
Akselavstand på over tre meter:
Taklinjen avslører hvem som lager denne stor-SUV-en
Legger du hånden over nedre del av bilen på bildet, så ser du kanskje hvilken produsent det er snakk om?
Ganske riktig: Den spesielle taklinjen og profilene på sidevinduene kjenner vi igjen fra e-Soul, som igjen er en videreutvikling av Soul. Altså er dette en Kia.
Konseptbilen EV9 viser hva vi kan forvente oss fra Kia etter at de første EV6 nå er på veiene her i Norge.
Har du lest disse sakene?
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
Vi som beundrer Peugeot 504:
Er dette verdens mest uslitelige, franske bil?
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
-
ADAC-test av berøringsskjermer:
Advarer om «en stor sikkerhetsrisiko»
-
Bileiere fortviler:
Krever 2850 kroner for svært enkel verdivurdering
-
Første prøvekjøring av Mercedes EQXX:
Her ruller Motor uanstrengt mot ny rekkevidderekord
Akselavstand
Begge disse modellene er bygget på Hyundai-konsernets elbilplattform E-GMP, som først ble brukt til Ioniq 5. Denne kom med rekordlang akselavstand på tre meter.
Nå øker Kia avstanden med ytterligere 10 centimeter. Og det forteller oss straks at det bare er linjene på EV9 som minner om e-Soul. Dimensjonene er høyst ulike.



Ingen grill
EV9 er 73 centimeter lenger, 21 centimeter bredere og 19 centimeter høyere. Dette er med andre ord en diger SUV.
Elbiler trenger som kjent ikke grill. Mange produsenter lager likevel en visuell grill for å ivareta modellens særpreg.
EV9 har derimot fått et frontpanel i samme farge som resten av bilen, men med ulike lyseffekter som skal understreke både teknologipreget og skape assosiasjoner til himmel og natur.
I området ved luftinntaket på panseret er det også et solcellepanel som kan brukes som strømkilde.
Takrelinger som kan felles inn i taket når de ikke er i bruk, optimerer luftstrømmen over bilen og bidrar også til bedre aerodynamikk. Kameraer erstatter de vanlige sidespeilene.
Vegansk skinn
Resirkulerte fiskegarn er brukt som materiale i gulvet, og setetrekkene er laget av resirkulerte plastflasker og resirkulert ull.
I kupeen er det også brukt vegansk skinn, som er langt mer etisk og bærekraftig enn skinn fra dyr.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen