddeangsten
-
Vente et år eller kutte ut utstyr?
Dette gjør delemangelen med nybildrømmen
-
Lav nyttelast-kapasitet på elbiler:
Hyundai anbefaler å kjøre med ulovlig overvekt
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Glasstaket knuste uten forvarsel:
– Det regnet glass på oss
-
Mot priskaos for dyre elbiler:
Dette må du vite hvis du havner i moms-knipa
-
Varsler elbil-moms fra 500.000 kroner:
«Andre trenger støtte enn de som kan kjøpe Porsche»
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Prøvekjørt: Volkswagen ID.5/ID.5 GTX
Hvor mye forskjell krever du for 18.000 kroner?
Akselavstand
Begge disse modellene er bygget på Hyundai-konsernets elbilplattform E-GMP, som først ble brukt til Ioniq 5. Denne kom med rekordlang akselavstand på tre meter.
Nå øker Kia avstanden med ytterligere 10 centimeter. Og det forteller oss straks at det bare er linjene på EV9 som minner om e-Soul. Dimensjonene er høyst ulike.



Ingen grill
EV9 er 73 centimeter lenger, 21 centimeter bredere og 19 centimeter høyere. Dette er med andre ord en diger SUV.
Elbiler trenger som kjent ikke grill. Mange produsenter lager likevel en visuell grill for å ivareta modellens særpreg.
EV9 har derimot fått et frontpanel i samme farge som resten av bilen, men med ulike lyseffekter som skal understreke både teknologipreget og skape assosiasjoner til himmel og natur.
I området ved luftinntaket på panseret er det også et solcellepanel som kan brukes som strømkilde.
Takrelinger som kan felles inn i taket når de ikke er i bruk, optimerer luftstrømmen over bilen og bidrar også til bedre aerodynamikk. Kameraer erstatter de vanlige sidespeilene.
Vegansk skinn
Resirkulerte fiskegarn er brukt som materiale i gulvet, og setetrekkene er laget av resirkulerte plastflasker og resirkulert ull.
I kupeen er det også brukt vegansk skinn, som er langt mer etisk og bærekraftig enn skinn fra dyr.
Mest lest på Motor.no:
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Populær elbil med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Sjekk de mest populære og de helt nye modellene:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen
-
Wenche og Aage fikk sjokk:
Glasstaket i BMW-en knuste uten forvarsel mens de kjørte
-
Risikabelt å havne i retten:
Tapte mange hundre tusen kroner på å selge denne bilen
-
Forskning «fra vugge til grav»:
Skoda diesel slipper ut mindre CO2 enn en elektrisk Mustang
-
Ber Vedum utsette momsen:
– Bilkjøperne styrer mot en ny avgiftsbombe
-
Stor NAF-test:
Dette er de beste ladeboksene til elbiler
-
Prøvekjørt: Mercedes C-klasse All-Terrain
Denne har rekkevidde på rundt 120 mil ...
-
Quiz:
Kjenner du igjen frontlysene?
-
VW-duell: ID.4 GTX mot Tiguan
Vi er overrasket over hvor mye bedre elbilen er
-
Se bildene:
Fikk rusttrøbbel etter 10 måneder – Tesla avviser alt ansvar
-
Grekere på pristoppen:
Disse bensinprisene får norske priser til å blekne
-
Nye regler:
Nå øker fartsgrensen for tilhengere
-
NAF mener myndighetene teller feil:
NAF: «Bilistene har betalt milliarder mer enn de skulle»
-
Prøvekjørt: VW Multivan eHybrid
Plutselig ble denne nesten en halv million rimeligere
-
Bilsetet har mekanisk feil:
Nå blir Marit saksøkt av Tesla