
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
Nissan kaster ut livbøyen til den utdøende fossilmotoren. Med den nye hybridløsningen får du en bensinbil som oppfører seg som en elbil.
PLUSS:
Drivlinje, rekkevidde, kvalitetsfølelse
MINUS:
Ikke elektrisk, antatt pris, hjulstøy
STOCKHOLM (Motor): Grunnprinsippet er slett ikke nytt. En bensinmotor og en elmotor samarbeider så sømløst som mulig, med mål om at kjøringen skal foregå så elektrisk som mulig – altså med lavest mulig utslipp og forbruk.
Spesielt Toyota har hatt enorm suksess med hybridløsningene sine. Det er likevel en stor forskjell på teknologien til Toyota og andre – og Nissans:
I de tradisjonelle hybridsystemene drives hjulene av én elektrisk motor (eller flere) og én bensinmotor. På Qashqai derimot, er ikke bensinmotoren koblet til hjulene i det hele tatt, bare til batteriet.
Elbilens særtrekk
Bensinmotorens oppgave er primært å opprettholde ladingen til elmotoren. Det betyr at alt som skjer fra motoren og ut til hjul og transmisjon, har elbilens særtrekk.
Kreves det litt ekstraordinært med krefter, leverer bensinmotoren også kraft direkte til elmotoren, ikke bare til batteripakken – men fortsatt ikke direkte til drivhjulene.
Under kjøring er opplevelsen av de to ulike hybridløsningene høyst merkbar.
Med mindre du er unormalt tung på høyrefoten, så føles Qashqai som en elbil.
Du hører bare det karakteristiske suset fra elmotoren – og litt for mye hjulstøy, etter vår mening – og bilen beveger seg uten vibrasjoner eller rykk.
Har du lest disse sakene?
-
Så mye kan du spare på billånet:
Spar titusenvis på god rente
-
Vi som skravlet om bil i ferien:
Hvilke morsomme biler ble du kjent med i sommer?
-
Anne-Karin fikk sjokk:
Reparasjon økte km-standen til 400.000
-
Knusende kritikk etter dødsulykke:
– Økonomi ble prioritert framfor trafikksikkerhet
-
Ladeanlegg i parkeringsbygg:
Seksjonseiere kan ikke nekte lading
-
Se før- og etter-bilder:
Fikk ikke vite at motorsykkelen hadde sett slik ut
-
Se slitasjen:
Tesla-dekkene tålte bare to sesonger
-
Se bildene:
Slik renner vannet inn i bilen
-
Vant kamp om bruktbil:
Arnt Villy kjøpte bil – men selgeren fortsatte å bruke den selv
-
180 VW fra privat samling til salgs:
Denne Bobla kan bli din for rundt 3,5 millioner
-
Misligholdt leasingavtalen:
Må betale 352.000 kroner til Møller etter leasing-strid
-
Ny måling:
En av åtte vil bytte parti på grunn av drivstoffprisene
-
Bilindustri i omveltning:
Slik vil mobilen endre bilen
-
Prøvekjørt: Kia EV6 GT
Serverer koreansk GT til folket
-
Duell: Cupra Born mot Kia Niro
Fornuftige familiefraktere for 400.000
-
Prøvekjørt: Nissan Qasqhai e-Power
En ypperlig løsning som gir veteranen noen gode år til
-
Bare Nissan og Toyota tenker annerledes:
Fem grunner til at nye elbiler ikke får forhjulstrekk
Spesiell karakteristikk
Selv de gangene bensinmotoren må hjelpe til i kulissene, skjer koblingen sømløst.
Bare litt sjarmerende og nostalgisk lyd fra den tresylindrede bensinmotoren sladrer om at det skjer noe ekstraordinært under panseret.
I en hybrid fra Toyota er det umulig å kjøre mer enn noen meter elektrisk, innen bensinmotoren slår inn, med påfølgende hjelp av den trinnløse girkassa alle Toyota-hybrider er utstyrt med.
Disse er blitt bedre med årene, men har fortsatt den spesielle karakteristikken med høyt turtall og begrenset kraftutvikling.


Moden for Norge?
På en RAV4, med stor motor, relativt høyt dreiemoment og bra støydemping, skjer dette ganske stille og sivilisert – men likevel langt unna nivået til Qashqai. På de mindre Toyota-modellene blir kontrasten enda større.
Nissans løsning har eksistert på hjemmemarkedet noen år, men er nå forbedret og modent for enda mer kresne kunder, mener Nissan.
Det er ganske opplagt at denne løsningen kommer noen år for sent til vårt nybilmarked, som i rundt 85 prosent grad består av elbiler. Men liker man det ukompliserte og stillegående ved elbilen, men frykter ladekøer og rekkeviddeangst, så kan dette være et spennende alternativ.
Vi er spent på prisen. I vår test av Qashqai med firehjulsdrift (les mer her) var nettopp dette et av minusene ved en ellers solid bil.
Mest lest på Motor.no:
-
Klaget på sanksjon:
Ventet på ledig p-plass, fikk bot
-
Prøvekjørt: Nissan Ariya
Har en spesiell egenskap som gjør den best i klassen
-
81
Test: Renault Megane E–Tech
Så elegant at vi nesten glemmer noen svakheter
-
Ny ordning for hurtiglading:
Innfører gebyr for «full tank»
-
Høye drivstoffpriser:
Slik sparer du 3400 kr på drivstoff
-
Gikk ikke «sinnssykt bra»:
Modifisering skadet bil for 171.000 kroner
-
77
Test: Toyota bZ4X
Vi er forbauset over hvor middels alt er
-
Blokkerer for hurtiglading:
– Det er helt greit å parkere slik
-
Kjøpte campingvogn til 3000 kr:
Campingplassen sendte vogna til vraking
-
Taycan-eiere reagerer skarpt:
Får ikke luksusfunksjon – men 2300 kroner fra Porsche
-
Motors store rekkeviddetest:
Elbilene slet med norsk sommervær
-
Motors sommerdekktest:
Elbil-dekkenes svakheter vekker internasjonal oppsikt
-
Nye resultater fra Euro NCAP:
Elbilene imponerer, men to merker bør skjelve
-
Petter fortviler, NAF reagerer:
«Ingen» verksteder kan godkjenne tilhengere
-
Jan betalte 30 kr/kWt:
Dette er trolig Norges høyeste ladepris
-
Hyundai Ioniq 5 med liten vektkapasitet:
Calle kan bare ha barna som passasjerer
-
Populære og nye modeller:
Dette er ventetiden på ny elbil – og disse får du på dagen