FLERE KNAPPER: VW ønsker med tiden å fjerne blant annet blinklysspaken på en ID.4 som dette.

Har levert patentsøknad:

VW vil gjøre som Tesla – hvis de tør ...

Volkswagen har søkt om patent på et ratt der blinklys og andre funksjoner er knapper på selve rattet.

Publisert Sist oppdatert

I juli sendte Volkswagen inn søknaden til det tyske patent- og varemerkekontoret, skriver Vi Bilägare. En av fordelene ved dette rattet, skal være kostnadsbesparelsen ved å droppe de tradisjonelle spakene til blant annet blinklys. 

Men hva med ulempene? Tankene går umiddelbart til rattet du i dag får i Tesla-modellene S og X. Der er funksjoner som blinklys, fjernlys og horn, lagt som knapper på rattet. 

Bare å glemme

Motor har testet dette over tid. Konklusjonen er at det fungerer dårlig. Og enda dårligere om du velger det rektangulære Yoke-rattet. I dag er dette valgfritt på det to modellene.

Så lenge selve styreteknologien er av det gamle slaget, altså som dagens, så blir rattutslaget i for eksempel rundkjøringer så stort at det er nærmest umulig å betjene blinklyset

Og lyshornet, som er en ganske hyppig brukt funksjon for vennlige bilister i trafikkerte strøk, kan man bare glemme.

BRA – PÅ PAPIRET: Det ser enkelt og minimalistisk ut med disse knappene på øvre del av av rattet, spørsmålet er hvordan det vil fungere i praksis.

Øvre del av rattet

Lexus derimot, jobber aktivt med steer-by-wire-teknologien som faktisk åpner for disse funksjonene – fordi rattutslagene er så små. Motor har kjørt elbilen RZ 450e med dette rattet, og vi ble imponert. Forskjellen på Teslas ratt og Lexus' ratt  kan du lese mer om her.

Men: Selv i en Lexus med denne teknologien er spakene til både blinklys, lyshorn og vinduspussere beholdt.

Tegningene i patentsøknaden viser at VW ser for seg knappene på hver sin side av øvre del av rattkransen, ikke inne på selve rattnavet – som på Tesla.

Volkswagen-sjef Thomas Schäfer har ganske nylig uttrykt at de vil lytte til tilbakemeldingene fra VW-brukerne, som ønsker seg andre typer knapper på rattet enn vi finner i dagens ID-modeller, samt færre skjermbaserte funksjoner (les mer her).  Så her er det bare å holde i rattet, og følge med i spenning.