Mens Tesla bare har satt et helt nytt ratt – kalt «yoke» – på toppen av velkjent styringsteknologi, kommer Lexus med den banebrytende «steer by wire»-teknologien.
Motor har testet begge variantene. På Tesla fungerer rattet, mildt sagt, dårlig. Så dårlig at Tesla har gjort dette valgfritt.
Uten endringer i rattutslaget, får man en stakkato og merkelig måte å håndtere rattet på i parkeringssituasjoner og i rundkjøringer.
I likhet med flere andre funksjoner, er blinklyset lagt til en knapp på selve rattet. Denne har en liten forhøyning som gjør at du fort finner funksjonen ved forbikjøringer og filskifte og annet som skjer på ganske rak vei.
Men inn og ut av rundkjøringer, med store rattutslag, er det i praksis umulig å betjene dette. Tesla-sjåfører er blitt stemplet som de dårligste til å bruke blinklys. Den statusen vil de – dessverre – forsvare med glans om de bestiller en S eller X med dette rattet.
Annonse
Framtiden
Også fjernlyset er en knapp. Skal du være vennlig og blinke fram en medtrafikant i et kryss, så må du trykke flere ganger på knappen, i stedet for å bare nappe i den klassiske hendelen til venstre bak rattet.
Opplevelsen i Lexus er en helt annen.
Da vi fikk kjøre denne for første gang i Marseille for en måneds tid siden, tok det bare noen minutter innen vi ble overbevist om at dette er framtidens teknologi. Rattutslaget reduseres dramatisk, du kan enkelt svinge maksimalt med begge hendene på rattet.
Mer tradisjonelt
Utfordringene de første kilometerne er å finne balansen gjennom rundkjøringer og andre skarpe svinger.
Bilen responderer mye kraftigere på de rattutslagene vi er vant til.
Når farten stiger, tilpasses skarpheten i styringen. I landeveistempo oppleves det som et tradisjonelt ratt, bortsett fra at alle vibrasjoner er eliminert. Og, i motsetning til i Tesla, har Lexus beholdt de tradisjonelle hendlene til blinklys og vindusviskere. De er bare blitt litt kortere og mer robuste.
Annonse
Kjøregleden forsvinner
Forklaringen: All kontakt mellom ratt og hjul skjer elektronisk. Du finner ingen rattstang, ingen mekanisk kobling. På forakselen sitter det en liten elektrisk motor, som tar i mot elektroniske signaler fra utslagene på rattet, og videreformidler disse til hjulene.
Det eneste minuspunktet vi noterer, er at selve styrefølelsen blir litt mer distansert og kunstig.
Det er definitivt komfortabelt, men kontakten med bilen, kall det kjøregleden, forsvinner.
Teknologien er varslet på Lexus RZ 450e i 2025, men det er håp om at det skjer før. Utfordringen i øyeblikket ligger i sensitiviteten i et elektrisk system som dette. Derfor har også bilene i øyeblikket en separat reserveløsning, som øker bilens totalvekt – til tross for at den fem kilo tunge rattstammen er borte.
Og det er primært utfordringene rundt sikkerheten som gjør at Lexus har gitt seg selv ytterligere to år.