VINTERBIL: På vinterstid er en firehjulsdrevet Nissan Qashqai et deilig alternativ til elbilen.
VINTERBIL: På vinterstid er en firehjulsdrevet Nissan Qashqai et deilig alternativ til elbilen.

Prøvekjørt: Nissan Qashqai

Akkurat i disse dager er denne verdt sin høye pris

Nyeste versjon av den gamle referansen blant kompakt-SUV-ene er en perle i tung norsk vinter. Men den bør bli rimeligere når den får ny hybridteknologi til sommeren.

Publisert

Pluss:

Lettbetjent, sikker, problemløs

Minus:

Pris, prestasjoner, forbruk

Siste utgave av Qashqai er foreløpig bare tilgjengelig med en tradisjonell forbrenningsmotor og tohjulstrekk eller firehjulsdrift.

Men Nissans nyskapende hybridteknologi, kalt E-Power, er ventet i Qashqai tidlig i sommer. Her kan du lese hva Motor tidligere har skrevet om teknologien som nå for første gang lanseres i Norge.

En Qashqai står uansett støtt på egne hjul, uavhengig av drivlinje. Men spesielt med firehjulsdrift i den tiden vi er inne i nå.

Nissan Qashqai (4WD)

  • Pris fra–til: 488.000–544.000 kr (inkl. omkostninger).
  • Pris fra-til med tohjulsdrift: 383.000–514.000 kr (ink. omkostninger)

Spesifikasjoner prøvekjørt bil (Tekna 4WD):

  • Pris: Ca. 545.000 (inkl. vinterhjul).
  • Motor/girkasse: 1,3 liter bensin, 158 hester, 7-trinns automat.
  • 0–100: 9,9 sek.
  • Forbruk: 0,88 liter/mil (Motors måling).
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 442/183/162/18
  • Bagasjevolum (liter): 479
  • Vekt/nyttelast/hengervekt (kg): 2040/395/1800.

Det er enkelt å omfavne stillegående og miljøvennlige elbiler når veiene er tørre, sola smiler og du har tøffelavstand til ladeboksen.

Ukomplisert

Men det skal ikke så mye kulde eller slaps eller lengre kjøreavstander til før man erkjenner at elbilen fortsatt er utilstrekkelig for mange i vinterlandet Norge.

Det er da man virkelig setter pris på en Qashqai. En gjennomført ukomplisert bil med knapper og funksjoner der du forventer, firehjulsdrift, bra bakkeklaring, bakdører som åpner i nesten 90 graders vinkel, solid kvalitetsfølelse i alt du tar på, effektiv setevarme og en gjennomarbeidet motor- og girkasseteknologi.

Høy sikkerhet

Og, ikke minst: For noen dager siden fikk Qashqai en svært gjev pris fra det europeiske krasjinstituttet Euro NCAP som viser at sikkerhetsnivået er i ypperste sjikt.

Men: En Qashqai er i øyeblikket for høyt priset til å nå de stadig færre kundene som vil ha en bil med forbrenningsmotor.

Det skal mange tøffe vintere til før vi kan forsvare summen av en ny Qashqai med teknologien som sitter i denne testbilen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ALMINNELIG:</span> Utseendet til Qashqai er ikke skapt for å utfordre. Linjene kjenner vi fra de øvrige bilene i klassen. Pent, men kanskje litt kjedelig.
ALMINNELIG: Utseendet til Qashqai er ikke skapt for å utfordre. Linjene kjenner vi fra de øvrige bilene i klassen. Pent, men kanskje litt kjedelig.

Massasjeseter

Vår testbil ender på rundt 545.000 med firehjulsdrift og det nest høyeste utstyrsnivået (Tekna), inkludert blant annet metallic lakk (7500 kr), og Design Pack (glasstak, takrails og 19-toms alufelger til 6600 kr), samt vinterhjul.

På øverste utstyrsgrad (Tekna+) er Design Pack standard, i tillegg til at den har en (plasskrevende) basshøyttaler, et annet delskinn i setene og mer omfattende setejusteringer foran (massasje og minne).

Vi ville ikke betalt mer for en Tekna+, men heller ikke mindre for utstyrsgraden under Tekna. Altså er vi på rundt 545.000 kroner.

I en tid det knapt finnes en bil i denne klassen med ladeløs forbrenningsmotor og firehjulsdrift, er det vanskelig å plassere Qashqai blant konkurrenter.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OVERSIKTLIG: </span>Qashqai har ett av de mest lettbetjente førermiljøene vi vet om. Primærknappene er tydelige og trykkbare, mens diverse finjustering og saker du helst bør holde på med når bilen står stille, ligger på skjermen.
OVERSIKTLIG: Qashqai har ett av de mest lettbetjente førermiljøene vi vet om. Primærknappene er tydelige og trykkbare, mens diverse finjustering og saker du helst bør holde på med når bilen står stille, ligger på skjermen.

Gode konkurrenter

Men en større og vesentlig sterkere – og ladbar – Hyundai Tucson får du til samme pris, med litt mindre utstyr. En VW Tiguan knuser Qashqai på bagasjeplass og fleksibilitet, men blir en del dyrere om du skal putte på det samme utstyret.

Og det er ikke så mange tusenlappene opp til solid utstyrte versjoner av Toyota RAV4.

Ser man nedover i prisklassen, så er en litt mindre, litt mer motorsvak og litt dårligere utstyrt Suzuki S-Cross nærmere 100.000 rimeligere. Denne har nettopp kommet i oppgradert versjon.

VW T-Roc er også en del mindre, men kommer omtrent likt ut med en sterkere dieselmotor på 150 hester.

Corolla-SUV

Vi tror potensielle Qashqai-kunder også ville vurdert Mitsubishi Eclipse Cross, men med de siste prisjusteringene blir dette en bil til 600.000 ferdig på veien.

Den desidert største konkurrenten blir nok likevel en modell vi bare har sett bilder av foreløpig: SUV-utgaven av Toyota Corolla.

Konklusjonen vår er uansett denne: Vil Nissan se annet enn veteranen Leaf og kommende Ariya på norske veier, må prisene på Qashqai ned.

Mer tidsriktig

Forøvrig er bilen svært enkel og behagelig å leve med. Utseendemessig har den fått en mer elegant og tidsriktig front, som trekker den litt mot mer spektakulære Ariya, uten at den støter fra seg en eneste av dagens Qashqai-eiere.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DAGLIG BRUK</span>: Gulvet i bagasjerommet går i flukt med lastekanten når man bruker dette todelte gulvet. Fravær av lasteluke er et stort minus.
DAGLIG BRUK: Gulvet i bagasjerommet går i flukt med lastekanten når man bruker dette todelte gulvet. Fravær av lasteluke er et stort minus.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MAKS LAST</span>: Bagasjerommet blir ganske romslig når du trenger all plassen. Men som i alle biler av denne typen, blir det en høy lastekant om du slår ned baksetene.
MAKS LAST: Bagasjerommet blir ganske romslig når du trenger all plassen. Men som i alle biler av denne typen, blir det en høy lastekant om du slår ned baksetene.

Fysiske knapper

Innvendig er instrumentpanelet blitt mer rettvinklet og funksjonelt enn hos forgjengeren, men også mer kjedelig, etter vår oppfatning. Fordelen er en forbilledlig betjening, der spesielt generasjonen som ikke kom til verden med touchmetoden, vil sette pris på de fysiske knappene.

Det er også gledelig å se at valgte trinn på vinduspusseren kommer opp som symboler i displayet.

Dette kjenner vi fra koreanske modeller, og reduserer fiklingen med den uopplyste spaken med de bittesmå symbolene som er gjemt bak rattet.

Den trinnløse girkassa som i mange år var en utskjelt konstruksjon, er nå silkemyk og harmonisk under normal kjøring med sine programmerte sju trinn. Men kraftutviklingen er beskjeden og forbruket relativt høyt.

Mindre hjulstøy

Hjulstøyen var lenge et minus ved Qashqai. Vi hoppet rett over i en Mercedes EQA, som vi oppfatter som den kanskje mest støysvake elbilen i Qashqais størrelse, og forskjellen var overraskende liten.

Qashqai var en pionér i Golf-klassen da den kom på veien i 2007. Plutselig så vi en modell som var høyere og barskere – og som også kunne leveres med firehjulsdrift. I Norge lå den inne blant de 10 mest solgte i en årrekke, med 4.-plassen i 2010 som den beste.

Men nå renner populariteten ut med strømmen og snøen som smelter. Bare ny teknologi inkludert noen rause rabatter kan holde den på norske veier.